handdator

Visa fullständig version : Vad har jag för sjukdom?

tsp
2009-07-13, 06:07
Har mått helt cp i två-tre veckor nu. Det började med halsont som kom och gick på kvällen/morgonen. För exakt två veckor sedan fick jag en blödning på ögonvitan på höger öga. Hela ögat blev sådär ådrigt och ena halvan var täckt av en enda stor blodutgjutelse. Hade dock inte ett dugg ont, men det varade lite ur ögat så jag hade ögonsnor på morgonen. Ringde sjukvårdsupplysningen som sa att antingen har jag typ hostat kraftigt vilket kan göra detta med ögat eller också hade jag en ögoninflammation. Men det skulle bara vara att vänta så gick det över av sig själv. Och det gjorde det, efter en vecka var det läkt helt.

Men så förra måndagen började jag få väldigt ont i nacken/huvudet. Trodde att det var spänningshuvudvärk då jag har en förmåga att få det när jag blir stressad osv, troligt stressmoment den här gången var att det tog slut mellan mig och min flickvän dagen innan huvudvärken kom. Denna huvudvärk har fortsatt hela hela den gångna veckan. Eftersom jag trodde att jag inte var sjuk har jag styrketränat ungefär varannan dag under den här perioden. Nu i lördags tog jag även ett löppass för att få ut massa innestängda känslor över uppbrottet med flickvännen. Sprang riktigt tungt i intervaller och sammanlagt 4km ungefär.

Senare på lördagskvällen kom huvudvärken tillbaka. Den hade nämligen kommit och gått under hela veckan, och blev bättre om jag slappnade av på min säng eller i soffan med bra stöd för nacken ett par timmar.Men nu var den som sagt tillbaka. Och igår började jag känna mig väldigt öm under höger öra, där halsmandeln sitter.(?) Blev mer och mer öm och på kvällen var jag jätteöm och både känns och ser svullen ut där. Tog tempen som visade strax över 38 grader igår kväll. Tog panodil och gick och la mig väldigt frusen.

Vaknade nu för en kvart sedan med huvudvärk osv samt kände mig inte alls bra. Dunkade i huvudet osv men känns lite bättre när jag gick upp. Tog tempen som visade strax över 39 grader. Slängde i mig panodil och satte mig här.

Vad tycker ni det låter som att jag har fått?? Jag själv tror att en tjejkompis smittat mig med någonting men hennes symptom är inte så lika mina egentligen. Halsfluss kanske?

Men mest är jag orolig över löppasset, om det kan ha stressat hjärtat? Minns inte riktigt hur en hjärtmuskelinflammation bryter ut, men har för mig att man får hög feber osv i början.

Ja, jag ska självklart konsultera läkare. Men vårdcentralen öppnar om en timme så kan inte göra det ännu.

martikainen
2009-07-13, 06:30
Hjärtmuskelinflammation: (http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Sjukdomar-och-besvar/Hjartmuskelinflammation/)

Symtom

En virusinfektion innebär oftast att man har feber, är trött, har muskelvärk eller ont i halsen. Om du samtidigt har ont i bröstet, hjärtklappning och är andfådd visar det på att hjärtsäcken eller lungsäckarna kan vara inflammerade.

* Hjärtsäcksinflammation ger oftare bröstsmärta som påverkas av andning och läge. Smärtan vid hjärtsäcksinflammation kommer plötsligt som en skarp, skärande känsla bakom bröstbenet. Den blir nästan alltid värre när man andas in.
* Hjärtmuskelinflammation ger ofta en mer diffus bröstsmärta.

p1r
2009-07-13, 12:07
Orkar tyvärr inte läsa men om man är så "orolig" att man måste skriva en lång tråd om det skulle jag uppsöka en läkare!

C.E.J.
2009-07-13, 12:59
Akut HIV-infektion.

tsp
2009-07-13, 13:21
JAG HAR AIDS! :O GAAAH!

Nä men hade lite "hög sänka" enligt läkaren och typ ont i nån körtel eller nåt påstod han. Så fick antibiotika utskrivet.

Nitrometan
2009-07-13, 13:26
Körtel?

Du kanske har ont i hjärnan?

IIlKiRPSNGA

tsp
2009-07-13, 13:33
Körtel?

Du kanske har ont i hjärnan?

IIlKiRPSNGA

hahahahahahaha käften på dig! Sjukt seriös tråd det här blev då :Virro Jävla kolo alltså, fan värre än både body och fb tillsammans nu för tiden!

Nitrometan
2009-07-13, 13:34
hahahahahahaha käften på dig! Sjukt seriös tråd det här blev då :Virro Jävla kolo alltså, fan värre än både body och fb tillsammans nu för tiden!

Sorry.

Hoppas att läkare/vårdcentral kan hjälpa dig.

Det var säkert rätt att ge dig en antibiotikakur.

tsp
2009-07-13, 13:58
Sorry.

Hoppas att läkare/vårdcentral kan hjälpa dig.

Det var säkert rätt att ge dig en antibiotikakur.

Vilken total kontring! En osannolikt makalös uppryckning!

Har svalt första taben nu. Återkommer med rapport efter avklarad kur. ;)

spange
2009-07-13, 16:45
Orkar tyvärr inte läsa men om man är så "orolig" att man måste skriva en lång tråd om det skulle jag uppsöka en läkare!

du orkade inte läsa den fetstilta nedersta raden heller då?

jag har inget vettigt att bidra med förutom att du är den första jag hört (förutom mig själv) som använder det eminenta begreppet "ögonsnor".

tsp
2009-07-13, 17:37
du orkade inte läsa den fetstilta nedersta raden heller då?

jag har inget vettigt att bidra med förutom att du är den första jag hört (förutom mig själv) som använder det eminenta begreppet "ögonsnor".

Du är också den första jag hört använda det fantastiska ordet "ögonsnor"! Bortsett från mig själv och min morbror.

Jag undrar vad andra människor kallar det? :confused:

Sparven från Minsk
2009-07-13, 18:10
Tror inte du hade funnit svaret på din fråga här på kollo heller, och tydligen överlevde du ju den där sista timmen innan de öppnade ;)