handdator

Visa fullständig version : Hjälp med att trycka in marklyften i schemat!

Peter Hansen
2009-07-11, 22:00
Hejsan! Hoppas ni har ork att läsa detta lååånga inlägg ;)

Har för ett par månader sedan lagt om träningen från köra veckovis, alltså måndag - rygg, onsdag - ben etc etc, till att köra 3 träningsdagar i följd och sen en vilodag. Jag är nu helt såld på detta upplägg och har gjort otroliga framgångar. Jag har dock ett problem när man kör hela kroppen på 3 dagar och jag är väldigt öppen för lite konstruktiv kritik och tips på ändringar osv!
Speciellt om någon har en bra idé hur jag ska få in marklyften. Mitt problem här med just de raka marklyften är att jag just nu lägger stor fokus på lats. Om jag lägger de raka marklyften först i ryggpasset, som jag alltid gjort förut, blir chinsen otroligt lidande. Om jag lägger övningen innan ryggresningarna så orkar jag i princip inga vikter alls och det känns meningslöst.

Dag 1 - Ben, mittersta delen av axlarna, mage
Knäböj i smith
Gående utfall
Benspark
Lårcurl
Vadpress ståendes i smith
Lateral Raises - alltså hantellyft åt sidan
Diverse core- och magövningar

Dag 2 - Rygg, biceps, baksida axlar
Chins med vikter
Latsdrag i maskin (nyfunnen kärlek)
Hantelrodd
Rodd i maskin
Bicepcurls i cable (enda rena bicepövningen då jag inte lägger så stor fokus på armar)
Baksida axlar i cablecross
Ryggresningar

Dag 3 - Bröst, Tricep, framsida axlar, mage (om ork finns)
Bänkpress
Lutande hantelpress
Nedlutande flyes i cablecross, stående.
Militärpress med skivstång, ibland stående ibland sittandes.
Triceps i cable
Shrugs
Diverse magövningar

Dag 4 - vila

Sen upprepas allting igen!

Stort tack på förhand! =)

Floddan
2009-07-11, 22:02
jag skulle lagt det på dag 3 och kanske sparat ryggresningar till den dagen också..

Scratch89
2009-07-11, 23:54
Jag skulle lagt det på bendagen, och haft var annat pass dedikerat till knäböj och marklyft. Sen skulle jag ha tagit axelövningarna från benpasset.

vicarious
2009-07-12, 03:34
För det första förstår jag inte varför du har raka marklyft i ditt ryggpass.

För det andra förstår jag inte hur chinsen kan bli lidande av att du tränar raka marklyft innan.

WorkOutBuddy
2009-07-12, 09:46
Ryggresningar är ju inte rakamark? Det är väl Hyperextensions. Jag tycker du borde lägga Marklyften i rygg passet och lägga till raka marklyft på ben passet, förutsatt att du har en dags vila emellan.
Måste också hålla med om att ta bort axel övningarna på ben passet.

Martin Löwgren
2009-07-12, 09:54
jag skulle lagt det på bendagen, och haft var annat pass dedikerat till knäböj och marklyft. Sen skulle jag ha tagit axelövningarna från benpasset.
+1

Peter Hansen
2009-07-12, 14:22
Jag skulle lagt det på bendagen, och haft var annat pass dedikerat till knäböj och marklyft. Sen skulle jag ha tagit axelövningarna från benpasset.

Menar du att ta bort axelövningen och lägga den på kanske dag 3?

switcha mellan marklyft och knäböj på benpasset menar du?

För det första förstår jag inte varför du har raka marklyft i ditt ryggpass.

För det andra förstår jag inte hur chinsen kan bli lidande av att du tränar raka marklyft innan.

Raka marklyft för att få till nedre delen av ländsryggsmuskulaturen med lite statisk belastning kanske? Vet att det är främst baksida lår som jobbar men visst jobbar ryggmuskulaturen.

Chinsen blir lidande eftersom latsen är en stor synergist vid marklyften.

vicarious
2009-07-12, 14:46
Raka marklyft för att få till nedre delen av ländsryggsmuskulaturen med lite statisk belastning kanske? Vet att det är främst baksida lår som jobbar men visst jobbar ryggmuskulaturen.

Om du vill träna ländryggen, gör vanliga marklyft? Stela marklyft ÄR en benövning, även om ländryggen kopplas in.

Chinsen blir lidande eftersom latsen är en stor synergist vid marklyften.

Stor synergist vet jag inte om jag skulle säga.. jag har då aldrig upplevt att jag presterar sämre i latsen efter jag har kört marklyft, än om jag skulle köra chins direkt.

petersson
2009-07-12, 15:33
Stor synergist vet jag inte om jag skulle säga.. jag har då aldrig upplevt att jag presterar sämre i latsen efter jag har kört marklyft, än om jag skulle köra chins direkt.

Jag kan märka ganska stor skillnad men det är ju säkert i olika för alla :)

Peter Hansen
2009-07-12, 19:42
Borde ju egentligen inte spela roll för ryggen om det är hela marklyft eller raka. Den är ändå i ett statiskt läge hela tiden. Jag håller inte hårt på en sån grej, mina kunskaper är begränsade så jag ska kika vidare lite på det du säger och försöka ändra mitt upplägg =) Tackar så mycket för info!

Jag märker en enorm skillnad i Chins. Jag lägger ju chinsen först i mitt pass och därför är jag väldigt fräsch i kroppen när jag kör dem. Om jag kör en tung övning som marklyft innan blir, enligt mina erfarenheter, chinsen otroligt lidande. Om man tittar på vart latissimus dorsi har sitt ursprung och fäste ser man tydligt att den kommer vara en stor synergist vid rörelsen som utförs i marklyft.

Tack alla som hittills har gett mig ideér och svar!