Visa fullständig version : Hemsida länk problem
Pettersover
2009-07-13, 11:13
Jag har gjort en egen hemsida. Och så tänkte jag göra en sida om min träning.
Men jag kan inte fixa med länkar emellan dom.
Jag använder passagen.
Gjorde ex så att ni kan se hur jag gjort:
<HTML>
<HEAD>
<TITLE>Rubrik på din sida</TITLE>
</HEAD>
<BODY>
Hej, detta är min första hemsida!
<A HREF="lankar.html">Besök mina länkar</A>
</BODY>
</HTML>
Detta är start sidan
<HTML>
<HEAD>
</HEAD>
<BODY>
</BODY>
</HTML>
Och det här är träningsidan.
Men så fort jag trycker på länken så det fel vid sidohämtning.
Vad är felet?
Obs dom html uvanför är bara ex inte dom riktiga.
Ligger lankar.html på rätt ställe? Döpt filen korrekt?
Pettersover
2009-07-13, 11:18
Jaa dom ligger alla i samma map. Ja filen är rätt döpt.
hahavaffan
2009-07-13, 11:20
Filen lankar.html måste ligga i samma katalog som startsidan för att det ska funka att länka så har jag för mig.
Länka till din sida här i tråden så blir det lättare att hitta felet. Eller i PM om det är hemligt.
hahavaffan
2009-07-13, 11:21
Länka till sidan så vi kan kolla koden :)
Det är inte så att du döljer filändelser i windows så du råkar ha lankar.html.txt?
Nitrometan
2009-07-13, 11:44
Det är inte så att du döljer filändelser i windows så du råkar ha lankar.html.txt?
Låter troligt.
Pettersover
2009-07-13, 12:03
Här är hemsidan, varning det finns reklamlinkar förr jag ahr precis kommit igågn med sidan och skulle göra den lite snyggare så att ni vet.
Länk:http://hem.passagen.se/pettersover/
Nitrometan
2009-07-13, 12:14
<HTML>
<HEAD>
</HEAD>
<BODY>
<A HREF="http://hem.passagen.se/pettersover/lankar.html">Besök mina länkar</A>
</BODY>
</HTML>
Testa denna länkkod istället:
<A HREF="http://hem.passagen.se/pettersover/lankar.html">Besök mina länkar</A>
Pettersover
2009-07-13, 12:21
Kanon, det funkar nu:D Tackar!!
Pettersover
2009-07-14, 18:45
Jag har en till undrar hur gör man så att man delar upp hemsidan till att webbinfon ligger i mitten och tomt på sidorn.
ex:http://www.flowsim.se/
Låt mig bli den första att ge lite kritik. Sidor helt uppbyggda utav bilder kan ge ett oseriöst intryck. Det blir rörigt, ser plottrigt ut och man tappar fokus på texten som ju är det viktiga. Försök också undvika konstigheter som att centrera text eller köra med "skojiga" typsnitt.
Att ha förstasidan som fyra jättestora navigationslänkar till sidans fyra delar känns förvissor rätt intressant men prova att minska ner dem så man slipper scrolla och fundera över om det går att få ett mer enhetligt tema på bilderna. Det är inte heller snyggt att vissa (alla?) är utdragna på bredden och alltså inte ser ut som de ska.
Jens.Andersson
2009-07-14, 21:50
Jag har en till undrar hur gör man så att man delar upp hemsidan till att webbinfon ligger i mitten och tomt på sidorn.
ex:http://www.flowsim.se/
Lär dig använda CSS baserad webdesign. Läs på speciellt om <DIV> och position: relative/absolute. Finns massor på nätet om du googlar.
Pettersover
2009-07-15, 09:18
Låt mig bli den första att ge lite kritik. Sidor helt uppbyggda utav bilder kan ge ett oseriöst intryck. Det blir rörigt, ser plottrigt ut och man tappar fokus på texten som ju är det viktiga. Försök också undvika konstigheter som att centrera text eller köra med "skojiga" typsnitt.
Att ha förstasidan som fyra jättestora navigationslänkar till sidans fyra delar känns förvissor rätt intressant men prova att minska ner dem så man slipper scrolla och fundera över om det går att få ett mer enhetligt tema på bilderna. Det är inte heller snyggt att vissa (alla?) är utdragna på bredden och alltså inte ser ut som de ska.
Okej, men hur ska det se ut?
Calle Siren
2009-07-15, 09:32
Är du verkligen datatekniker? I min värld är det optimala upplägget på en hemsida ett s.k. blogg-utseende. Enkel navigering med enstaka, väl utvalda, bilder.
/ Calle
Pettersover
2009-07-15, 16:32
Det blir att fundera på.
Jag vill inte göra nån reklam, för då får ni ta bort detta snabbsvar.
Men jag skulle vilja ha synpynkter för min sida.
Saker jag ska ändrapå?
hahavaffan
2009-07-15, 17:25
Men jag skulle vilja ha synpynkter för min sida.
Saker jag ska ändrapå?Den framkallar en automatisk reflex att vilja stänga ner sidan direkt tyvärr. Ta en titt på hur andra moderna sidor ser ut, för din känns väldigt mycket 90-tal tyvärr. Testa lite ljusare färger och minimera användandet av bilder som är så stora. Bättre läsbarhet på texten är också en grej man som användare uppskattar. Och flytta sidan från Passagen till en host som inte lägger in reklam och sånt skit.
"Själva maten.
Det är inte meningen att du ska svälta, men du ska inte trycka i dig mat. Lagom är bäst.
Några grund principer:
*Unvik alla onyttigheter såsom snabbmat, snacks, onyttiga fetter m.m.
*Ät 5-6 små portioner än 3 stora.
*Unvik att äta efter kl 20:00
*Drick mycket vatten, minst 1,5l per dag.
*Håll dig till vanlig enkel husmanskost."
Bra tips!
Pettersover
2009-07-15, 18:04
Den framkallar en automatisk reflex att vilja stänga ner sidan direkt tyvärr. Ta en titt på hur andra moderna sidor ser ut, för din känns väldigt mycket 90-tal tyvärr. Testa lite ljusare färger och minimera användandet av bilder som är så stora. Bättre läsbarhet på texten är också en grej man som användare uppskattar. Och flytta sidan från Passagen till en host som inte lägger in reklam och sånt skit.
Finns det nån sån gratis host?
Pettersover
2009-07-15, 18:05
"Själva maten.
Det är inte meningen att du ska svälta, men du ska inte trycka i dig mat. Lagom är bäst.
Några grund principer:
*Unvik alla onyttigheter såsom snabbmat, snacks, onyttiga fetter m.m.
*Ät 5-6 små portioner än 3 stora.
*Unvik att äta efter kl 20:00
*Drick mycket vatten, minst 1,5l per dag.
*Håll dig till vanlig enkel husmanskost."
Bra tips!
Bra att jag får kritik, vad ska jag ändra med det? Förslag?
Okej, men hur ska det se ut?
Prova följ det klassiska konceptet. Först en "logo" för sidan överst, en stilig font (calibri, verdana etc.) i någon färg och i stor storlek fungerar bättre än det mesta man ser. Nere till vänster om denna kan man ha en navigeringsmeny som listar alla sidans underavdelningar. I det stora området som sedan skapas under loggan och höger om navigeringsmenyn kan fungera som den plats där alla text står.
De mest informativa sidor jag känner till följer detta mycket simpla koncept och innehåller inte en enda bild.
Pettersover
2009-07-15, 19:18
Prova följ det klassiska konceptet. Först en "logo" för sidan överst, en stilig font (calibri, verdana etc.) i någon färg och i stor storlek fungerar bättre än det mesta man ser. Nere till vänster om denna kan man ha en navigeringsmeny som listar alla sidans underavdelningar. I det stora området som sedan skapas under loggan och höger om navigeringsmenyn kan fungera som den plats där alla text står.
De mest informativa sidor jag känner till följer detta mycket simpla koncept och innehåller inte en enda bild.
Men är inte logan som är nu duglig eller ska jag ändra den?
Men är inte logan som är nu duglig eller ska jag ändra den?
Jag tycker dels den är väldigt stor. Dels så består loggan utav en bakgrund som säkert är jättefin som bakgrundsbild men ihoptryckt på toppen utav en hemsida så tycker jag inte den passar.
Pettersover
2009-07-15, 19:33
Okej, men hur ska loggan se ut?
Är det typ så här du menar:
Logo
Text
Navigering
Okej, men hur ska loggan se ut?
Är det typ så här du menar:
Logo
Text
Navigering
Har själv börjat läsa lite webbdesign i sommar och har skissat på lite olika alternativ. Här är en tidigare variant jag gjorde på en hemsida:
http://img249.imageshack.us/img249/4236/91785301.png
Alltså en simpel logga, navigerings-knappar under den i lite mindre storlek och under detta den informativa texten.
Pettersover
2009-07-15, 19:50
Har själv börjat läsa lite webbdesign i sommar och har skissat på lite olika alternativ. Här är en tidigare variant jag gjorde på en hemsida:
http://img249.imageshack.us/img249/4236/91785301.png
Alltså en simpel logga, navigerings-knappar under den i lite mindre storlek och under detta den informativa texten.
Där ser man, det är inte svårare än så.
Du har inte några tips på nån gratis domän? så att man slipper reklam skit.
Pettersover
2009-07-15, 20:01
Okej, en undran kanske lite lustig, Men vad ska man skriva i mitten av sida? för min sida handlar om lite allt möjligt.
Okej, en undran kanske lite lustig, Men vad ska man skriva i mitten av sida? för min sida handlar om lite allt möjligt.
Tja du har ju text under varje rubrik redan som går att använda. Så har du ju det redan. Genom att lägga in koden för loggan och navigeringsmenyn på varje enskild del utav sidan (enskilt .html-dokument) så finns den alltid där medan det enbart ser ut som att informationstexten ändras.
I nuläget måste man ju klicka sig bakåt varje gång man gått in på en underrubrik. Men genom att ha koden för logga och navigering på alla sidor så slipper man gå tillbaka.
Pettersover
2009-07-15, 20:10
Tja du har ju text under varje rubrik redan som går att använda. Så har du ju det redan. Genom att lägga in koden för loggan och navigeringsmenyn på varje enskild del utav sidan (enskilt .html-dokument) så finns den alltid där medan det enbart ser ut som att informationstexten ändras.
Du får ursäkta men jag förstod inte riktigt, du kan inte förklara det lite enklare?
Jag vat nu att jag ska göra så att man kan komma till varje undersida från varje sida men hur ska jag skriva texten i mitten på start sidan så att besökare vill stanna?
Pettersover
2009-07-15, 20:11
I nuläget måste man ju klicka sig bakåt varje gång man gått in på en underrubrik. Men genom att ha koden för logga och navigering på alla sidor så slipper man gå tillbaka.
Okej då förstår jag.
Du har ju skrivit in kod för din logga och länkar på förstasidan. När man klickar på en av länkarna kommer man till en utav dina underrubrik-sidor. När man väl är där så måste man klicka på bakåtknappen för att komma tillbaka. MEN om man lägger in alla de där länkarna även på underrubrik-sidorna så slipper man gå tillbaka till förstasidan hela tiden.
För att göra detta måste du förstås minska ner på bilderna du har som länkar (eller göra dem helt i text) vilket jag nämnt tidigare. De är ju väldigt stora i nuläget.
*OK =)
Pettersover
2009-07-15, 20:26
Jaha okej, bra. Men som på din sida så har du ju som du förklarar men jag undrar vad jag ska skriva i mitt av sidan. där har du en blå engelsk text. För min sida handlar om mycket olika saker.
Och vad ska man ha på sin sida för att lock besökare?
Den blå engelska texten är min navigeringsmeny. Den latinska svarta texten är den som kommer om man klickar på ett utav navingeringsmenyens olika alternativ (about, cv eller vision).
Rent hypotetiskt så om man ändrade din sida till exakt min layout så skulle det stå "Pettersover" istället för "Ola Kristoffersson". "Träning" istället för "About", "Veckans tips" istället för CV och så vidare.
Och om man sedan klickat på "Träning" så hade texten "Hej och välkommen till min nya träningssida.
Här kommer jag att prata om:
Diet: Vad man bör äta fär att uppnå sitt mål.
Träning: Dom effektivaste träningen och hur man lägger upp tränings program.
Deff: Vad det innebär för dom som inte vet.
Psysiken inom träning och dieting: Hur man unviker sug efter onyttigheter.
Kosttillskott: Varför man tar det och vad man bör ta för att nå sina mål.
Du som besökare och besöker annonsörerna som finns på denna sida detta uppmuntrar mig att anpassa min sajt efter era förslag.
Om du vill komentera min sajt skicka mejl till: Pettersover@hotmail.com" visats där jag på min sida har svart latinsk text.
Om man sedan klickat på "Veckans tips" så hade den svarta texten bytts ut mot "Cabal Online
Cabal är ett gratis online spel som går ut på att gör uppdrag(quest) och stiga i level
Man börjar med att välja sin figur. Det finns 6 att välja mellan krigare, bågskytt, magiker m.m.
Sen är det bara att börja spela och resa runt till olika världar, köpa utrustning som ex vapen, rustningar, husdjur m.m,slås mot kompisar och andra varelser. "
Inte tid att förklara mer nu. Men nu har du min syn på hur det bör se ut för att vara lite simplare och mindre plottrigt.
Pettersover
2009-07-15, 20:35
Okej, tackar du har varit till stor hjälp. tack ännu en gång.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.