handdator

Visa fullständig version : Testosteron och Proteinintag

Skumtomten
2009-07-11, 15:13
Hej!

Har en liten fråga gällande den dagliga proteinmängdens påverkan på nivåerna testosteron i kroppen.

Låt oss säga att Byggare Bob väger 85 kg och ligger på ungefär 2 gram / kg fettfri massa protein per dag. Vi säger att Bobs kaloribalans ligger på ungefär +-0. Han får sedan för sig att plocka bort alla huvudsakliga proteinkällor från kosten i tre veckor, och tar istället runt 30 gram protein efter träning. Jag bortser från den lilla mängden protein i kolhydratskällor.

Vad har hänt med Byggare Bobs testosteronnivå efter dessa tre veckor och han sedan går tillbaka till 2 gram / kg fettfri massa ??

Tack på förhand

Ola Wallengren
2009-07-11, 15:19
Eftersom det inte finns någon tydlig koppling mellan protein och testosteron men däremot mellan protein och muskelmassa så har "Byggare Bob" bara allt att förlora på denna övning.

Scratch89
2009-07-11, 15:30
Sicken tur att Bobs energibalans ligger på ungefär +-0. :D

Som sagt kommer det inte hända mycket med testosteronnivåerna. Om han däremot lägger sig på 30 gram fett om dagen (eller ännu mindre) så kan det nog ge utslag på testomätaren efter ett par veckor.

Durante
2009-07-12, 10:53
Sicken tur att Bobs energibalans ligger på ungefär +-0. :D

Som sagt kommer det inte hända mycket med testosteronnivåerna. Om han däremot lägger sig på 30 gram fett om dagen (eller ännu mindre) så kan det nog ge utslag på testomätaren efter ett par veckor.

nivån blir lägre med mer kroppsfett? :em:

Eddie Vedder
2009-07-12, 11:48

Ja för män sjunker testosteronnivåerna när man blir fetare.

Sniggel
2009-07-12, 12:38

Öhm, Eddie jag tror att Durante missuppfattade Scratch.
Testonivån sjunker vid lågt intag av fett.
Men ja den blir sämre vid högt bf% också.

oddyboll
2009-07-12, 12:55
är det fleromättade och enkelomättade fetter som har positiv påverkan på testosteron? eller det gäller för alla sorters fett?

och hur mycket är att rekommendera? 1gram per kg bw?

Scratch89
2009-07-12, 13:57
Mättat fett.
Och ja, det kan vara en bra fingervisning.

Danny Devito
2009-07-12, 14:52
Ja för män sjunker testosteronnivåerna när man blir fetare.

Och även vid väldigt låga nivåer av kroppsfett.

mikaelj
2009-07-12, 15:04
är det fleromättade och enkelomättade fetter som har positiv påverkan på testosteron? eller det gäller för alla sorters fett?

och hur mycket är att rekommendera? 1gram per kg bw?

Fleromättade fetter, enligt en graf inklippt av King Grub, sänker testosteronnivån. De skall man ändå inte få i sig för mycket av.

sumialic
2009-07-12, 20:31
Fleromättade fetter, enligt en graf inklippt av King Grub, sänker testosteronnivån. De skall man ändå inte få i sig för mycket av.

Varför ska man inte det? Majonäs innehåller 50g fleromättade fetter per 100g och jag har hört att majonäs ska vara en väldigt bra fettkälla?

Berätta gärna vad som är dåligt med fleromättade fetter och även hur mycket man max bör få i sig per dag. Fleromättade fetter finns väl i det mesta, eller?

Eddie Vedder
2009-07-12, 21:27
Berätta gärna vad som är dåligt med fleromättade fetter och även hur mycket man max bör få i sig per dag. Fleromättade fetter finns väl i det mesta, eller?

Fleromättade fettsyror är känsliga för oxidation. Mycket fleromättat fett i kosten innebär större risker för mycket oxiderade fettsyror helt enkelt. Fria radikaler som attackerar dubbelbindningarna på fettsyrorna och ställer högre krav på kroppens antioxidanter. Mättat och enkelomättat fett är inte alls lika känsligt.

Det skall såklart inte undvikas men att hålla andelen hyfsat låg är nog klokt. Och inget utesluter att EN fettkälla är dålig för att den är rik på fleromättat fett. Majonnäs är jättebra men att äta en närmast fettfri kost i övrigt och låta hela fettintaget komma från majonnäs vore inte så smart antagligen.

mikaelj
2009-07-12, 21:41
Varför ska man inte det? Majonäs innehåller 50g fleromättade fetter per 100g och jag har hört att majonäs ska vara en väldigt bra fettkälla?

Hm, spännande majonnäs. De jag äter är gjorda av rapsolja, där 100g majonnäs består av 80g fett, varav ungefär 30% är fleromättat fett uppdelat i 20% omega-6 och 10% veg. omega-3. Vilket snarare blir 24% fleromättat av den totala mängden majonnäs.

Är den gjord av sojaolja, möjligtvis? Det är ett riktigt dåligt val. Alla vanliga svenska majonnässorter (Felix, Findus, Willys/COOPs/ICAs egna) kommer från rapsolja.

Rekommendationerna är väl på 5E% omega-6 och 1E% omega-3, gissar jag. Där de flesta nog får i sig för lite omega-3 eftersom de äter för lite fisk. Ett bra sätt att få i sig omega-3 om man inte gillar fisk (eller av andra anledningar inte får i sig det), är Möllers Tran. En flaska med fiskolja som smakar citron.

Generellt i animaliska produkter, undantaget fisk, består fettet av (ungefär) 49,5% mättat, 49,5% enkelomättat och 1% fleromättat. Olivolja består av större delen enkelomättat och 7% fleromättat. Ptja. Kolla http://www.fineli.fi för mer info om det är något specifikt du undrar över.

sumialic
2009-07-13, 10:15
Hm, spännande majonnäs. De jag äter är gjorda av rapsolja, där 100g majonnäs består av 80g fett, varav ungefär 30% är fleromättat fett uppdelat i 20% omega-6 och 10% veg. omega-3. Vilket snarare blir 24% fleromättat av den totala mängden majonnäs.

Är den gjord av sojaolja, möjligtvis? Det är ett riktigt dåligt val. Alla vanliga svenska majonnässorter (Felix, Findus, Willys/COOPs/ICAs egna) kommer från rapsolja.

Rekommendationerna är väl på 5E% omega-6 och 1E% omega-3, gissar jag. Där de flesta nog får i sig för lite omega-3 eftersom de äter för lite fisk. Ett bra sätt att få i sig omega-3 om man inte gillar fisk (eller av andra anledningar inte får i sig det), är Möllers Tran. En flaska med fiskolja som smakar citron.

Generellt i animaliska produkter, undantaget fisk, består fettet av (ungefär) 49,5% mättat, 49,5% enkelomättat och 1% fleromättat. Olivolja består av större delen enkelomättat och 7% fleromättat. Ptja. Kolla http://www.fineli.fi för mer info om det är något specifikt du undrar över.

Inte en aning. Själv äter jag endast äkta majonäs med en fett procent på 70%. Står inget om hur mycket fleromättat fett det är i den så jag slog upp det på slv där det stod att i 80% majonäs var det 50g fleromättat fett.

Låter som ett lågt intag, men jag kanske inte får i mig så mycket som jag inbillar mig.

300g ägg = 3,6g
60g bregott = 4,5
20g majonäs = (om jag räknar på slvs värden) 10g
Makrill i tomatsås = 5g

Detta är ganska standard för mig per dag och här har jag fått ihop 23g fleromättat fett.

malfunction
2009-07-13, 18:47
Jag kanske pratar i nattmössan nu men stämmer det inte att vid ett ganska högt intag av protein (mer än 2,2 gram / kg kroppsvikt vill jag minnas) att testosteronnivåerna påverkades negativt i en studie. Jag försökte scholar googla det men kunde tji hitta den. Kanske är helt ute och cyklar.

King Grub
2009-07-13, 18:49
Jo, men det finns en del att anmärka på där. Dels följde deltagarna i studien samtidigt en lågfett- och högfiberkost. Kanske det var det mer än proteinintaget som påverkade? Båda sakerna är kända testosteronsänkare.

Eller så var det så att högproteindieten innebar ett större upptag av testosteron i muskulaturen och i anabola receptorer, varför nivåerna i blodet blev lägre? I sådana fall är det positivt för muskeluppbyggnaden snarare än negativt.

mikaelj
2009-07-13, 18:50
Inte en aning. Själv äter jag endast äkta majonäs med en fett procent på 70%. Står inget om hur mycket fleromättat fett det är i den så jag slog upp det på slv där det stod att i 80% majonäs var det 50g fleromättat fett.

Det var en konstig majonnäs du äter. Vilket märke?

SLV verkar också ha en underlig majonnäs. Med den fetthalten förstår jag inte hur man får ihop 50% fleromättat, givet att det är rapsolja. Vilket all [svensk] majonnäs består av.

malfunction
2009-07-13, 18:57
Jo, men det finns en del att anmärka på där. Dels följde deltagarna i studien samtidigt en lågfett- och högfiberkost. Kanske det var det mer än proteinintaget som påverkade? Båda sakerna är kända testosteronsänkare.

Eller så var det så att högproteindieten innebar ett större upptag av testosteron i muskulaturen och i anabola receptorer, varför nivåerna i blodet blev lägre? I sådana fall är det positivt för muskeluppbyggnaden snarare än negativt.

Ok, kan säkert stämma. Du har ingen länk till abstraktet (eller hela studien om den finns gratis)? :)

Scratch89
2009-07-13, 19:34
Wang C m.fl. Low-fat high-fiber diet decreased serum and urine androgens in men.

To validate our hypothesis that reduction in dietary fat may result in changes in androgen metabolism, 39 middle-aged, white, healthy men (50-60 yr of age) were studied while they were consuming their usual high-fat, low-fiber diet and after 8 wk modulation to an isocaloric low-fat, high-fiber diet. Mean body weight decreased by 1 kg, whereas total caloric intake, energy expenditure, and activity index were not changed. After diet modulation, mean serum testosterone (T) concentration fell (P < 0.0001), accompanied by small but significant decreases in serum free T (P = 0.0045), 5 alpha-dihydrotestosterone (P = 0.0053), and adrenal androgens (androstendione, P = 0.0135; dehydroepiandrosterone sulfate, P = 0.0011). Serum estradiol and SHBG showed smaller decreases. Parallel decreases in urinary excretion of some testicular and adrenal androgens were demonstrated. Metabolic clearance rates of T were not changed, and production rates for T showed a downward trend while on low-fat diet modulation. We conclude that reduction in dietary fat intake (and increase in fiber) results in 12% consistent lowering of circulating androgen levels without changing the clearance.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15741266?ordinalpos=3&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_DefaultReportPanel.Pubmed_RVDocSum

Dorgan JF m.fl. Effects of dietary fat and fiber on plasma and urine androgens and estrogens in men: a controlled feeding study.

We conducted a controlled feeding study to evaluate the effects of fat and fiber consumption on plasma and urine sex hormones in men. The study had a crossover design and included 43 healthy men aged 19-56 y. Men were initially randomly assigned to either a low-fat, high-fiber or high-fat, low-fiber diet for 10 wk and after a 2-wk washout period crossed over to the other diet. The energy content of diets was varied to maintain constant body weight but averaged approximately 13.3 MJ (3170 kcal)/d on both diets. The low-fat diet provided 18.8% of energy from fat with a ratio of polyunsaturated to saturated fat (P:S) of 1.3, whereas the high-fat diet provided 41.0% of energy from fat with a P:S of 0.6. Total dietary fiber consumption from the low- and high-fat diets averaged 4.6 and 2.0 g.MJ-1.d-1, respectively. Mean plasma concentrations of total and sex-hormone-binding-globulin (SHBG)-bound testosterone were 13% and 15% higher, respectively, on the high-fat, low-fiber diet and the difference from the low-fat, high-fiber diet was significant for the SHBG-bound fraction (P = 0.04). Men's daily urinary excretion of testosterone also was 13% higher with the high-fat, low-fiber diet than with the low-fat, high-fiber diet (P = 0.01). Conversely, their urinary excretion of estradiol and estrone and their 2-hydroxy metabolites were 12-28% lower with the high-fat, low-fiber diet (P < or = 0.01). Results of this study suggest that diet may alter endogenous sex hormone metabolism in men.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8942407?ordinalpos=9&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_DefaultReportPanel.Pubmed_RVDocSum