Visa fullständig version : Hur långt bör man ha kommit på 1 års träning?
Hejsan
Jag har tränat i ett år nu, och så har en del kompisar också gjort och jag undrar vad man bör* klara av efter 1 år, i styrka i de "3 stora" dvs bänkpress marklyft och knäböj. Va man borde kunna träna på/maxa, och också kanske vissa mått vad bör benen o armarna t.ex. mäta?(relativt deffat liksom) Kan redovisa lite resultat här som vi fått sen när jag fått lite uppskattnignar etc, och det är inte i nått forskningssyfte eller nått utan av ren nyfikenhet och för kul vi har pratat lite om det senaste tiden.
*visst har alla olika förutsättningar, mål och det finns inga krav och visst spelar det ingen roll i sig varken nu eller om 100 år, men det är vi väl medvetna om. Som sagt, för att höra och få lite tankar luftade kring det och se om man är i närheten av spannet. Kan säkerligen vara skoj o se va andra har uppått under denna tid, och hoppas ni kan hålla er till frågan.
1000 Tack mvh Martin med kamrater.
Danny Devito
2009-07-14, 04:51
Vad man "bör" klara av kan man ju inte svara på, men imo bör man iaf ökat maxstyrkan med runt 40-60% tycker jag, om man tränat för styrka och massa samt tillåtit sig att gå upp en del i vikt.
Halfhigh1
2009-07-14, 05:29
På 10 månader så ökade jag från
50 till 90 i bänkpress
60 till 120 i marklyft
40 till 95 i knäböj
Har ju givetvis ökat i allt, tex chins och dips har jag kört väldigt mycket så det är jag ruggig i nu. Även kondition och snabbhet har blivit bättre då jag sprungit, kört intervaller cyklat på spinning cykel i snabbfart. Spelar även fotobll på fritiden.
Jag väger för tillfället runt 62-63 kg, är 174 cm lång/kort. 18 år.
Jag är hyffsat deffad och kör väldigt mycket cardio upp till min gymning.
Jag anser att jag har fått mycket bättre resultat på dessa 10 månader ifall du kollar min träningsjournal så ser du något såntdär.
Men som du sa innan så är de genetiskt, hur strikt man är och vad man har för förutsättningar och om man tränar rätt och äter rätt.
Det jag har tänkt på är att träna hårdare när jag tränar så jag inte bara snackar bort tiden samt äter mer mat, mer protein och fett, mindre kolhydrater.
INGA Kosttillskott har jag använt, har kört helt rent tycker det känns mycket bättre även ifall det inte är negativt med kosttillskott.
kimozabe
2009-07-14, 05:39
På 10 månader så ökade jag från
50 till 90 i bänkpress
60 till 120 i marklyft
40 till 95 i knäböj
Har ju givetvis ökat i allt, tex chins och dips har jag kört väldigt mycket så det är jag ruggig i nu. Även kondition och snabbhet har blivit bättre då jag sprungit, kört intervaller cyklat på spinning cykel i snabbfart. Spelar även fotobll på fritiden.
Jag väger för tillfället runt 62-63 kg, är 174 cm lång/kort. 18 år.
Jag är hyffsat deffad och kör väldigt mycket cardio upp till min gymning.
Jag anser att jag har fått mycket bättre resultat på dessa 10 månader ifall du kollar min träningsjournal så ser du något såntdär.
Men som du sa innan så är de genetiskt, hur strikt man är och vad man har för förutsättningar och om man tränar rätt och äter rätt.
Det jag har tänkt på är att träna hårdare när jag tränar så jag inte bara snackar bort tiden samt äter mer mat, mer protein och fett, mindre kolhydrater.
INGA Kosttillskott har jag använt, har kört helt rent tycker det känns mycket bättre även ifall det inte är negativt med kosttillskott.
Du är lika lång som mig men jag väger 70-72 kilo, ej så deffad. Har du nån bild, då jag är nyfiken på hur 62-63 kilo ser ut på den längden?
EDIT: Hittade foton i din journal, tack!
Nu spekulerar jag bara men... Är man vuxen och normalviktig när man börjar träna tycker jag 120-90-140 är hyffsat realistiskt efter ett års träning, om man inte har sportat mycket i tidigare livet.
Turbo Rico
2009-07-14, 09:24
Jag ökade från 80 kg i böj till 200 på ett år drygt, 60-115 i bänk och 100-230 i mark. Sen är frågan om man kan säga att jag började från början eftersom jag hade tränat på gym, dock bara i maskiner, från ålder 20-23 och sen började med styrkelyft när jag var 27, då efter 4 års uppehåll från träning. Man bör lägga till att jag gick från 95 kg till 113 kg under det där året = hyfsat fet.
Hade jag börjat träna för första gången som 27-åring och inte hade spelat hockey, fotboll, innebandy, pingis, sprungit, gymmat i maskiner osv sov sen jag var 7 hade jag aldrig nånsin kunnat få dom där ökningarna som 27-åring. Tror det handlar väldigt mycket om vad man har för träningsbakgrund och vilka genetiska förutsättningar man har.
Torsk_ole
2009-07-14, 10:49
Över internet så ökar alla väldigt bra och snabbt, det är en sak som du kan vara säker på. Över internet så bänkar alla över 100 kg i princip efter 1 års träning. Konstigt att så få gör det i gymet (och jag har varit runt på en hel del gym).
Bry dig inte så mycket om vad man bör ha ökat. Ökar du varje vecka, månad, varanan månad så är det bra. Så länge man blir starkare (fler reps, tyngre, högre intensitet osv) är det bra.
Över internet så ökar alla väldigt bra och snabbt, det är en sak som du kan vara säker på. Över internet så bänkar alla över 100 kg i princip efter 1 års träning. Konstigt att så få gör det i gymet (och jag har varit runt på en hel del gym).
Bry dig inte så mycket om vad man bör ha ökat. Ökar du varje vecka, månad, varanan månad så är det bra. Så länge man blir starkare (fler reps, tyngre, högre intensitet osv) är det bra.
Kanske beror på att folk som läser och skriver på internet är lite mer intresserade (tar sin träning på lite mer allvar) än folk som bara går ner och tränar lite lätt.
Jag har en känsla av att de tjejer och killar som ligger och bänkar samma vikt år ut och år in inte har något intressa av att skriva om det på internet.
mattilainen
2009-07-14, 11:47
Allt är otroligt individuellt så det är väl att ta i att säga att man ska klara vissa vikter. Sen folk som tror att dom tränar helt perfekt och äter perfekt kanske inte alls ökar så mycket på ett år, just för att dom TROR att det dom gör är så perfekt.
Men finns säkert något genomsnitt % muskeluppbyggnad man kan få fram.
beror ju på gener och hur rädd man är för att överäta.
Hur lätt man har att lära sej styrkeövningarna korrekt. osv.
Men går att öka jävligt mycket om man gör saker rätt.
kalajset
2009-07-14, 12:14
Kanske beror på att folk som läser och skriver på internet är lite mer intresserade (tar sin träning på lite mer allvar) än folk som bara går ner och tränar lite lätt.
Jag har en känsla av att de tjejer och killar som ligger och bänkar samma vikt år ut och år in inte har något intressa av att skriva om det på internet.
Det här tror jag också på. Finns en hel del som endast tränar för att vara lagom snygg på krogen, som lätt komplement till annan idrott, och/eller som inte har någon större kunskap om styrketräning egentligen mer än att de går dit och kör sina, under "lagom" belastning, 10 sett bänkpress eller vad det nu kan vara en gång i veckan, månad efter månad, ibland även år efter år, och sedan får det vara bra. Inget fel i sig.
Vill man däremot "maximera" sina resultat så gott det går finns det en rad enkla saker man kan göra, de behöver faktiskt inte vara särskilt svåra för de allra, allra flesta. Att träna "rätt", (med ett genomtänkt schema i bakgrunden), att äta "rätt", (gärna inte vara rädd för att lägga på sig lite fett om man har styrka/massa som ett av sina främsta mål), vila tillräckligt, och sedan faktiskt försöka bli starkare på gymmet också, ja, ju mer man kan pricka in av dessa så tror iallafall jag de flesta efter ett år absolut har förmågan till något hundratal kilo i bänkpress, ytterligare något tiotal i böj, och ytterligare något tiotal efter det i mark.
Nådde typ 105 bänk, 160 mark, 135 knäböj efter ungefär 1 år.
Nu efter snart 2 år, 142.5 bänk, 200 mark, 2*160 knäböj.
Jag tillåter mig inte att bli fet.
Jag tycker det är grymma resultat *flex*
Vikt och längd?
Jag tycker det är grymma resultat *flex*
Vikt och längd?
Tack *cupid*
178 cm lång.
Vid starten av träningen 71 kg, efter 1 år, kring 85 i mars var jag som tyngst 94 kg nu väger jag 90 kg i en (i mina ögon) snygg beachform. (Finns typ 1 miljard bilder i journalen etc)
Turbo Rico
2009-07-14, 13:26
Sen är frågan vad som händer år 2, 3, 4 osv... för mig tog det stopp efter ett år, sen var det 2 år med viktnedgång och helt uteblivna resultat av olika skäl. Först nu, 2 år senare, som jag har börjat öka igen.
Swisskniven
2009-07-14, 13:38
Började träna som överviktig 30-åring (183 cm, vikt nu 104 kg) sista veckan i juni 2008, gått ned ca 5 kg sen träningsstart och haft följande styrkeutveckling, inga maxlyft:
Marklyft: 6x4 150 kg (3x6 70 kg)
Knäböj: 4x8 100 kg (3x10 40 kg) <-- detta hände den här veckan. Yeah me, 100 kg knäböj... check!
Bänkpress: 5x5 70 kg (3x10 30 kg)
Framtiden (efter sommar) för mig blir kanske som Turbo Ricos, ett par år med primärt viktnedgång så jag får vänta med att spränga 200-150-100 till senare i livet.
Visst är det så.
Utförandet kan också skilja sig massor, tex. en person kanske kör på 50kg i bicepscurl strikt utan gung.
Sedan kanske person 2 muskulärt sett är lika stark som person 1 men svingar som fan och istället kör på 70kg i samma övning. Att person 2 'kör' kanske är fel ord, person 2 kör inte utan 'svingar på 70kg'
Turbo Rico
2009-07-14, 14:38
Visst är det så.
Utförandet kan också skilja sig massor, tex. en person kanske kör på 50kg i bicepscurl strikt utan gung.
Sedan kanske person 2 muskulärt sett är lika stark som person 1 men svingar som fan och istället kör på 70kg i samma övning. Att person 2 'kör' kanske är fel ord, person 2 kör inte utan 'svingar på 70kg'
"Jag gör 250 kg i knäböj"
Sen visar det sig att personen gör det i smittmaskin eller vänder 3 dm från parra...:thumbup:
Som sagt, alla har ju olika förutsättningar och det ligger nog mycket i att de på forum sällan är de "med sämst förutsättningar" för de tycker inte att det är mycket att prata om. Själv har jag nog ganska medelmåttlig till halvtaskig utveckling, från att hantera 15kg x6 hantlarna i hantelpress till ~22.5kg x6 första året till att på ~6år gå till 48.5kgs x6 hantlarna. Sedan deffade jag första 2 åren med, om man ska skylla på något.
Men stirra dig inte blind på hur andra gör och vad de lyckats med, hade man gjort det kunde man lagt ner för längesen efter att titta på många på brädans fysik och ålder. ;)
Träna alltid för dig själv och ingen annan och ha det trivsamt MEN hårt på gymet (och få i dig MAT!) så ska du se att resultaten kommer.
Som sagt, alla har ju olika förutsättningar och det ligger nog mycket i att de på forum sällan är de "med sämst förutsättningar" för de tycker inte att det är mycket att prata om. Själv har jag nog ganska medelmåttlig till halvtaskig utveckling, från att hantera 15kg x6 hantlarna i hantelpress till ~22.5kg x6 första året till att på ~6år gå till 48.5kgs x6 hantlarna. Sedan deffade jag första 2 åren med, om man ska skylla på något.
Inte dåligt alls att nästan nå 50kg's hantlarna på 6 år. Utveckligen är bara spikrak upp de/det första året och sedan börjar svackorna också att komma in i bilden så efter toppar och svackor så tar det ett tag.
Tog säkert något liknande för mig, jag började på 20kg's.
Några träningspolare gjorde det på 4-5år och några andra på 7-10år.
Efter mitt första år har jag gått från 17,5 till 37,5 i hantelpress (3x8 till 3x6 visserligen), från 1x1 80kg bänk till 1x1 115kg bänk, 3x8 15kg hantelcurl till 3x6 23kg. Har växt väldigt mycket under året men också tränat väldigt mycket samt. ätit hyffsat "opti"!
Att dra till med ett medelvärde på Svenssons utveckling är ju omöjligt, allt beror på dedikation mat & vila..
Ja tog efter ca 12månader
80-110 i bänk (1.6ggr kroppsvikt)
kanske 90 -180 i mark (2.6ggr kroppsvikt) hade jävligt dålig teknik ibörjan...
i knäböj vet ja inte...
O ja tillåter mig inte heller att bli fet..men givetvis att gå upp till lite lagom rund =)
värstingen
2009-07-14, 21:32
I slutet av juli har jag tränat 1år,
Bänkpress: 30kg -> 70kg (maxa)
Sen har jag ingen annan övning än hantelcurl att jämföra med, den enda som jag minns typ =P
Hantelcurl: 7kg -> 22,5kg (träna med)
Gick upp 10kg, bantade bort 6kg (var mullig innan), gått upp 7kg.
65kg -> 76kg
175cm
major Pectoralis
2009-07-14, 21:34
Hejsan
Jag har tränat i ett år nu, och så har en del kompisar också gjort och jag undrar vad man bör* klara av efter 1 år, i styrka i de "3 stora" dvs bänkpress marklyft och knäböj. Va man borde kunna träna på/maxa, och också kanske vissa mått vad bör benen o armarna t.ex. mäta?(relativt deffat liksom) Kan redovisa lite resultat här som vi fått sen när jag fått lite uppskattnignar etc, och det är inte i nått forskningssyfte eller nått utan av ren nyfikenhet och för kul vi har pratat lite om det senaste tiden.
*visst har alla olika förutsättningar, mål och det finns inga krav och visst spelar det ingen roll i sig varken nu eller om 100 år, men det är vi väl medvetna om. Som sagt, för att höra och få lite tankar luftade kring det och se om man är i närheten av spannet. Kan säkerligen vara skoj o se va andra har uppått under denna tid, och hoppas ni kan hålla er till frågan.
1000 Tack mvh Martin med kamrater.
Som flera övriga redan har sagt: det finns inget svar på frågan. Det beror på hur man svarar på träningen, hur man tränar etc., etc.
Alone_in_the_dark
2009-07-25, 10:34
Forsätter på denna tråd då det är idag 12 mån sen jag började tränade och jag är hemsk nyfiken på en sak....
Start:
50 kg Böj
60 kg Mark
65 kg Bänk
Nu:
120 kg Böj
150 kg Mark
72,5 kg Bänk
Är styrkeutvecklingen på bänk normal? Att efter 12 mån ökat 7,5 kg??*screwy*
Det betyder nästan 42 månader till för att klara 100 kg i bänk. Jag testade för 3 veckor sen med 75 kg gick h-vete direkt.
Och jag har tränat alla tänkbara variationer av variationsövningar med bänk och hantel.
Äter? Ca2800-3000 kcal per dag.
Så vad tror kollo?:D
Turbo Rico
2009-07-25, 10:38
Forsätter på denna tråd då det är idag 12 mån sen jag började tränade och jag är hemsk nyfiken på en sak....
Start:
50 kg Böj
60 kg Mark
65 kg Bänk
Nu:
120 kg Böj
150 kg Mark
72,5 kg Bänk
Det betyder nästan 42 månader till för att klara 100 kg i bänk. Jag testade för 3 veckor sen med 75 kg gick h-vete direkt.
Och jag har tränat alla tänkbara variationer av variationsövningar med bänk och hantel.
Bänkpress är ett rent helvete.*gah!*
Det var därför jag började med tyngdlyftning, som iofs är ännu svårare men då slipper jag fokus på bänken iaf.:thumbup: Tror inte heller en långsam men stadig utveckling i bänken är dåligt för var rädd om axlarna, mina är helt trasiga och då är jag ändå en av världens absolut sämsta bänkpressare som varit i ett gym i flera år.:cryout:
Eftersom du har ökat som fan i både böj & mark kan det ju inte vara maten som är problemet. 7,5 kg på ett år låter faktiskt väldigt lite. Har du prövat MM2K? Det är inget mirakelprogram men jäkligt bra om man nått en platå i bänkpress. För att ta mig själv som exempel så låg jag och konkade på exakt samma vikt och reps i 4 veckor på raken. Ökade inte ens ett enda reps. Då körde jag på 65x5 (maxade 73x1).
Nu efter 5 veckor med programmet klarade jag 75x1 väldigt lätt (programmet säger ju åt dig vad du ska köra men jag klarar nog 77,5x1 eller kanske t.om. 8x1 på en bra dag) För mig som i princip stått helt still är det mer än bra!
Och det flesta som gjort klart programmet har ökat med minst 7,5 kg på bara 7 veckor (läs mm2k-tråden). Så pröva kanske?
Alone_in_the_dark
2009-07-25, 11:13
Japp kört igenom MM2K, 5-3-1 (Jim Wendler), nu kör jag BS #29 hoppas på förbättringar....:)
Hejnomax
2009-07-25, 12:57
Nådde ca 95 i bänk, 100x8 i djupa böjar
Det var dom övningar jag körde mest. 19-20 år under perioden
Japp kört igenom MM2K, 5-3-1 (Jim Wendler), nu kör jag BS #29 hoppas på förbättringar....:)
Dags att se över hur du tränar snarare än vad schemat heter.
Start:
15kg hantelpress
40kg bänkpress
55kg marklyft
50kg knäböj
9kg bicepscurl
Efter 1år:
30kg hantelpress
70kg bänkpress
75kg marklyft
65kg knäböj
15kg bicepscurl
Kopierar Tsp...
Start:
11kg hantelpress
50kg bänkpress
120kg marklyft
60kg knäböj
11kg hantelcurl
21kg hantelrodd
Efter ca 1år:
42kg hantelpress
100kg bänkpress
200kg marklyft
150kg knäböj
31kg hantelcurl
70kg hantelrodd
Jag gör väl också en jämförelse (tränade på):
Start
ca 9kg hantelpress
ca 30kg bänkpress
ca 50 kg benpress
5½ kg hantelcurl
Efter 1år:
13kg hantelpress
ca 40kg bänkpress
70kg benpress
ca 8 kg hantelcurl
Taget från minnet, som kanske inte är såå exakt men nånstans där låg nog framstegen. Inga resultat att skryta med precis :p
100 kg i bänkpress tog jag efter cirka 6 år
Black Star Abyss
2009-07-25, 13:30
Beror på så mycket, t.ex. om man tränar rätt eller fel, om man bygger eller går ned i vikt m.m. Jag har kompletterat konditionsträning med gym sedan hösten 2006 men kom inte igång med bygge seriöst förrän hösten 2008. Två månader efter det fick jag en skada så jag kunde ej bygga och låg därför på kaloriminus i ett halvår och stod därför ganska stilla i träningen.
Nu bygger jag igen och sammanlagt har jag väl byggt 4 månader av mitt liv.... Två månader i höstas och så nu sedan April typ.
Summa summarum tycker jag att man ska ha byggt non-stop i ett år innan man börjar utvärdera resultaten på riktigt.
Currenthill
2009-07-25, 13:41
Fritt ur minnet:
Start:
10kg hantelpress
40kg bänkpress
40kg marklyft
40kg knäböj
10kg hantelcurl
Efter ca 1år:
25kg hantelpress
100kg bänkpress
120kg marklyft
100kg knäböj
22kg hantelcurl
Jag har visserligen bara kört styrketräning fokuserat i cirka 1,5 år så det återstår att se hur utvecklingen framåt blir. Man får väl räkna med att ökningarna planar ut något...
Start:
10kg hantelpress
40kg bänkpress
80kg marklyft
60kg knäböj
10kg hantelcurl
Efter ca 1år:
35kg hantelpress
80kg bänkpress
140kg marklyft
90kg knäböj
17kg hantelcurl
Det är vad jag började träna på och vad jag tränade på efter ett år, smalbänk är nog den där jag ökade bäst, ifrån att träna på 30kg till att göra 8or på 80.
Vad man bör räkna på i mitt tycke är iaf procentuella ökningar och inte att du bör ta 120kg i bänk efter ett år för att Nisse gör det efter ett år. Ökningar på 70-90% första året är nog ingen omöjlighet.
Black Star Abyss
2009-07-25, 16:20
Hmm? Så här skriver du i din journal:
Tränat hela livet väldigt mycket
Har jag missförstått något? Om du blivit så stor som du är på 2 år så är det grymt. Men i din journal skriver du att du tränat hela livet så vilket är det som gäller?
Har jag missförstått något? Om du blivit så stor som du är på 2 år så är det grymt. Men i din journal skriver du att du tränat hela livet så vilket är det som gäller?Han kan ju ha tränat fotboll eller annat innan.
Har jag missförstått något? Om du blivit så stor som du är på 2 år så är det grymt. Men i din journal skriver du att du tränat hela livet så vilket är det som gäller?
Jag har spelat fotboll, ishockey, pingis, aikodo + gjort lumpen innan.
Började styrka träna efter lumpen som 20 åring @ 72-74 kg typ.
Alone_in_the_dark
2009-07-25, 19:55
Dags att se över hur du tränar snarare än vad schemat heter.
Hoppas på din hjälp snart då jag övergår o träna på STK nästa vecka :D Bara glad över all hjälp jag kan få
I augusti så har jag tränat i ett år.
Jag tar idag
Bänk: 120kg (110kgx5)
Knäböj: 150kg
Marklyft: 180kg
Vad jag tog då jag började kommer jag inte riktigt ihåg.
Men det är ganska missvisande att säga vad jag tog första gången jag körde bänkpress/knäböj/marklyft då det inte hade så mycket med brist på styrka utan snarare brist på teknik.
Dock är jag MYCKET nöjd med mina resultat ännu så länge.
Jag är heller inte purung, fyller 36 i år.
MackeJuve
2009-07-26, 14:54
Idag:
Bänk: 95 kg
Mark: 170 kg ( kört några månader bara )
Böj: 110*6 kg typ ( också kört en kortare tid )
Tränat 2 år varav kanske 9 månader på så kallat "rätt" sätt.
Körde varken böj eller mark förrän några månader tillbaka. Som alla andra var man oerfaren och körde allt i smith och maskiner i början. Tycker det är svårt att säga hur mycket man ska ha ökat på ett år eftersom jag själv inte kan mäta det riktigt så eftersom jag i princip under det första året körde massa övningar som jag inte ens skulle komma på tanken att köra idag. Men börjar du rätt med kost och allt sånt så ska du nog kunna öka rätt mycket första året.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.