handdator

Visa fullständig version : flaskhals?

Slaszk
2009-07-15, 23:09
tjeena.

Idag på gymmet när jag tränade trapz med min polare så gick en kille förbi som vi brukar hälsa på o sa att ni börjar få flaskhalsar till oss. antar att de låg nått i det men för att förtydliga, menas de att man har stora traps nacke men inte har några bra axlar eller?:confused: Så en flaska ser ut enligt mig iaf
Bör man isåfall åtgärda det kanske genom att sluta träna trapsen o köra hårdare axlar eller vad gäller då?
Jag tycker militärpress o lyft åt sidan med hantlarna även strikta känns i trapzen mest fast jag bara går parallellt me golvet men borde jag lägga in nått mer än detta + framåtlutande hantellyft 3 set av allt i mitt axelpass? Har en tendens att ena armen är böjd och den andra blir rak när jag lyfter åt sidan, o armarna åker automatiskt fram lite så de är inte rätt ut åt sidan från kroppen om man startar med dom längs med sidan :/
är det negativt med flaskhals?:cool:

Tack!

Mr.Sjöborg
2009-07-15, 23:19
tjeena.

Idag på gymmet när jag tränade trapz med min polare så gick en kille förbi som vi brukar hälsa på o sa att ni börjar få flaskhalsar till oss. antar att de låg nått i det men för att förtydliga, menas de att man har stora traps nacke men inte har några bra axlar eller?:confused: Så en flaska ser ut enligt mig iaf
Bör man isåfall åtgärda det kanske genom att sluta träna trapsen o köra hårdare axlar eller vad gäller då?
Jag tycker militärpress o lyft åt sidan med hantlarna även strikta känns i trapzen mest fast jag bara går parallellt me golvet men borde jag lägga in nått mer än detta + framåtlutande hantellyft 3 set av allt i mitt axelpass? Har en tendens att ena armen är böjd och den andra blir rak när jag lyfter åt sidan, o armarna åker automatiskt fram lite så de är inte rätt ut åt sidan från kroppen om man startar med dom längs med sidan :/
är det negativt med flaskhals?:cool:

Tack!

väldigt krånglig text:P
släng upp en bild, framifrån utan pose så blir de lättare att veta.
Vad som menas med ''flaskhals'' är ju lite olika, lite som vet som anses vare tjock/smal för olika personer.
Men klart att du ska ha kralliga traps:thumbup:

Säker på att han inte skämtade? typ som om nån polare kör bröst kanske man säger ''fy fan, D kupor snart eller?'' eller något liknande:P

Blandol
2009-07-16, 09:31
Om du har gjort bra ökningar och växt så skulle nog snarare mina pengar ligga på att han är avundsjuk.

Pjotor
2009-07-16, 10:53
Tror att han menar för mycket traps i förhållande till axlar, så det var antagligen en lätt avundsjuk kommentar.

För egen del tycker jag inte heller att alltför stora traps i förhållande till axlar är snyggt, så jag har ingen isolerad trapsövning i mina scheman.

ARMSTARK
2009-07-16, 11:52
Vet inte vad du har för inställning till träning/utseende men personligen tycker jag att flaskhals är det fulaste som finns. Jag skulle nog hellre vara smällfet.

MEN...smaken är som baken.

Stångrodd och marklyft uppfyller övre-trapezius-träningen gott, stå inte och pumpa upp nacken i onödan. Om du frågar mig.

mattilainen
2009-07-16, 12:15
kanske bara du som går med slappa axlar? Går att öva bort. I alla fall för mig då jag insåg att jag gick som en grottmänniska.

CrazyJoeDavola
2009-07-16, 17:02
Vet inte vad du har för inställning till träning/utseende men personligen tycker jag att flaskhals är det fulaste som finns. Jag skulle nog hellre vara smällfet.

MEN...smaken är som baken.

Stångrodd och marklyft uppfyller övre-trapezius-träningen gott, stå inte och pumpa upp nacken i onödan. Om du frågar mig.

Men det är ju en väldigt stark muskel som är mycket användbar om man ska lyfta tungt, så den lär väl vara betydligt mer utvecklad på en stark person än utsida axel.

Egonom
2009-07-16, 17:31
Om jag skulle prata om någon flaskhals på kroppen skulle den utgöras av midjan i förhållande till höfter och axelbredd.

Hemi
2009-07-16, 17:45
En nackdel skulle väl kunna vara estetiken. Tror inte Shawn Ray eller Frank Zane exempelvis var kända för grova nackar med smala axlar. Somliga säger att grova nackmuskler som växer på bredden gör strupen trängre viket skulle ge snarkningar :/ Fast om det är sant vet jag inte. Skulle väl i så fall gälla de på sidorna som fäster nånstans vid öronen och går fram mot nyckelbenen, vad de nu heter. Nacken kommer på de flesta så det räcker ändå.