Visa fullständig version : Kalorier i nudlar?
sumialic
2009-07-12, 16:40
Vet inte om någon har svaret på detta, men ill give it a try.
Har ett nudelpaket där det står 93kcal/100ml färdig vara.
Enligt paketet ska man ha 500ml vatten.
Det mest troliga jag kunde tänka mig då var helt enkelt 5*93 för att få kcal i hela nudelpaketet. Detta skulle innebära 465kcal i ett paket nudlar (100g). Kan det stämma tro?
Låter rimligt, med tanke på att nästan allt i nudlarna är stärkelse. Resten är från oljan i kryddpaketet.
Det låter som en rimlig energimängd för ett paket snabbnudlar. Dock är det ju att ganska märkligt sätt att ange näringsvärdena.
Det kan nog stämma, men det är mer kalorier än för Eldorado Snabbnudlar:
Per 100g:
Kcal: 450
Protein: 12
Fett: 21
Kolhydrater: 57
En påse väger 85 g, så det blir 383 kcal/påse.
Det stämmer bra. 100g nudlar är ungefär 500 kcal. Jag levde i princip på nudlar förr. Har jag fått höra det är ganska onyttigt. Stämmer det? Borde det inte vara en ok kolhydratkälla?
Jo, det är väl helt okej. Äter en del nudlar själv nu. Men näringsrikt, nä.
martikainen
2009-07-16, 06:28
jag vet inte hur ni fungerar men 100gram nudlar håller mig inte mätt länge, och då för en energi"bomb" på 500kcal, de 500kcal skulle jag kunna lägga på 300gram potatis och 5-6 små köttbullar som ger mig samma kcal men fan så mycket mer mat :)
jag vet inte hur ni fungerar men 100gram nudlar håller mig inte mätt länge, och då för en energi"bomb" på 500kcal, de 500kcal skulle jag kunna lägga på 300gram potatis och 5-6 små köttbullar som ger mig samma kcal men fan så mycket mer mat :)
Håller med där. Är visserligen år sedan jag sist åt snabbnudlar, men minns att man inte höll sig mätt speciellt länge. Rent subjektivt tycker jag 100 gram pasta mättar bättre än 100 gram snabbnudlar, även om de sistnämnda innehåller mer energi.
Och jämför man mättnaden av motsvarande energimängd potatis är vi som sagt i en annan liga.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.