Visa fullständig version : Överkokta ägg
Rockhard
2009-07-12, 08:33
Råkade glömma av ett 20-tal ägg på spisen dom kokade i ca 40 minuter. Gulan blev lite mörk och dom smakar lite illa.
Men det borde väl inte vara något fel på dom eller?
SiSenior
2009-07-12, 08:44
Inte alls. Ät på
Råkade glömma av ett 20-tal ägg på spisen dom kokade i ca 40 minuter. Gulan blev lite mörk och dom smakar lite illa.
borde inte ens smaka illa, man kan koka ägg tills de blir gröna och det är inget fel på dem för det.
WorkOutBuddy
2009-07-12, 09:49
Över kokta ägg är ju bara mumsigare, yum!
Eddie Vedder
2009-07-12, 11:33
Den mörka färgen är följden av en reaktion mellan järn och svavel och inget farligt alls.:) Under en laboration i Kostvetenskap B testade vi olika koktider på ägg och kokade ett av dom i en timme. Det blev hårt och en hel del grönt men ändå betydligt mindre än jag trodde.
Jag tror det finns någon klassisk judisk maträtt där ägg kokar i timmar om jag inte minns fel. Är du jude?:D
Been there.. Men dom smakade helt ok, den gröna tonen kan ju vara lite avskräckande.
När vi ändå är inne på ägg, hur skalar ni era? Måste få dela med mig av ett tips min morfar lärde mig i barndommens dagar. Knacka med baksidan av en tesked på äggskalet till det är sprucket överallt, 5-10 slag, sen bara föra in skeden under skalet och dra runt så lossnar allt på en gång. Tar typ 10 sek per ägg.
Nackdelen med att glömma ägg på spisen kan vara att det kokar torrt, och att äggen därefter sprängs...
Jag skulle inte vara bra som hemmafru :( Bra på att laga mat men alldeles för glömsk!
Currenthill
2009-07-13, 13:17
Lite OT men i alla fall.
En klassisk teknik jag själv använder, funkar perfekt. Och vem vill inte spara fyra dagar av sitt liv.
Dut1b--AgLM
Scratch89
2009-07-13, 13:29
Haha! Vilken grej! Mitt liv fick en helt ny mening.
Det där skall beprövas omedelbart!
Lite OT men i alla fall.
En klassisk teknik jag själv använder, funkar perfekt. Och vem vill inte spara fyra dagar av sitt liv.
HAHAH, ska lätt testas ikväll.
Det där skall beprövas omedelbart!
+1
Ska man se dum i huvet ut för man har med sig ägg överallt kan man väll lika gärna styla lite :hbang:
Rolig liten film. Men man ska nog akta sig för att skala ägg som ska serveras till någon annan med metoden.
Rolig liten film. Men man ska nog akta sig för att skala ägg som ska serveras till någon annan med metoden.
Äh, spela roll? :P Jag skulle inte ta illa upp i alla fall.
Nitrometan
2009-07-13, 15:24
Lite OT men i alla fall.
Wow! Snyggt!
Fyra dagar!
Lite OT men i alla fall.
Dut1b--AgLM
Den där metoden fungerar mindre bra för ägg som inte är hårdkokta, jag har råkat blåsa ut rätt varm äggula över hela handen.
Den där metoden fungerar mindre bra för ägg som inte är hårdkokta, jag har råkat blåsa ut rätt varm äggula över hela handen.
är huvudet dumt får kroppen lida ;)
Currenthill
2009-07-13, 16:52
Kan också tillägga att tekniken fungerar bäst medan äggen är hyfsat varma. Jag brukar koka ett större gäng på en gång, rada upp dem och börja blåsa. *drool*
Det går riktigt fort när man fått in snitsen. :thumbup:
Ps. Under den första amatörtiden lyckades även jag blåsa ett alltför löskokt ägg. Kan intyga att det blir lite städande efteråt. :D
Äh, spela roll? :P Jag skulle inte ta illa upp i alla fall.
Då får det stå för dig. Jag vill i alla fall inte ha ägg med någon annans saliv på. :)
melchiorsen
2009-07-13, 23:37
Då får det stå för dig. Jag vill i alla fall inte ha ägg med någon annans saliv på. :)
grogg då?
Gick inte så bra med kalla ägg, ska testa nästa gång jag kokar.
Lite OT men i alla fall.
Dut1b--AgLM
Fyfan vad grymt, ska prövas omgående!
maaherra
2009-07-14, 07:44
Klockren äggskalningsteknik :)
Nattljus
2009-07-14, 09:12
det där såg kul ut, nu måste jag koka ett ägg och prova :)
Måste ägg koagulera fullständigt för att ha äggets "optimala näringsvärde"? Har löskokta och lättstekta ägg eliminerad bakterierisk och hela potentialen hos ägget som går att utnyttja?
Tacksam för svar.
Frumpish
2009-07-14, 18:49
Lite OT men i alla fall.
Dut1b--AgLM
Awesoooome *drool*
patrikjo
2009-07-14, 19:04
Ni som kokar mycket ägg åt gången, hur länge kan man ha dem färdigkokta i kylskåpet?
Doctor Snuggles
2009-07-14, 19:04
Nä, hångel-via-ägg USCH! *rolleyes*
Ignatius72
2009-07-16, 16:49
Rolig äggskalning, naturligtvis var jag tvungen att testa direkt.
BengtBurk
2009-07-16, 17:02
Hahah skön grej, måste testas!
Jag är också intresserad av hur länge man kan förvara dem :)
Jag "skalar" mina ägg genom att hugga av 1/3 av det med en kniv, äter sedan ägget direkt ur skalet.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.