handdator

Visa fullständig version : Hur många har tvångstankar/tvångshandlingar?

Doctor Snuggles
2009-07-16, 19:34
Blev lite nyfiken på hur vanligt det är att ha tvångstankar.
Jag tror inte jag har en enda nuförtiden (hade några lekfulla varianter när jag var liten, typ klassikern med K och A brunnar).
Det är klart man har mönster och vanor, tror att alla människor av naturen har lätt för att fastna i sådana, men inget som jag måste göra. Faktum är att jag försöker bryta mönster rätt ofta bara för att få lite omväxling. (Men inte heller bryta mönster måste jag göra. ;))

Poll coming.

tobbo
2009-07-16, 19:36
Fo real? http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=133753

Doctor Snuggles
2009-07-16, 19:38
Fo real? http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=133753

Tack, det är pga den tråden som jag frågar. Om någon moderator vill så kan man flytta pollen dit. Eller nåt.
Jag är nyfiken på hur många som har det procentuellt sett.

C.E.J.
2009-07-16, 19:40
Tänker på mangs' första inlägg i den andra tråden. Många tycker att vissa saker de gör är tvångstankar/-handlingar, när de knappast skulle klassas som det av nån som är insatt i sånt beteende.

NKC
2009-07-16, 19:40
"Nej men har haft"

Har inga jag kan komma på nu iaf. Har haft när jag var yngre.

Doctor Snuggles
2009-07-16, 19:43
Tänker på mangs' första inlägg i den andra tråden. Många tycker att vissa saker de gör är tvångstankar/-handlingar, när de knappast skulle klassas som det av nån som är insatt i sånt beteende.

Yes, nu snackar vi alltså inte bara kliniska tvångshandlingar som försvårar ens liv märkbart, utan allt från typ "jag måste blöta tandborsten innan jag borstar tänderna" till de svåraste varianterna.

WorkOutBuddy
2009-07-16, 19:53
Tror jag har läst att en handling kan bara klassas som en tvångstanke när det tar upp till en timme av din tid och/eller att det "styr" över hur du lever ditt liv. Att man måste tvätta händer en extra gång eller kolla att dörren är låst några extra gånger ser jag inte som en tvångstanke däremot att behöva tvätta händer 500 gånger varje fjärde timme är nog åt det hållet.

C.E.J.
2009-07-16, 19:55
Yes, nu snackar vi alltså inte bara kliniska tvångshandlingar som försvårar ens liv märkbart, utan allt från typ "jag måste blöta tandborsten innan jag borstar tänderna" till de svåraste varianterna.

Att blöta tandborsten innan man börjar borsta är väl ändå så pass utbrett att det måste anses lika tvångsmässigt som att sätta på sig kläder innan man går utanför dörren?

Doctor Snuggles
2009-07-16, 20:08
Att blöta tandborsten innan man börjar borsta är väl ändå så pass utbrett att det måste anses lika tvångsmässigt som att sätta på sig kläder innan man går utanför dörren?

Nu pratar vi inte om själva handlingen som en vana, eller pragmatiskt behov, utan sådant som identifieras genom att man mår dåligt (på något sätt) om man inte gör det och som är en i grunden irrationell eller onödig handling. T.ex. så känns det ovant för mig att inte blöta tandborsten innan, men det stör mig inte på något sätt att inte göra det.

mikaelj
2009-07-16, 20:47
T.ex. så känns det ovant för mig att inte blöta tandborsten innan, men det stör mig inte på något sätt att inte göra det.

What! Det blir ju alldeles klibbigt i munnen annars!

Eller vänta lite, jag behöver ju inte borsta tänderna. ;-)

C.E.J, du hade rätt om vad min tvångstanke är!

Chaan
2009-07-16, 20:51
Ja någon sort. Jag räknar sekunder ibland (jag vet varför). En tvångstanke är det inte eftersom jag inte tänker "nu måste jag räkna sekunder" jag bara gör det reflexmässigt tex när jag häller upp vatten. Felkoppling mäta volym (med ögonmått) + räkna tid = tvångshandling, kanske.

Fatalist
2009-07-16, 20:56
Var drar man grænsen då? Hur vet jag om jag har tvångstankar eller ej? Vem ska jag låta avgøra det åt mig?

CiCoro
2009-07-16, 21:18
Jag hade riktigt jobbiga..var tvungen att skriva av meningar som jag "fastnade" vid i luften och avsluta med 100 utropstecken..fastna vid en ny mening varannan minut typ, hade några andra och till slut blev det riktigt jobbigt..inte bara "jobbigt" utan satt och skaka, det gjorde ont i hela axeln och armen på grund av "skrivandet" och psykiskt var jag fan förstörd vissa stunder..varade rätt länge också men räddades till slut när det hade gått väldigt långt och jag funderade på hur det skulle sluta så jag sa till mig själv;
"Nu sitter du här David och har det jobbigt och du vet inte hur det kommer sluta för dig eller din omgivning så nu bestämmer du tillsammans med Gud att varje gång du håller på med en "tvångstanke" så kommer du eller någon i din familj att skadas på ett eller annat sätt"! Det var 4 år sen, håller inte på med några störda saker längre !

Onigiri
2009-07-16, 22:00
Det här är så stort att två trådar behövs :D

Civilrätt
2009-07-16, 22:05
Två stycken.
Första är när jag lämnar bilen på parkeringen så måste jag typ alltid efter att ha vandrar några meter vända om för att se att dörrarna verkligen är låsta.

Andra är när jag ska lägger mig så har jag en tur genom huset då jag kollar dörrar/fönster låsta, spis avstängd, hushållsartiklar urdragna. Det kan bli typ 3 sådana rundor på en kväll.....fan vad man är störd :)

Doctor Snuggles
2009-07-16, 22:13
Var drar man grænsen då? Hur vet jag om jag har tvångstankar eller ej? Vem ska jag låta avgøra det åt mig?

Som jag skrev förut: ej pragmatiska eller irrationella handlingar som man upplever ett tvång till att göra och man på något sätt mår dåligt om man inte gör dem.

Tandborsten som exempel igen; tycker du det känns behagligare att borsta tänderna efter du blött tandborsten och inte upplever psykiskt, omotiverat, obehag om du inte gör det, så är det inte en tvångstanke/handling.

Doctor Snuggles
2009-07-16, 22:14
Jag hade riktigt jobbiga..var tvungen att skriva av meningar som jag "fastnade" vid i luften och avsluta med 100 utropstecken..fastna vid en ny mening varannan minut typ, hade några andra och till slut blev det riktigt jobbigt..inte bara "jobbigt" utan satt och skaka, det gjorde ont i hela axeln och armen på grund av "skrivandet" och psykiskt var jag fan förstörd vissa stunder..varade rätt länge också men räddades till slut när det hade gått väldigt långt och jag funderade på hur det skulle sluta så jag sa till mig själv;
"Nu sitter du här David och har det jobbigt och du vet inte hur det kommer sluta för dig eller din omgivning så nu bestämmer du tillsammans med Gud att varje gång du håller på med en "tvångstanke" så kommer du eller någon i din familj att skadas på ett eller annat sätt"! Det var 4 år sen, håller inte på med några störda saker längre !

Haha, du vann över tvångstankarna med en TVÅNGSTANKE. Klassiskt.

shape
2009-07-16, 22:16
Hur många har tvångstankar/tvångshandlingar?
Poll coming.

2455678 precis.

Sniggel
2009-07-16, 22:45
Har väl inte lika mycket nu som tidigare. Men ibland dyker en "symmetri-grej" upp.
Det kan var t ex om det kliar på höger axel och höger sida av halsen så kliar jag mig där:
höger axel, höger hals. Sen kommer jag på att det inte är symmetriskt plus att jag inser att det även kliar lite på vänstra armbågen. Då kliar jag så här:
vänster armbåge, (nu börjar sekvensen om), vänster axel, vänster hals, höger armbåge.
"Så nu är det symmetriskt", om det inte vore för att högersidan fick fördelen att "börja". Så då kompenserar jag det med att köra om hela sekvensen i spegelvänd ordning:
vänster axel, vänster hals, höger armbåge, höger axel, höger hals, vänster armbåge.
Nu känns det lite bättre fast jag kommer aldrig ifrån det faktum att hela den sekvensen (om man lägger ihop båda) blev börjad på höger sida så jag kan få för mig att spegelvända hela den sekvensen (även om jag inte komemr undan problemet):
vänster axel, vänster hals, höger armbåge, höger axel, höger hals, vänster armbåge. höger axel, höger hals, vänster armbåge, vänster axel, vänster hals, höger armbåge.
Sen brukar jag oftast ge mig för att jag är rädd för att tappa bort mig om jag fortsätter och då blir det ännu mer komplicerat att få det symmetriskt...