handdator

Visa fullständig version : Vid träningsdag, när bör det större kcal-intaget ske?

Mona Sahlin
2009-07-12, 21:00
Eftersom jag är ute efter att bygga muskler och styrketränar fem dagar i veckan. Hur bör då kalorifördelningen se ut under en träningsdag?
Mitt kaloribehov ligger på 2800-kcal om dagen.

Så här har jag tänkt att mitt kcal-upplägg ska se ut:

Frukost, klockan 6: 600kcal
Mellanmål, klockan 9: 100kcal
Lunch, klockan halv 12: 800kcal
Mellanmål, klockan 2: 300kcal
Träning, klockan 4
Middag, klockan halv 6: 800kcal

[Bör jag göra utrymme för ytterligare en måltid, efter middagen? Vad är era erfarenheter kring det? Räcker det med att käka sista målet vid 6?]

Om jag tränar på eftermiddagen, omkring halv fyra-fyra så antar jag att mitt största kcal-intag bör ske som middag, efter träningen?
Men hur är det med ex. lunchen och mellanmålet innan? Hur stora kcal-portioner bör dessa vara i förhållande till mellanmålet på förmiddagen?
Jag tänker att eftersom jag ändå äter drygt två timmar innan träningen, så kan jag ladda upp med kolhydrater och då bör det väl rimligen vara ganska mycket kcal dom timmarna innan passet?

Vad tror ni? Är det här upplägget som mina opinionssiffror, rent åt helvete?

kjell33
2009-07-12, 21:08
Kolhydratladdning behövs inte före passet men däremot är det viktigt att du äter efteråt. Komplettera med en proteindrink direkt efter träning och ät sedan ett lagat mål så snart som möjligt. Om jag vore du skulle jag satsa på att ha lite kalorier "tillgodo" efter träningen.

Mona Sahlin
2009-07-12, 21:13
Okej. Jag har ändrat om lite för enkelhetens skull.

Frukost: 800
Mellanmål: 200
Lunch: 800
Mellanmål: 200
Middag: 800

Men någon form av kolhydratsuppladdning måste väl ändå behövas. För orken?

Eddie Vedder
2009-07-12, 21:23
Men någon form av kolhydratsuppladdning måste väl ändå behövas. För orken?

Kanske för just dig men inte per automatik. Du äter ju en stor lunch ett par timmar före träning, det räcker ju gott och väl.

Ett förslag är ju att ta en dos EAA på tom mage just innan passet. Energin finns inlagrad i musklerna sedan länge och den lilla dosen EAA ser till att musklerna dessutom har tillgång till aminosyror. Och det är aminosyror som behövs för att bygga muskler, inte kolhydrater.

kjell33
2009-07-12, 21:25
Kolhydratladdning sysslar man med när det gäller uthållighetsidrotter typ cykling, maraton och längdåkning. Träning på gym har inte alls den karaktären. Räcker gott att äta normalt vad gäller orken.

Mona Sahlin
2009-07-12, 21:31
Kanske för just dig men inte per automatik. Du äter ju en stor lunch ett par timmar före träning, det räcker ju gott och väl.

Ett förslag är ju att ta en dos EAA på tom mage just innan passet. Energin finns inlagrad i musklerna sedan länge och den lilla dosen EAA ser till att musklerna dessutom har tillgång till aminosyror. Och det är aminosyror som behövs för att bygga muskler, inte kolhydrater.

Intressant. EAA är alltså piller/tabletter/kapslar som finns att inhandla på affärer som säljer allehanda kosttillskott?

kjell33
2009-07-12, 21:33
Finns här på webshopen under rubriken amino

kjell33
2009-07-12, 21:34
Esapro är väl mest poppis

Mona Sahlin
2009-07-12, 21:41
Tack Kjell för din upplysning angående kolhydrater och tipset på EAA. Och tack Eddie för att du visade mig vägen.

kjell33
2009-07-12, 21:42
Not at all my dear chap