handdator

Visa fullständig version : En fråga om vassle och kaseinprotein, myt?

Slaszk
2009-07-13, 02:21
Tjena!

Har massa vassleprotein hemma, och har beställt EAA som jag ska ta kring passet nu istället och hade därmed tänkt använda vasslet som mellanmål, frukost mm för att höja dagens proteinintag smidigt.
Hade tänkt att beställa lite kaseinprotein också eftersom jag läste att det är bra att ta innan läggdags för att inte bli katabol under nattens långa fasta.

Googlade lite och hittade denna text:

"Vassleprotein upptas väldigt snabbt vilket ökar proteinsyntesen (muskeluppbyggnanden) markant. Det höjer även inslulinnivåerna vilket bidrar till den kraftiga anabola effekten. Intas vassleprotein och snabba kolhyrater i samband med ett träningspass (före eller efter) är det en vinnande kombination. Det finns dock en nackdel och det är insulinhöjningen som även ökar fettinlagringen. Därför ska vassleprotein endast intas i samband med träning och inte under andra tider, speciellt om man har lätt för att lägga på sig underhudsfett.

Kaseinprotein är i motsats till vassle ett långsamt protein. Det tar alltså flera timmar för att kroppen ska kunna bryta ner proteinerna till aminosyror och sedan ta upp dessa til blodet. Kasein ger därför inte den kraftiga proteinsyntesen men minskar däremot proteinnedbrytningen bättre än vassle. Undvik kasein i samband med träning där man svettas mycket då mer vatten går åt för att bryta ner kaseinet. Passar däremot bra som komplement till mellanmålet eller tillsammans med kvällsmålet."

Jag har lätt för att bygga på mig underhudsfett, och hade planerat att inte käka vassle kring träning, utan som sagt övriga tider under dagen och kassle innan sängdags men nu blev jag avskräckt. Kommer det leda till att jag får mer fett om jag dricker mitt vassle till frukost, mellanmål, kvällsmål etc som det står i denna text eller är det bara skitsnack, är det inte kalorierna som gäller utan kan jag bli fetare av att dricka mitt kassle utanför träningstiderna? :confused::confused::confused:

Hoppas på nått bra och förståeligt svar känner mig grymt förvirrad och detta kom isåfall som en chock , men jag misstänker att det bara är en lögn för det står i en blogg, ville bara extra kolla här o se så att jag är på rätt spår och inte behöver oroa mig i onödan när jag inte är så kunnig utan om de är OK att göra som jag hade tänkt, o är de bra med kassle innan sängdags övh?

Tack mvh Martin

Eddie Vedder
2009-07-13, 05:02
Nej du kommer inte bli fetare av vassle. Kasein är säkert mer lämpad som mellanmålsprotein och som kvällsprotein om du nu känner att det behövs. Men det är ju inte så att din kropp bryts ner jättemycket under natten.

King Grub
2009-07-13, 09:15
Vassleprotein är ett fettförbrännande protein trots insulinfrisättningen, via enzymaktivering.