Visa fullständig version : Less på Svammel men hur ska jag undvika det?
Almkvist
2009-07-15, 15:29
Hej, jag har gymmat i snart ett år och allt har gått bra. Men nu så har jag inte kvar mitt gymkort och vet inte ifall jag ska fortsätta på gymmet.
Jag är så less på alla fjortisar och alla "proffs som kan allt" och allt jäv*a svammel!!!
Jag är 16 och många kompisar tränar ju på gymmet så då drar dom ju in mig i konversationer och snack och dem diskuterar mer än dem tränar. Jag brukar bara skita i dem men smatidigt så är det ju ett störnings moment;)
Så antingen fortsätter jag där eller så satsar jag på ett hemma gym!!!!
Jag ska sommar jobba snart så då får jag lite cash Ca 5k.
Jag har en bra chinstång och ett rum jag kan göra till ett gym(Alltså ytan finns där). Men då kanske det är det där med motivationen när man har hemma gym. Alltså jag kanske slöar lite mer än på ett riktigt gym, inte samma seriösa känsla.*gah!*
Jag har vägt det här väldigt länge och jag kommer aldrig fram till nåt bara att båda har för och nackdelar men nu när jag får pengar så lockar det lite mer! 5k räcker väll ganska långt!?
Skulle behöva lite åsikter. MVH Andreas:smash:
Träna ensam? Ditt problem verkar inte särskilt allvarligt...
Eftersom du tycks bo i luleå kan jag varmt rekommendera luleå atletklubb www.luleaak.se
Andreas, du verkar sakna lite ryggrad och karaktär, någonting som du inte kan köpa för 5000 kr, eller få i ett hemmagym...
Förklara för dina vänner att du inte vill prata under passen, att du vill träna ensam, köp en MP3 spelare och sätt i öronen när du tränar, enkelt och karaktärsbyggande.. Billigt med!
Sticky Cake
2009-07-15, 15:44
Byt gym eller träna på andra tider. Tycker också att det är jävligt störande med såna personer som du beskriver.
Om du verkligen vill träna på det där gymmet så bör du hitta ett sätt att ignorera dem; ändra dina gymtider eller använd en mp3-spelare t.ex.
vicarious
2009-07-15, 16:09
Mp3-spelare är en otroligt bra och enkel lösning :)
En mp3 kan även kompletteras med en shut up n' squat t-shirt.
Det borde få dina polare att haja :D
Eftersom du tycks bo i luleå kan jag varmt rekommendera luleå atletklubb www.luleaak.se
What he said.
What he said.What they said.
What they said.
Me too.
Dessutom borde du lära dig att stänga av dina polare om du inte vill lyssna. Fattar dock inte hur problemet kan vara så stort.
frambogir
2009-07-15, 16:31
Säg bara "AMENDURÅ!?" och vägra sedan att prata med dem.
Jag får för det mesta vara ifred, men i annat fall säger jag "jag tränar nu, vi kan prata när jag är klar". Det är både artigt och effektivt.
Luleå AK - cuz u wörth it.
Me too.
Dessutom borde du lära dig att stänga av dina polare om du inte vill lyssna. Fattar dock inte hur problemet kan vara så stort.
Men å andra sidan är inte du i hans sits så det känns väl dumt att klaga på att han tycker det är jobbigt när det uppenbarligen är väldigt störande för honom?
Sen är han 16 år och då brukar man vanligtvis inte ha samma kurage som en vuxen person.
Fredrik_S
2009-07-15, 18:40
Jag tror motivationen kommer vara svår med ett halvdant hemmagym, vilket är det ända pengarna troligen räcker till.
Sen att träna hemma är sälla kul i längden.
En mp3 kan även kompletteras med en shut up n' squat t-shirt.
Det borde få dina polare att haja :D
Vart finns såna t-shirts?
För 5 k får du inte utrustning värd namnet. du behöver snarare en 20 k för att kunnaträna ordentligt. Byt gym till Luleå AK istället, mycket bättre!
Steerlinho
2009-07-15, 21:21
Alla ni som är "emot" hemmagym, jag tror inte riktigt ni har fattat hela grejjen.
Varför skulle det vara dåligt på något sätt, och varför skulle det påverka motivationen?
Många här och på andra träningsforum tar PWO och andra tillskott för att bli mentalt taggade och sen drar man igång musik som man tänder till av, jag förstår inte hur man ska kunna få för sig att göra annat syftar ni på att gå o chatta vid datorn o läsa lite på kolo i setvilan eller? Möjligen om datorn står jämte:D
Jag tränar på min vind o har så gjort i snart 1 år, tycker det funkar ganska duktigt mycket bättre än att träna på det lokala f&s där det är finniga studenter tanter och någon enstaka som tränar hårt och målinriktat, där det även är mycket folk.
Andreas, om du har nån bra yta så fixa lite mer pengar sen ha gymmet där.
Personligen kör jag på en vind med 65 kvm, det har varit ganska dyrt med grejjer men det har det varit värt för att få träna i det tempo och intensitet man kan göra.
Har du ett garage är det bra, oftast inte mer än 20-30 kvm men det funkar väl.
Jag har ca 150 kg vikter, har väl kostat mig i runda tal 3000 kr.
4 stänger, cirka 1500 kr
multigym 2000 kr rabatt
stabil träningsbänk för knäböj och bänkpress mm, 990 kr (rabatt från 2600 :D)
o massa annan skit för ett par 1000 kr men det är väl det viktigaste, ett powerrack kan du tillverka själv. Jag kör med 2 pingisbord på varje sida och det funkar utmärkt.
Ett tips är att köpa skolstänger. Jag har en stång som klarar 160 kg, och det räcker utmärkt. Det ända jag saknar är väl en benpress om man ska vara kritisk. Funderar på att köpa en altetsklubb gamla.
Men + för hemmagym:
- Kan superseta och göra hur du vill utan att riskera att nån tar din bänk etc
- behöver inte ta hänsyn till någon annan, du kan göra va du vill
- välja egen musik
- "slipper" den sociala biten när du vill träna
- kan träna när du vill
- kan träna HUR du vill
- nära till mat direkt efter passet, opti:D
- slipper transporter och gymmets stängda dagar
+ för gym mot hemmagym
- större utbud på maskiner, även om det är fria vikter som gäller kan de alltid vara gott o köra lite benpress, o de är de man ofta saknar hemma. Men kompletera med utfall o benspark om du har multigym som jag rekommenderar starkt o skaffa.
- bastu (kan man ju iofs ha hemma)
- kan "lära" av de stora (om de finns några på ditt gym) men de kan man ju likväl lära sig via internet, eller så är man redan erfaren. Läs body där står deras tricks.
- kan få pass vid bänkpress, men bara o rulla ner den för magen om du failar.
de jag kommer på nu
Jag hade kunnat tänka mig att utrusta garaget med 300kg vikter och en eleiko-sl stång. Riktig bänk och ställning hade varit alldeles för dyrt för att vara motiverat, möjligtvis något rejält svetsat hemmabygge då budget gymbänkarna vanligtvis brukar vara sunkiga rakt igenom och att bänka 200+ är inte att tänka på.
edit: fast sluta på atletklubben kommer jag aldrig att göra....
Alone_in_the_dark
2009-07-15, 23:15
Vart finns såna t-shirts?
Kolla på GG efter denna:cool:
http://img291.imageshack.us/img291/2346/221eiq.jpg
Tack, verkade som att det fanns på *************.
mattilainen
2009-07-16, 12:17
jag tycker att du undviker dom eller tränar ensam. Gå dit när dom inte är där eller ha i mp3 hela passen och säg att du tränar bättre med musik. Säger dom att dom tränar bröst rygg kör du något annat. Tror du kommer på egna orsaker för att sluta på gymmet om det är din anledning till att sluta träna?
major Pectoralis
2009-07-16, 13:18
Att byta träningslokal kan kanske vara bra men personligen har jag alltid kunnat snacka och träna samtidigt (om det behövts).
Man kan även "utnyttja" kompisarna till något positivt - dvs positivt också för träningen. Försök få det till att ni hjälper/puschar varandra att bil bättre istället för tvärtom. Den motorn är det inte mycket som slår.
Annars kan du även ignorera dina kompisar dem mellan varven, dvs. då du skall köra dina set ("be a president").
I slutändan: om valet står mellan vissa kompisar och träningen så väljer man självklart träningen (om man nu är genuint intresserad av träning). Jag upplever att det är alltför många som låter sociala frågor stoppa dem från att nå sina mål (fok super bort sig, folk reser bort sig, folk fikar bort sig osv. och i slutändan står de där ändå ensamma). Efterhand kan man skaffa sig nya bekantskaper och nu med folk som har samma intresse. Riktiga kompisar står därtill pall för trycket att man har olika intressen.
Jag håller med folket; fortsätt träna på gymmet men träna andra tider eller kör en mp3:a. Problemet med hemmagym är kostnaderna och, för många, motivationen. Kanske tom. kan bli för mycket lallande då och då för vissa?
Kortfattat: "F*ck those f*cking f*ckers!"
Varför påstår alla att motivationen är ett problem för att man tränar hemma. Nu har jag i och för sig inte ett hemmagym men jag kan tänka mig att det är exakt samma sak som att gå ut och löpa.
major Pectoralis
2009-07-16, 13:50
Varför påstår alla att motivationen är ett problem för att man tränar hemma. Nu har jag i och för sig inte ett hemmagym men jag kan tänka mig att det är exakt samma sak som att gå ut och löpa.
Testa hur många repetitioner du orkar om du tränar ensam hemma och hur många repetitioner du orkar om du tränar när någon tittar på.
På motsvarande sätt kan man jämföra hur fort man springer ensam vs med sällskap osv, osv.
Vissa klarar att träna bra själv men då brukar de ofta ha någon/några person/personer i huvudet, som de tänker på, som de vill slå etc. (Rocky-filmerna är typexempel på detta fenomen).
Den tyngaste
2009-07-16, 14:28
Jag tränar hemma numera pga diverse skäl och det går minst lika bra här som på ett gym.
Men som sagt, alla fungerar olika.
Q: Vad gör herrn om han ska maxa helt ensam?
A: Maxar högst en gång i månaden och då bokar jag in sambon som passare.
Q: Vad motiverar dig att ge allt du har när du är helt ensam?
A: Planscherna på Arnold.
Crljenac
2009-07-16, 14:53
Jag skaffade hemmagym just för att jag inte gillar att folk glor som fan, gillar inte fjantiga fjortisar och annat pack :) Missar/skippar inga pass längre, där finns lixom inga ursäkter när gymmet ligger i hemmet, så min motivation/fokus är bättre, dessutom när man har lagt ganska många tusenlappar på det... ja då ser man till o andvänder det, så känner jag iaf, tar definitivt i lika hårt hemma, vore ju löjligt annars, man vill ju ta ut sig ordentligt.
Dock skulle jag rekommendera TS att träna vidare på gym, få polarna att vara lite mindre snackiga bara.
Steerlinho
2009-07-16, 15:31
Q: Hur motiverar du dig?
A: Hård musik, precis som Den_tyngaste så har jag lite planscher då främst på Roger Zapfe och andra gladiatorer, vet att om jag inte kör passet eller tar i så kommer jag gå och nojja i en evighet och må skit rent ut sagt. Känner att har man lagt ut tusentalskronor på att inreda ett gym på ett helt plan i huset och lagt ner åter tusen på tillskott och dedikerar mycket åt detta - varför då inte ta i för kung o fosterland när det kommer till kritan?
Q: Vad gör jag om det ska maxas?
A: Gör det sällan numera, "växt ifrån det". Men isåfall har jag en kompis som passare.
major, jag fattar inte riktigt varför man skulle kunna klämma ur flera reps på x vikt för att något står o glor på en. Det är ju snarare så att man drar sig för att ta i om det står x antal personer o glor på ens ansiktsuttryck under rörelsen. Dessutom kan du ha egen hård musik utan sladdar som trasslar sig, och det skulle väl möjligen ha påverkan på prestationen än lugna favoriter på gymmet. Bara o se till att andas o koncentrera sig lite på tekniken, så kommer du lyfta lika mycket på gymmet.
Eller så gör man det i omvänd ordning: Först kollar hur många repetitioner man klarar på gymmet när folk kollar på, för att sedan göra det hemma (när man ökat sen förra passet) :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.