Visa fullständig version : Ligga på överskott på vilodagar?
Tjenare!
Min fråga är ganska simpel. Jag kör ett rullande schema som brukar resultera i 5 pass i veckan, och det ger mig 2 vilodagar.
Jag brukar satsa på 200-300 kcal i överskott nu när jag bygger på träningsdagarna men har inte riktigt förstått vad jag ska ligga på när jag har vilodag? Balans? Överskott ändå? Underskott för att inte få fett?
Ger överskott på vilodag några muskler, eller ger det bara oönskat fläsk? Är det värt att överäta på vilodagarna, eller går det bara till muskler på träningsdagarna? Hur hade ni gjort? Tack!
Vad jag har förstått så byggs inte muskler bara på träningsdagarna, utan även under vilodagarna. Därför vore det därför mest rimligt att även på vilodagarna att ligga på överskott?
Det är så jag brukar köra i alla fall.
Eddie Vedder
2009-07-17, 04:48
Att överäta under vilodag kommer också innebära en oositiv muskelproteinbalans den dagen. Dessutom siktar ju då på ett så lågt överskott varje dag att det likagärna skulle kunna bli balans/underskott vissa träningsdagar.
Så korrekt kan man aldrig pricka in sin förbrukning och sitt intag.
MissTiger
2009-07-17, 09:08
Har en killkompis som tävlat i BB... han tycker att man gott kan lägga in vilodag o ätardag på samma dag.. kroppen får då vila både fr träningen o fr dietandet (ja om man nu går på diet)
Turbo Rico
2009-07-17, 09:24
Kan det inte vara idé att dra ner på kolisarna dom dagar man inte tränar men ändå ligga på ett litet överskott trots det? Man kanske inte måste fylla på glokygendepåerna lika mycket dom dagar man inte tränar men nog fan ska man äta mycket även om man inte råkar vara på gymmet just den dagen. Sen är min filosofi att man alltid ska äta sjukt jävla mycket, av allt.
King Grub
2009-07-17, 09:29
Kan det inte vara idé att dra ner på kolisarna dom dagar man inte tränar men ändå ligga på ett litet överskott trots det?
Ja, gör du inget speciellt ansträngande har du ingen användning av en massa kolhydrat. Och som du säger, nog kan man "ladda" inför styrketräning på en vilodag utan överätning av kolhydrat. Det kan man sköta timmarna efter förra passet.
Turbo Rico
2009-07-17, 10:20
Ja, gör du inget speciellt ansträngande har du ingen användning av en massa kolhydrat. Och som du säger, nog kan man "ladda" inför styrketräning på en vilodag utan överätning av kolhydrat. Det kan man sköta timmarna efter förra passet.
Jag har försökt att jobba lite så sista 6 månaderna och jag har hållt min vikt ganska bra, +2 kg och det har nog en del att göra med att jag kör kreatin igen sen nån månad plus mitt jävla godisintag, hade jag inte ätit godis hade nog vikten varit lägre eller iaf plus minus noll.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.