handdator

Visa fullständig version : färdig mat

Karelin
2003-08-21, 08:47
hur fungerar färdigmatsförpackningar som fullvärdiga måltider eller rent av som mellanmål? vore ju onekligen praktiskt å bara köpa en grossistpack med sådana istället för å krångla...

King Grub
2003-08-21, 08:58
Det är stor skillnad från märke till märke och vilken sorts färdigrätt det är frågan om. Men generellt sätt är de flesta fullproppade med salt, fett och snabba kolhydrater, och alldeles för lite protein. De som har en bra fördelning av näringsämnen är ofta för små, så det krävs två stycken för att få tillräckligt. Jag tror inte det är något att basera sin kost på, utan något som man tar till i nödfall, om tiden helt enkelt inte räcker till. Bättre än inget, sämre än det flesta "riktiga", egenkomponerade måltider med rena ingredienser.

Berry
2003-08-21, 09:02
Läs näringsvärdet på förpackningen så får du se. De flesta är rätt kass..

EDIT: Grub hann före :)

GhostFace
2003-08-21, 09:04
'PLUS' på SVT hade ett program om detta med matlådor och kom fram till att ingen av dessa färdiga matlådor som fanns tillgängliga då, hade tillräckligt med energi till en fullvuxen man.
Hur skulle det då bli för en fullvuxen man som utöver detta tränar?

Jag säger bara....:thefinger åt matlådebranschen. Ge dem till de lata singeltarmarna som inte hinner & orkar laga sig mat.

Karelin
2003-08-21, 09:05
dagen till är bjuder på Grillbiff Barbeque från Findus med glada 17g protein, 53kolhydrater och 24g fett... ujujuj...

men man kanske kan ta en som mellanmål nu när jag planerat att träna och äta som en svin fram till våren...

finns ju även en del förpackningar som är nyckelhålsmärkta om jag inte missminner mig...

Jarod
2003-08-21, 15:53
Originally posted by GhostFace
...kom fram till att ingen av dessa färdiga matlådor som fanns tillgängliga då, hade tillräckligt med energi till en fullvuxen man.
Hur skulle det då bli för en fullvuxen man som utöver detta tränar?

Det beror väl på hur många man äter om dagen!?!

Mvh;)

Karelin
2003-08-21, 16:16
Man letar ju halvdesperat efter något som är färdiglagat så man själv slipper *s*

King Grub
2003-08-21, 16:19
Originally posted by Karelin
Man letar ju halvdesperat efter något som är färdiglagat så man själv slipper *s*

En Frödinge Lättostkaka är perfekt som mellanmål. Mycket protein och långsamma kolhydrater. Och himmelskt god.

Pez
2003-08-21, 16:30
Originally posted by Karelin

finns ju även en del förpackningar som är nyckelhålsmärkta om jag inte missminner mig...

Det är inget jag skulle gå efter dock....

Nån som skrev nåt om det tidigare...tror det var Sverker eller Grub. Att "nyckelhålet" inte är en märkning utifrån en specifik bestämmelse att det är "nyttigt" utan att det är det "nyttigaste" alternativet inom den gruppen av livsmedel.

Nyckelhålsmärkt ister? Späck? :D

/pez

King Grub
2003-08-21, 17:19
Ingen riktig färdig rätt, men ett bra tips är:

http://www.annerstedt.se/images/konserver.jpg

Kalopsen innehåller mer än 70 gram protein per burk! :hbang:

Bara ett par gram kolhydrater och fett per 100 gram. :eating:

Pontus
2003-08-21, 17:38
Något negativt med att äta matkartongerna med märket "Familjen Dafgård"? Har en hel del såna paket hemma nu, mycket kött och potatis och lite andra saker. De flesta innehåller ca 25g protein, 50g kohydrater och 25g fett per portion, lådan väger 400g. Och så lite grönsaker är det i också.

Är det på något sett dåligt?

King Grub
2003-08-21, 17:44
Originally posted by Pontus
Något negativt med att äta matkartongerna med märket "Familjen Dafgård"? Har en hel del såna paket hemma nu, mycket kött och potatis och lite andra saker. De flesta innehåller ca 25g protein, 50g kohydrater och 25g fett per portion, lådan väger 400g. Och så lite grönsaker är det i också.

Är det på något sett dåligt?

Är du rädd för fett lär det inte vara "bästa" sorten i en sådan låda. Kolhydraterna är antagligen snabba. Och grönsaker och potatis har säkert förlorat största delen av sina näringsvärden, färdigkokta som de är.

Pontus
2003-08-21, 17:47
Happ, va ju inte så kul att höra, men jag får iaf i mig lite protein antar jag. De där kalopsen som intehåller 70g protein, vad väger den burken, orkar man äta hela? Vad är det för märke? Finns den i Vivo, ICA, Konsum...?

King Grub
2003-08-21, 17:50
Originally posted by Pontus
Happ, va ju inte så kul att höra, men jag får iaf i mig lite protein antar jag. De där kalopsen som intehåller 70g protein, vad väger den burken, orkar man äta hela? Vad är det för märke? Finns den i Vivo, ICA, Konsum...?

vad väger den burken 400 g.

orkar man äta hela? Jag gör.

Vad är det för märke? Annerstedts.

Finns den i Vivo, ICA, Konsum...? Överallt.

Pez
2003-08-21, 18:06
Originally posted by King Grub
orkar man äta hela? Jag gör.

Jojo.. men sen är du lite speciell också. :D

/pez

King Grub
2003-08-21, 18:08
Originally posted by Pez

Jojo.. men sen är du lite speciell också. :D

/pez

Tar det som en komplimang eftersom det kommer från dig. :naughty: ;)

-GP-
2003-08-21, 18:45

Kalopsen innehåller mer än 70 gram protein per burk! :hbang:

Bara ett par gram kolhydrater och fett per 100 gram. :eating:

De va magert kött de!! Men en viktig fråga är oställd! Priset??

King Grub
2003-08-21, 19:12
Originally posted by -GP-

De va magert kött de!! Men en viktig fråga är oställd! Priset??

Där jag bor: 21 kr på ÖB; 24 kr på COOP, 27 kr på ICA.

GhostFace
2003-08-21, 22:18
Originally posted by Jarod

Det beror väl på hur många man äter om dagen!?!

Mvh;)

Yes, det beror även på vilket syfte man har med sin träning och sin kropp- svältfödning? Som avataren bredvid dig, Jarod, så tippar jag på att med den s.k. kroppen har du m.a.o. levt på färdiga matlådor & inte heller fått i dig nog med energi och därtill kalla dig fullvuxen man, är ett 'overstatement'.

:angel: ;)

...j/k w/ ya...

shirunai
2003-08-21, 22:47
vilken har glömt den gamla hederliga ärtsoppan, bara klämma ut och micra i 1½min 500g ärtsoppa är fint i magen, varning för biverkningar :booty:

ivandrago
2003-08-21, 23:59
Håller med där om ärtsoppan! Rik på protte, fattig på fett. Billigt och bra och snabbt som fan!

shirunai
2003-08-22, 00:41
+ mycket kolhydrater som är fina :D

-GP-
2003-08-22, 07:42
Originally posted by shirunai
+ mycket kolhydrater som är fina :D

Fast det är rätt så snabba sådana...

ivandrago
2003-08-22, 11:48
Originally posted by -GP-

Fast det är rätt så snabba sådana...

Då är det ju kört! jag som tänkte att ärter är nyttigt, men om det är snabba kolhydrater ska jag aldrig mer äta det. Det får bli ris och tonfisk istället. ;)

King Grub
2003-08-22, 12:31
Originally posted by ivandrago

Då är det ju kört! jag som tänkte att ärter är nyttigt, men om det är snabba kolhydrater ska jag aldrig mer äta det. Det får bli ris och tonfisk istället. ;)

Kom ihåg att inte välja råris då, eftersom det inte kan räknas som långsamma kolhydrater, och därför får klassas som direkt hälsovådligt. :D

ivandrago
2003-08-22, 14:37

Kom ihåg att inte välja råris då, eftersom det inte kan räknas som långsamma kolhydrater, och därför får klassas som direkt hälsovådligt. :D

:D