Visa fullständig version : Kommer du få svininfluensa?
Även om den nya influensan blir mild och vaccineringen kommer i gång snabbt kommer över 400 000 svenskar att smittas av svininfluensan som väntas slå till i höst. I värsta fall kan fler än 5 miljoner svenskar drabbas.
DN's poll säger i skrivande stund: Ja 43% (843) och Nej 57% (1115)
DN.se: Många drabbas av influensan i höst (http://www.dn.se/nyheter/sverige/manga-drabbas-av-influensan-i-host-1.910763)
Så, kommer du att drabbas av influensan? Och/eller kommer du vaccinera dig?
Nej, jag väntar med att sjukna in tills den har muterat till något coolare.
Nej det tror jag inte men risken finns väl när man återgår till skolan och ibland måste sitta på föreläsningar som folk sällan undviker p.g.a. sjukdom.
Kommer inte vaccinera mig.
Påverkar styrkan hos ens immunförsvar sannolikheten att drabbas eller bara hur kraftiga symtomen blir?
Ironbabe
2009-07-14, 16:21
Nej, jag är kvinna!
Jag räknar med att jag blir smittad så att jag inte blir besviken om jag blir det.
Men ärligt så bryr jag mig inte. Jag vet en sak iaf, jag tänker inte gå runt och oroa mig för det, orka göra det. Händer det så händer det, dör man så dör man. Just nu lever jag.
Nitrometan
2009-07-14, 16:28
Nej. Jag kommer inte att drabbas.
Nej. Jag kommer inte att vaccinera mig.
kalajset
2009-07-14, 16:33
Nej, jag kommer inte att få svininfluensa. Kommer vaccinera mig, jag ser inte riktigt någon anledning till att inte göra det?. (Visst, förutom om man inte har lust helt enkelt då). Om det finns rationella skäl - upplys mig gärna.
Nej, jag kommer inte att få svininfluensa. Kommer vaccinera mig, jag ser inte riktigt någon anledning till att inte göra det?. (Visst, förutom om man inte har lust helt enkelt då). Om det finns rationella skäl - upplys mig gärna.
Vaccinet är väl inte testat helt eftersom man vill få ut de fort så man vet ju inte om de finns några faror ännu?
hahavaffan
2009-07-14, 16:36
Nej, jag är hårdrockare.
Nitrometan
2009-07-14, 16:52
Vissa personer reagerar på "det vanliga influensavaccinet" med reaktioner som liknar influensasymtom. Vissa blir riktigt dåliga.
De har väl som sagt inte hunnit testa vaccinet så noga än.
Sen vet man aldrig om vaccin bidrar till resistens.
nej. Jag kommer inte att drabbas.
Nej. Jag kommer inte att vaccinera mig.+1111
KalleBalik
2009-07-14, 17:15
Om det innebär att man får ligga mycket så blir jag smittad, annars inte.
kalajset
2009-07-14, 17:20
Vaccinet är väl inte testat helt eftersom man vill få ut de fort så man vet ju inte om de finns några faror ännu?
Vissa personer reagerar på "det vanliga influensavaccinet" med reaktioner som liknar influensasymtom. Vissa blir riktigt dåliga.
De har väl som sagt inte hunnit testa vaccinet så noga än.
Sen vet man aldrig om vaccin bidrar till resistens.
Så vitt jag vet finns det inga vetenskapliga bevis för att "vanliga vaccinationer" ska leda till saker som t ex reumatism, allergi m.m som man då och då hör om i media. Vad det gäller så kallade "mindre biverkningar", t ex feber och dylikt så visst förekommer det, men inte i särskilt stor anledning vad det verkar som.
Att just detta vaccin däremot är nytt, och möjligtvis inte så noga testat må vara sant, och ja, antagligen något värt att tänka på kan man anta. (Jag har ingen aning om när man borde börja anse ett vaccin vara "säkert").
young_george
2009-07-14, 17:27
Nej, jag har bestämt mig för att inte få den.
Virtual1339
2009-07-14, 17:32
Jag drar alltid på mig influensor och färkylningar, så trorligtvis kommer jag få smaka på svininfluensan. Och nej, kommer inte vaccinera mig. Mediahysteri över svininfluensa någon?
Känns som samma domedagscenarion som de drog fram i samband med fågelinfluensan. Media gillar att sprida hysteri.
Har aldrig haft influensan, och hoppas väl slippa även denna. Borde inte kroppen vara jäkligt ohärdad mot influensor om man aldrig haft det?
Är det klart när vaccinet "kommer ut"? Har inte hängt med i diskussionen, känner jag.
King Grub
2009-07-14, 18:40
Jag tror jag fick den för några timmar sedan.
http://i28.tinypic.com/96dfes.gif
Nej som i nej, jag kommer inte insjukna. Men blir jag smittad av viruset? Ja, det tror jag.
130kg finsk sisu
2009-07-14, 18:58
jag kommer 100% säkert att insjukna
:D
Nee, jag klarar mig som alltid.
Jag tar gärna pighouse flun, hört att man ökar 100kilo/week både kroppsligt och i bänkpressen. Låter fruktansvärt :D
Ganymedes
2009-07-14, 20:56
Äh, den där flugan... Lär inte bli sjuk och känner inget behov av vaccination heller.
Nitrometan
2009-07-14, 21:58
Ja, om man är hypokondriker och bor/tränar i ett svinhus så är det klart att man får svininfluensan.
wintersnowdrift
2009-07-14, 22:02
Jag blir sällan sjuk, men när det händer brukar jag kunna lokalisera det troliga smittotillfället till Stockholms lokaltrafik. Min strategi för att undvika svininfluensan blir nog att försöka åka så lite tunnelbana och pendeltåg som bara är möjligt i höst. Skippar vaccin.
//Kristin
Förmodligen. Jag kommer att bli tvungen att vaccinera mig och jag blir toksjuk även av det vanliga influensavaccinet (däremot brukar jag inte få influensa de år jag inte vaccinerar mig, härligt härligt).
clinteastwood
2009-07-14, 22:43
Inte en chans!
NoPainNoGain
2009-07-14, 22:59
Där blir det nej! Där blir det bestämt nej! Skräddaren säger nej!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.