handdator

Visa fullständig version : tips på bra kost till gymträning.

philippg
2009-07-12, 13:25
Hej kanske fel att skapa en "personlig" tråd här kanske men iaf.

Skulle vilja ha bra tips på bra nyttig mat för jag går inte upp tillräckligt i muskler som jag vill och tror garanterat det beror på min kost.

Till frukost äter jag ägg/havregrynsgröt/ostmacka.
Middag: nötkött/kyckling eller liknande & pasta/ris/potatis och grönsaker.
Kvällsmål: äggmackor eller dylikt.

Mellanmål: brukar inte bli så mycket mest någon frukt eller något i den stilen.

Tänkte fråga er som vet mer än jag förmogligen.
Vad är bra som mellanmål, också hör att mariteten av de som tränar knappt äter något bröd, vad ska man isåfall ersätta det med?

Skriver exempel hur jag äter på en arbetsdag då jag jobbar kväll ( som jag oftast gör ).

Går upp vid 10 äter ägg/gröt/ostmacka.
Tränar mellan 11-12 ( ungefär ) tar proteinpulver efteråt.
Äter middag vid 13 kyckling ris och grönsaker.
Tar någon macka och frukt innan jag sticker iväg och jobbar.
Äter mellanmål på jobbet runt 19, mackor med kalkon och någon risifrutti.
Hemma runt 22 gör äggmackor eller något i den stilen.

Tacksam för all hjälp man kan få med sin kost, jag gymtränar mån-fredag för er som undrar.

Frillan
2009-07-12, 13:28
Vanlig mat i stora mängder räcker. Går du inte upp i vikt äter du för lite mat :) Finns ingen anledning till att inte äta bröd om du inte dietar då det kan ses som lite ''onödigt''...

King Grub
2009-07-12, 13:31
Det är bara att äta mer av det du äter, större portioner. Det är inget fel på din mat alls. Går du inte upp som du vill, äter du för lite bara.

Finns ingen anledning till att inte äta bröd om du inte dietar då det kan ses som lite ''onödigt''...

Va?

philippg
2009-07-12, 13:32
Vanlig mat i stora mängder räcker. Går du inte upp i vikt äter du för lite mat :) Finns ingen anledning till att inte äta bröd om du inte dietar då det kan ses som lite ''onödigt''...

Försöker äta så mycket jag orkar med fast göra "riktig" mat var 3:e timma går inte så skulle vilja ha bra tips på nyttiga mellanmål som man t.ex kan ta på jobbet mellan måltiderna.

King Grub
2009-07-12, 13:34
Mackor.

Mer av maten du redan äter; gör större portioner så det räcker till mellanmål också.

philippg
2009-07-12, 13:55
Mackor.

Mer av maten du redan äter; gör större portioner så det räcker till mellanmål också.

ok får försöka med det, är det farligt att äta för mycket ägg som ung?
Hört att det kan vara farligt för kolistråvärdet. Men om man är ung och tränar mycket finns det väl inget skadligt att äta för mycket ägg?

Scratch89
2009-07-12, 13:56
Man har inte sett jättetydliga samband mellan dietärt kolesterol (dvs, det du äter) och kolesterolet i blodet.

philippg
2009-07-12, 13:59
Man har inte sett jättetydliga samband mellan dietärt kolesterol (dvs, det du äter) och kolesterolet i blodet.

ok tack så mycket för all hjälp!
Får helt enkelt försöka äta så mycket som det bara går samt så ofta som möjligt helt enkelt.

Eliass
2009-07-16, 22:54
Du kanske kan äta lite "större"/riktig måltid när du kommer hem från jobbet ? Eftersom du inte äter "lunch" tänkte jag.

NiklasAlm
2009-07-19, 16:34
Ät så nyttigt du bara kan och ät stora mängder, då blir inte det du går upp bara fett iaf. För jag själv gjorde motsatsen nu får man betala priset med att gå ner igen :P.

MrBurner
2009-07-19, 16:54
Äter trådskaparen för mycket så går han ju ändå upp i fettvikt. Värt att nämna så inga missförstånd uppstår.

NiklasAlm
2009-07-20, 10:13
Äter trådskaparen för mycket så går han ju ändå upp i fettvikt. Värt att nämna så inga missförstånd uppstår.

Ja, fast det jag menade var att om han äter godis bara för att komma över kalorigränsen istället för t.e.x fullkornspasta då får han mer fett och mindre muskler. Man kan gå upp i fettvikt om man äter för mycket fullkornspasta också precis som du säger.

Ostknäcket
2009-07-20, 12:56
Ja, fast det jag menade var att om han äter godis bara för att komma över kalorigränsen istället för t.e.x fullkornspasta då får han mer fett och mindre muskler. Man kan gå upp i fettvikt om man äter för mycket fullkornspasta också precis som du säger.

Nej. Äter han godis på bekostnad av protein så att han inte hamnar på ett tillräckligt intag (eller optimalt ;)) så kommer det inte var särskilt bra. Men ska han ha något för att komma över kalorigränsen (när han redan har allt han behöver) så är det onödigt att lägga det på fullkornspasta eller liknande, då är det godare och lika bra (och kanske till och med bättre) med godis eller snask.

NiklasAlm
2009-07-20, 16:43
Nej. Äter han godis på bekostnad av protein så att han inte hamnar på ett tillräckligt intag (eller optimalt ;)) så kommer det inte var särskilt bra. Men ska han ha något för att komma över kalorigränsen (när han redan har allt han behöver) så är det onödigt att lägga det på fullkornspasta eller liknande, då är det godare och lika bra (och kanske till och med bättre) med godis eller snask.

Du får gärna förklara varför, jag vill inte vara besser för jag är nybörjare och borde egentligen inte ge råd men trodde mig vara säker på att godis ger snabb höjning av blodsockret -->mer insulin vilket bildar fett.

Ostknäcket
2009-07-20, 16:56
Du får gärna förklara varför, jag vill inte vara besser för jag är nybörjare och borde egentligen inte ge råd men trodde mig vara säker på att godis ger snabb höjning av blodsockret -->mer insulin vilket bildar fett.

Det klarar insulinet av ändå.

Scratch89
2009-07-20, 17:24

Visst är det så, fast man vet inte om det är de där nävarna godis som ger fettinlagringen. Eller fisken. Eller proteinet.

Eddie Vedder
2009-07-20, 20:27

saken är väl den att det är så svårt att avgöra vilken faktor som styr. Jag tror också som du att man även tjänar på att välja något nyttigare än godis men samtidigt tror jag skillnaden är mycket mycket liten. En smörstekt sillfilé varje dag i 25 år eller samma kcal från geléråttor varjde dag i 25 år som enskild varierande faktor kanske skulle visa sig i ett laboratorietest.

Men vem lever på det sättet och hur relevant känns sådana småskillnader? Praktik kontra teori alltså.

NiklasAlm
2009-07-20, 21:58
Nej det är sant att sådana småskillnader bara är löjliga att diskutera. Jag tror jag uttryckte mig lite fel det jag menade var inte att äta en extra godisbit, jag menade att om ens kcal behov är på låt säga 2500 och man bara kommer upp i 1500 att då fylla på med 1500 kalorier som kommer ifrån godis istället för från t.ex. fett eller fullkornspasta kommer resultera i en sämre muskelökning och större fettinlagring än annars. Det var exakt såhär jag gjorde, jag tänkte idag har jag bara ätit bl.a. bl.a. det räcker inte för ett kaloriöverskott jag trycker i mig 1000kcal från gainer så ligger jag på plus. Det jag sitter med på magen nu anser jag vara resultatet av detta, varför har jag inte en blekaste om, om det nu inte har med höjningen av blodsockret att göra. Kan någon svara på detta?

Eddie läste nyss ditt inlägg i bloggen om konkreta tips till att gå upp i vikt vilken kanske kan vara på plats att länka i den här tråden, http://traningslara.se/blogg/konkreta-tips-for-dig-som-vill-upp-i-vikt/, tyckte själv att det var mkt intressant läsning.

Eddie Vedder
2009-07-21, 04:44
Nej det är sant att sådana småskillnader bara är löjliga att diskutera. Jag tror jag uttryckte mig lite fel det jag menade var inte att äta en extra godisbit, jag menade att om ens kcal behov är på låt säga 2500 och man bara kommer upp i 1500 att då fylla på med 1500 kalorier som kommer ifrån godis istället för från t.ex. fett eller fullkornspasta kommer resultera i en sämre muskelökning och större fettinlagring än annars.

Där skulle jag hålla med. Särskilt med tanke på att det blir ett överskott av energi med 500 kcal. Dålig mat är ju ännu mer ohälsosamt om man dessutom går upp i vikt under tiden.

Eddie läste nyss ditt inlägg i bloggen om konkreta tips till att gå upp i vikt vilken kanske kan vara på plats att länka i den här tråden, http://traningslara.se/blogg/konkreta-tips-for-dig-som-vill-upp-i-vikt/, tyckte själv att det var mkt intressant läsning.

Tack för det!:)