Visa fullständig version : Kcal GB-glass vs Ben & Jerry
Unnade mig lite glass igår kväll. Började jämföra GB-glassen och Ben&Jerrys´s. Det jag tycker är konstigt är att båda innehåller 0,5 liter men GB-glassen väger endast 250g medans B&J väger 420 gram för samma mängd. Detta måste ju innebära att ur kcal-synpunkt så är GB-glassen "bättre"? Eller hur får man se på saken, när mängden är densamma men inte vikten. Kan tyvärr inte finna några uppgifter på kcal/100 ml på GB, endast på B&J. Och snälla inga svar i typ "skit i kalorierna när du har ätardag". Det var precis det jag gjorde, men vill bara veta hur man ska se på saken. Tack på förhand!
Jag har för mig att jag sett uppgifter på kcal per volymenhet på någon standardglassförpackning (typ Konsums, GB etc. "ordinär" glass utan specialfeatures), men jag kommer inte ihåg siffrorna. Du kan dock utgå från att Ben&Jerrys är kaloritätare per volym än vad "vanlig" GB-glass är, som du själv redan konstaterat lyckas de ju trycka ner nästan den dubbla vikten i samma volym. Mer materia, mindre luft = fler kcal. Ganska givet. Du kan också i de allra flesta fall utgå från att glassorter som innehåller mycket "extra" som inte är glass (kolasås, chokladfiskar, kexbitar, kakdeg, whatever) är energirikare än glass utan "extra". Vad som är "bättre" blir ett avgörande för dig; är det så mycket godare att det är värt det, eller är det inte? Hur man skall se på saken är med andra ord inget du egentligen kan få hjälp med, du måste bestämma dig själv.
Jo visst, men eftersom jag är svag i glass överlag, så kan jag ju med andra ord äta mer GB-glass. Krossad choklad funkar fiiint! Kan med andra ord nästan äta dubbelt så mycket GB-glass än B&J å ända hamna på samma kcal.! Inte illa!! Så även om volymen är samma så kan man säga att det är mer glass i B&J. Är lite rörigt nu...*jorgen*
Det beror ju på vad du använder när du mäter. Om näringsdeklarationen på paketet är per 100 g, så måste du gå på vikt glass när du räknar ut hur mycket du får i dig (hur många g äter du?). Om den är given per 100 ml måste du gå på volym glass (hur många ml äter du?). Det viktiga är att du använder samma storheter när du jämför, annars blir det helt snett. Enklast är förstås att gå på vikt, eftersom det är vad du har data på.
Scratch89
2009-07-12, 14:01
GB har betydligt mer mjölk och vatten än Ben & Jerrys i sina produkter, så det är därför de kan hålla kalorierna nere. Eller ja, nere och nere, men lägre än B&J. B&J har väl betydligt mer grädde och socker, som är ordentligt energitätt.
de mesta glassen nuförtiden är uppblåst med hjälp av emulgeringsmedel och stabiliseringsmedel. köp den tyngsta och godaste glassen!
Det var inte kcal isg som var det viktiga utan volym vs. vikt.
Varför inte byta ut GB glassen mot någon som innehållsförtecknar , blir ju mycket lättare att räkna på då.
Alt. maila GB och fråga vad dom stoppar i sin glass.
Varför inte byta ut GB glassen mot någon som innehållsförtecknar , blir ju mycket lättare att räkna på då.
Alt. maila GB och fråga vad dom stoppar i sin glass.
Han har ju innehållsförteckning på GB-glassen, han har den bara inte både angiven per vikt och per volym som för B&J-glassen (amerikanerna är av någon anledning väldigt förtjusta i att ange näringsvärden per portion, som ofta är i volym- eller styckenheter).
Kan tyvärr inte finna några uppgifter på kcal/100 ml på GB, endast på B&J.
Jag förstog det som att det inte fanns några kcal uppgifter. Men har han dom uppgifterna så kvittar det väl om det anges i per 100g eller per 100 ml är väl bara att konvertera till g/ml, då TS vet hur mycket dom båda förpackningarna väger och hur stor volym det är på dom.
Frågan var väl om TS kunde äta 2 ml gb till samma kcal kostnad som 1 ml B&J ?
Jag förstog det som att det inte fanns några kcal uppgifter. Men har han dom uppgifterna så kvittar det väl om det anges i per 100g eller per 100 ml är väl bara att konvertera till g/ml, då TS vet hur mycket dom båda förpackningarna väger och hur stor volym det är på dom.
Frågan var väl om TS kunde äta 2 ml gb till samma kcal kostnad som 1 ml B&J ?
Om BJ väger dubbelt så mycket per volymenhet som GB, och båda innehåller lika mycket energi per viktenhet, kan han äta dubbelt så mycket (volym) av GB som av BJ.
Det här låter som ett resonemang ur ett IQ-test. :)
Här har du ju GB glassarna och den nya B&J glassen i alla fall -> http://www.gb.se/vara_glassar.asp
Antar att det annars går att maila GB och fråga.
dantemupp
2013-02-17, 11:47
Alltså va?? Fattar inte, väger ben and Jerry mer för att det är massa grejer i dom glassarna som tex browniebitar osv eller är det bara mer glass??
Alltså va?? Fattar inte, väger ben and Jerry mer för att det är massa grejer i dom glassarna som tex browniebitar osv eller är det bara mer glass??
Ben & Jerry väger mer än GB vid samma volym.
100g GB är mer glass än 100g Ben & Jerry om man ser till volym.
100g är 100g.
1dl är 1dl.
100g är inte nödvändigtvis 1dl.
Genom att köpa GB får man mer glass sett till volym per gram.
All skit som Ben & Jerry har i sin glass ökar vikten per volym.
GB = 0.2l per 100g
B&J = 0.12l per 100g
När man tillverkar glass så tillsätter man luft, i varierande mängd.
När jag för några år sedan tillverkade glass så blev det ungefär dubbla volymen glass efter glassmaskingen jämfört med glassbasen innan maskinen. Men då var det vanlig enkel vanilj och chokladglass. Trycker du i massa annat så går det förmodligen inte att fluffa till den lika mycket och jag tror inte heller att B&J vill ha sin glass lika luftig.
Jag tillhör den lilla skara som föredrar GB före B&J.
Mest för att den luftigare glassen blir mindre isig, mer krämig, lenare och lättare.
Ät för att det är gott, välj den du föredrar. Glass kanske är energirikt men det är väldigt bra för själen, för min del i alla fall :D
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.