Logga in

Visa fullständig version : Deff,nu eller sen?

Tricis
2009-07-15, 08:56
Jag har byggt muskler sen i Maj nu.
Men nu vill jag deffa. Äter för närvarande ca 130g protein/dag

Tränar styrka 3ggr/vecka
Promenader 3ggr/vecka á 50 minuter

Jag har en personlig tränare men han tycker inte jag skall deffa förrän i vinter (innan tävling).

Men är trött på dessa 17% i underhudsfett.
Kan ju tänka mig att ligga omkring 12% konstant.

Några förslag?*gah!*

time3
2009-07-15, 09:16
Är inte 12% bf för en kvinna oerhört lite att ligga på off?

pia
2009-07-15, 10:09
Redan 17% är lågt för en kvinna. Under 16% bör man inte ligga om man inte ska tävla.

King Grub
2009-07-15, 10:11
American Council on Fitness har satt sina lägsta värden för essentiella mängder kroppsfett till 2-4% för män och 10-12% för kvinnor. Det är året-runt-värden.

Alla kan inte ligga på dom mängderna utan att plåga sig dygnet runt.

pia
2009-07-15, 10:15
American Council on Fitness har satt sina lägsta värden för essentiella mängder kroppsfett till 2-4% för män och 10-12% för kvinnor. Det är året-runt-värden.

Även om det är lägsta värden så är ju frågan hur hälsosamt det är med tanke på att kvinnor oftast tappar mensen när de ligger under 15-16 % om de inte äter p-piller

pia
2009-07-15, 10:18
Om du ska tävla och det är du på bilden så skulle jag rekommendera dig att lägga på dig mer massa istället nu för du ser väldigt smal ut. Jag tycker jag är liten och ska tävla men du ser mindre ut än mig och jag kommer lägga på mig fram till mitten på september innan deff.

King Grub
2009-07-15, 10:20
Även om det är lägsta värden så är ju frågan hur hälsosamt det är med tanke på att kvinnor oftast tappar mensen när de ligger under 15-16 % om de inte äter p-piller

Det beror inte på kroppsfettmängd, utan på energitillgänglighet.

ATHLETIC WOMEN display a disproportionately high prevalence of amenorrhea. Endocrine and neuroendocrine experiments have found that the proximal cause of menstrual and ovarian dysfunction in these women is disruption of the pulsatile secretion of luteinizing hormone (LH) by the pituitary and that this is caused by disruption of the pulsatile secretion of gonadotropin-releasing hormone (GnRH) by the hypothalamus. Animal experiments and clinical observations indicate that GnRH and LH pulsatility are not disrupted by low body weight or by an excessively lean body composition in amenorrheic athletes

J Appl Physiol 84: 37-46, 1998;

pia
2009-07-15, 10:30
Det beror inte på kroppsfettmängd, utan på energitillgänglighet.

J Appl Physiol 84: 37-46, 1998;

Dock borde energitillgängligheten inte vara så stor om man ska ligga på 12% fett. Det borde vara få tjejer som kan det utan att ta stryk av det.

Tricis
2009-07-15, 15:22
Om du ska tävla och det är du på bilden så skulle jag rekommendera dig att lägga på dig mer massa istället nu för du ser väldigt smal ut. Jag tycker jag är liten och ska tävla men du ser mindre ut än mig och jag kommer lägga på mig fram till mitten på september innan deff.

Pia:

Det är jag på bilden, och jag skall tävla, jag behöver bygga mer,det håller jag med om. Men det är plågsamt att inte vara deffad på sommarhalvåret,bikini säsong.

Dock ser jag fram emot att tävla ,så klokast som du säger. Att bygga fram till sept ungefär.*flex*

Tricis
2009-07-15, 15:23
Tack för era svar, man lär sig något nytt varje dag.

time3
2009-07-15, 15:29
Tycker oxå att du ser smal ut och visst vill man vara deffad till sommaren men reagerar lite på att du tycker det är plågsamt att ha så "mycket" som 17% bf då iaf jag inte kan anse det som mkt..mer tvärtom....

Liven
2009-07-15, 16:14

Vad är det som avgör detta? 90% genetik som avsätter vad som är möjligt för en, eller?

Tricis
2009-07-15, 16:34
Tycker oxå att du ser smal ut och visst vill man vara deffad till sommaren men reagerar lite på att du tycker det är plågsamt att ha så "mycket" som 17% bf då iaf jag inte kan anse det som mkt..mer tvärtom....

Jo jag skall försätta bygga, tack för omtanken :thumbup:

pia
2009-07-16, 06:08
Jo jag skall försätta bygga, tack för omtanken :thumbup:

Det låter bra. Jag är själv på uppbyggnad nu och visst är det lite jobbigt under sommaren att äta mycket och man svettas som en gris men det är värt det i slutändan om du har ett mål.