handdator

Visa fullständig version : Knäböj med kompis istället för stång

Black Star Abyss
2009-07-11, 12:10
Om jag knäböjer med en kompis som väger 80kg hängande spå ryggen istället för en stång som väger 80kg vilandes på axlarna så blir det väl ingen skillnad i hur benen arbetar? De enda skillnaderna jag kommer på är att det blir klumpigare med kompisen, men samtidigt mer skonsamt mot nacke/rygg.

Danny Devito
2009-07-11, 12:12
Vingligt som fan?

Morty
2009-07-11, 12:26
Det rullar, om det verkligen kniper... Gjorde när jag var på semester med en polare.

patrikjo
2009-07-11, 12:28
Den tekniken används en del av USMC, fast då med kompisen i brandmannagrepp istället. Googla "buddy squat" så kanske du hittar något.

Jag ser inte riktigt vitsen med att göra så om man har tillgång till en stång, men du kan ju prova om du vill.

mini
2009-07-11, 12:30
Jag tror inte att det är mer skonsamt för nacken och ryggen. Snarare är det mer riskabelt om balansen störs, kompisen rör sig hastigt eller liknande. Jag skulle ha det som verkligen sista utvägen.

hendrong
2009-07-11, 12:31
Det är mysigare, om inte annat.

Arf Pingvin
2009-07-11, 12:32
Tyngdpunkten på människa-stång och människa-människasystemet är annorlunda. Aktiveringen kommer inte vara likadan under böjrörelsen. Det kommer ge en träningseffekt men inte identisk. Jämför med att frontböj, böj med hög stång eller böj med låg stång inte ger samma utförande på böjen.

Hejnomax
2009-07-11, 16:20
Tror det är bättre att göra med en kompis! Känns mycket naturligare än en metallstång på axlarna

Wao
2009-07-11, 16:28
Jag testade med en kompis som satt på mina axlar. Rätt vingligt var det ju med det funkade men var klart jobbigare än med stång.

mattilainen
2009-07-11, 16:29
Tror det är bättre att göra med en kompis! Känns mycket naturligare än en metallstång på axlarna

Bättre på vilket sätt? Är det inte bättre att ha en stång som har lika mycket vikt på båda sidorna istället för att kroppen ska behöva balansera upp din kompis?

Jaja. Körde alltid såna övningar på shootfightingen, visst tar det men som sagt. Har du tillgång till stång så tycker jag definitivt du ska köra med stång.

Black Star Abyss
2009-07-11, 16:33
Med kompis alltså så förutsätter jag att man lutar sig framåt så tyngdpunkten blir centrerar. Tänkte inte ersätta vanliga böj utan föreställde det mest som ett alternativ om man saknar gym en dag och vill träna lite ben ändå.

Pjotor
2009-07-11, 17:48
Är det jobbigt och svårt så är det bra ur träningssynpunkt. Det är en förutsättning för utveckling.

mini
2009-07-11, 17:50

Är det jobbigt och svårt så är det bra ur träningssynpunkt. Det är en förutsättning för utveckling.

De här två inläggen visar problemet med att vem som helst får skriva vad som helst på ett öppet forum.

patrikjo
2009-07-11, 18:18

Så du skulle på allvar rekommendera folk att köra Freddis enhandsbänkpress bara för att det är jobbigt och svårt?

Tolkia
2009-07-11, 18:28
Jag tror att det är svårt. Om det inte är fråga om småknixar med en dvärgkompis på ryggen skulle jag inte rekommendera det till någon som inte är väldigt stabil i bålen, och har väldigt bra balans.

Jag kan minnas fel, men har inte du haft en hel del problem med ryggregionerna för inte alltför länge sedan? Känns inte sjukt lämpligt att börja med akrobatik då.

stevebc
2009-07-11, 18:44
De här två inläggen visar problemet med att vem som helst får skriva vad som helst på ett öppet forum.Mm.

Det är dessutom svårt att gå ATG med en träningskompis. Men visst, det blir jobbigare med balansen. Finns kanske lite fördelar med det, men i så fall skulle jag hellre köra t ex bulgarian squats eller utfall så får man unilateral träning också.

Pjotor
2009-07-11, 19:03
De här två inläggen visar problemet med att vem som helst får skriva vad som helst på ett öppet forum.

Och ditt svar visar att du har problem med att förstå vad jag skriver. Men det är inte ditt fel som läsare, utan mitt ansvar som skribent. Så jag utvecklar det lite.

När en övning blir lätt (=kräver en liten mängd arbete) och enkel (=kräver en liten mängd balans och koordination) så kan man som individ välja att fortsätta med den. Det valet gör förstås inte så mycket för att utveckla dessa tre saker ytterligare. Men välj en annan övning eller öka belastningen i den aktuella, så blir det andra bullar.

Om det är väldigt svårt för en person att göra vanliga knäböj -- med stång -- så har nog de flesta tillräckligt med självbevarelsedrift för att inte välja något som är ännu svårare, till exempel knäböj med en kompis på ryggen eller axlarna.

Alltså, jag upprepar med ett tillägg: öka svårighetsgraden eller belastningen i lagom utsträckning, så utvecklas kroppen.

Black Star Abyss
2009-07-11, 19:05
Jag tror att det är svårt. Om det inte är fråga om småknixar med en dvärgkompis på ryggen skulle jag inte rekommendera det till någon som inte är väldigt stabil i bålen, och har väldigt bra balans.

Jag kan minnas fel, men har inte du haft en hel del problem med ryggregionerna för inte alltför länge sedan? Känns inte sjukt lämpligt att börja med akrobatik då.

Ja.

På shootfightingen brukar vi få springa runt i salen med random snubbe på ryggen. Kan vara allt från 60-95kg killar. På tränarens kommando ska vi sen göra knäböj, och sen fortsätta springa. Kanske man skulle säga åt honom att det inte är så bra då.

Krokodil
2009-07-11, 19:52
Och ditt svar visar att du har problem med att förstå vad jag skriver. Men det är inte ditt fel som läsare, utan mitt ansvar som skribent. Så jag utvecklar det lite.

När en övning blir lätt (=kräver en liten mängd arbete) och enkel (=kräver en liten mängd balans och koordination) så kan man som individ välja att fortsätta med den. Det valet gör förstås inte så mycket för att utveckla dessa tre saker ytterligare. Men välj en annan övning eller öka belastningen i den aktuella, så blir det andra bullar.

Om det är väldigt svårt för en person att göra vanliga knäböj -- med stång -- så har nog de flesta tillräckligt med självbevarelsedrift för att inte välja något som är ännu svårare, till exempel knäböj med en kompis på ryggen eller axlarna.

Alltså, jag upprepar med ett tillägg: öka svårighetsgraden eller belastningen i lagom utsträckning, så utvecklas kroppen.Jag förstår fortfarande inte... När anser du att knäböj med människa är att föredra före knäböj med stång?

Guddi
2009-07-11, 20:03
På shootfightingen brukar vi få springa runt i salen med random snubbe på ryggen. Kan vara allt från 60-95kg killar. På tränarens kommando ska vi sen göra knäböj, och sen fortsätta springa. Kanske man skulle säga åt honom att det inte är så bra då.Lycka till :)

Knäböj med partner på ryggen är väldigt vanligt inom kampsport och brottning där övningen har ett bra syfte: Man får ibland en motståndare över sig :)

Dessutom är inte skaderisken otroligt stor, bara aningen större än med stång och fördelarna är att den inte kräver någon utrustning.

Dan S
2009-07-12, 10:50
Tror knappast att det är enbart för att träna benen, det är säkert för att träna balansen och "core"-styrka buk/midja och allt det där.

Hejnomax
2009-07-12, 11:52
Fördelen med att köra med stång då? Tror du glömde skriva det, men det förståligt om man har fullt upp med att quota och gnälla.

Jorgen
2009-07-12, 18:01
Sluttramsat i denna tråden.