Visa fullständig version : Inflammation
sipowitz
2003-08-21, 07:16
Tjo!
Tror jag råkat ut för någon sorts armhinneinflammation... eller iallafall på gränsen till det (ska iväg till doktorn nästa vecka... men iallafall det var inte frågan :-)
Jag har för mig att omega6-fetter ökar inflammation, i jämnförelse med omega3fetter som minskar inflammationer..
omega6 finns ju i kött, mjölk och fågel.
Det jag tänkte på är att jag brukar äta väldigt mycket kyckling, är detta något man kanske bör tänka på så man äter en bra kost så inflammationen har alla förutsättningar för att försvinna... iochförsig, äter man mer fisk så tar de ju ut varandra, men ändå - nån som har lite koll på detta?
LunaSpice
2003-08-22, 19:20
En fråga bara innan...vad är armhinneinflammation? Du menar inte benhinneinflammation på radiusbenet i underarmen?
King Grub
2003-08-22, 19:46
Originally posted by LunaSpice
En fråga bara innan...vad är armhinneinflammation? Du menar inte benhinneinflammation på radiusbenet i underarmen?
Skulle tro det. Många som tror att "ben" i ordet benhinnor innebär smalben, och inget annat. :)
Jag tror jag har lyckats skaffa mig något liknande fast i nedre delen av ryggen. Frågan är ju hur man blir av med det???? Voltaren hjälper tillfälligt. Har hört att fiskolja ska hjälpa men man vet inte förrän man provar.
LunaSpice
2003-08-22, 21:01
Originally posted by King Grub
Skulle tro det. Många som tror att "ben" i ordet benhinnor innebär smalben, och inget annat. :)
Det var det jag trodde också. :) Dessutom när en person säger att han/hon har "benhinneinflammation" i smalbenet så är det tibialis anterior som har inflammerats, inte själva benhinnan. Vi hade en patient en gång som var övertygad om att han hade benhinneinflammation, han sa att han "självdiagnostiserats" sig själv men att han bara ville få det bekräftat. När vi försökte förklara hur det egentligen låg till så vägrade han inse...man blir så trött ibland.
Originally posted by LunaSpice
Vi hade en patient en gång som var övertygad om att han hade benhinneinflammation, han sa att han "självdiagnostiserats" sig själv men att han bara ville få det bekräftat. När vi försökte förklara hur det egentligen låg till så vägrade han inse...man blir så trött ibland.
Äh.. läkare har ingen koll... :D
Första gången jag åkte på mina ryggproblem så tyckte "min" läkare att det nog skulle bli bra med 6v på Voltaren... :smash:
Men jag "visste" ju att det inte var så...eller..ja - efter 6v på voltaren med enda påföljden "konstant strejkande mage samt upproriskt tarmsystem" så bestämde jag mig för att aldrig gå till läkare igen om jag behöver hjälp med nåt "idrottsrelaterat". :thefinger
/pez
Nää, är det idrottsrelaterat ska man inte gå till läkarn...
om man inte går till en idrottsläkare förstås.
Naprapat kan man ju gå till om man som du Pez hade ryggproblem...
stefannn
2003-08-26, 17:15
håller med anti läkar fronten
när jag gjorde lumpen fick jag problem med ryggen men fick bara smärtstillande av läkarna ...
är väl jävligt enkelt för dom att skriva ut smärtstillande och hoppas på att det bara var tillfälligt....
sipowitz
2003-08-26, 18:03
Originally posted by stefannn
håller med anti läkar fronten
när jag gjorde lumpen fick jag problem med ryggen men fick bara smärtstillande av läkarna ...
är väl jävligt enkelt för dom att skriva ut smärtstillande och hoppas på att det bara var tillfälligt....
Jag är ingen större avnändare av svensk sjukvård... visste inte ens hur man gick tillväga för att komma till läkare nu när det började bli aktuellt...
Passade på att sticka in på ett gym här i landskrona idag och de hade sjukgymnaster/naprater... deras standard pris var 80kr med eller utan remiss från läkare... och då är det ju inte lönt att först gå via läkaren..
Har jag missförstått något, men brukar inte typ sjukgymnast/dylikt besök kosta en 400-500kr...?
Originally posted by sipowitz
Jag är ingen större avnändare av svensk sjukvård... visste inte ens hur man gick tillväga för att komma till läkare nu när det började bli aktuellt...
Passade på att sticka in på ett gym här i landskrona idag och de hade sjukgymnaster/naprater... deras standard pris var 80kr med eller utan remiss från läkare... och då är det ju inte lönt att först gå via läkaren..
Har jag missförstått något, men brukar inte typ sjukgymnast/dylikt besök kosta en 400-500kr...?
Naprapat brukar kosta runt 400:-/behandling.
Kiropraktor är subventionerat av landstinget (5 besök eller nåt och är med i högkostnadsskyddet).
80:- / behandling låter väldigt billigt... NPH tar 100-140:-/behandling.
/pez
mickehbg
2003-08-27, 10:33
Originally posted by Pez
Äh.. läkare har ingen koll... :D
Första gången jag åkte på mina ryggproblem så tyckte "min" läkare att det nog skulle bli bra med 6v på Voltaren... :smash:
Men jag "visste" ju att det inte var så...eller..ja - efter 6v på voltaren med enda påföljden "konstant strejkande mage samt upproriskt tarmsystem" så bestämde jag mig för att aldrig gå till läkare igen om jag behöver hjälp med nåt "idrottsrelaterat". :thefinger
/pez
Är det ryggrader som fått sig en smäll så är det smärtstillande, antiinflamatoriska medel samt vila som gäller. Finns inget annat som hälper. Men det är enbart om det är ryggraden som fått sig en smäll, dvs början till ett diskbrock. Vad som händer är att musklerna runt den skadade biten krampar. Vilket gör förbenat ont.
Vilar du inte direkt och käkar de smärtstillande så är det så att kroppen kommer att bygga på ditt disckbrock tills det enda alternativet som åtestår är operation :(.
Är det inte ryggrader så skit i läkarna och gå till en naprapat eller sjukgymnast :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.