handdator

Visa fullständig version : Stimulans av proteinsyntes av vassle, kasein och soja, efter träning och i vila

King Grub
2009-07-11, 08:37
This study was designed to compare the acute response of mixed muscle protein synthesis (MPS) to rapidly (i.e., whey hydrolysate and soy) and slowly (i.e., micellar casein) digested proteins both at rest and after resistance exercise. Three groups of healthy young men (n=6 per group) performed a bout of unilateral leg resistance exercise followed by the consumption of a drink containing an equivalent content of essential amino acids (10g) as either whey hydrolysate, micellar casein, or soy protein isolate. Mixed muscle protein synthesis (MPS) was determined by a primed constant infusion of L-[ring-(13)C6]phenylalanine. Ingestion of whey protein resulted in a larger increase in blood essential amino acid, branched-chain amino acid, and leucine concentrations than either casein or soy (P<0.05). Mixed MPS at rest (determined in the non-exercised leg) was higher with ingestion of faster proteins (whey=0.091+/-0.015, soy=0.078+/-0.014, casein=0.047+/-0.008 %(.)h(-1); ); MPS after consumption of whey was ~93% greater than casein (P<0.01) and ~18% greater than soy (P=0.067). A similar result was observed after exercise (whey>soy>casein); MPS following whey consumption was ~122% greater than casein (P<0.01) and 31% greater than soy (P<0.05). MPS was also greater with soy consumption at rest (64%) and following resistance exercise (69%) compared to casein (both p<0.01). We conclude that the feeding-induced simulation of MPS in young men is greater after whey hydrolysate or soy protein consumption than casein both at rest and after resistance exercise; moreover, despite both being fast proteins whey hydrolysate stimulated MPS to a greater degree than soy after resistance exercise. These differences may be related to how quickly the proteins are digested (i.e., fast vs. slow) or possibly to small differences in leucine content of each protein.

J Appl Physiol. 2009 Jul 9. Ingestion of whey hydrolysate, casein, or soy protein isolate: effects on mixed muscle protein synthesis at rest and following resistance exercise in young men.

http://jap.physiology.org/cgi/reprint/00076.2009v1

Båda vassleprotein och sojaprotein effektivare proteinsyntesstimulatorer än kasein. Vassleprotein stimulerade proteinsyntesen 122% mer än kaseinprotein vid intag efter styrketräning.

Mr.Sarkastisk
2009-07-11, 08:59
Mycket intressant, tack :)

WorkOutBuddy
2009-07-11, 10:46
Är det någon som tar Kasein efter träning? Har alltid haft för mig att det är bättre med Vassle efter träning :Virro

Mega_man1000
2009-07-11, 11:38
dricker oftast mjölk till maten efter träningen så lite kasein får man ju i sig ;)

Symphony Flex
2009-07-11, 14:15
Intressant. Jag skulle dock vilja veta skillnader mellan att inte äta alls, olika proteintyper sant EAA. Även också om studier gjorts på intag före resp efter träning.
Nån som vet var jag kan hitta en sammanställning om detta?

Hur mäter man detta förresten? är det bara aminosyrekoncentrationen i blodet eller finns det andra sätt att mäta? gör det någon skillnad vilka muskler som tränas mellan hur olika "tillskott" påverkar syntesen osv... ?
många frågor föds här :)

tp_88
2009-07-11, 14:30
Frågan jag ställer mig är hur nedbrytningen påverkades, kasein har väl en klart mer anti-katabol verkan är t.ex. vassle. Det är ju egentligen proteinbalansen som är det intressanta.

King Grub
2009-07-11, 14:42
Frågan jag ställer mig är hur nedbrytningen påverkades, kasein har väl en klart mer anti-katabol verkan är t.ex. vassle. Det är ju egentligen proteinbalansen som är det intressanta.

Nedbrytningen är inte speciellt intressant. Nedbrytningens betydelse för proteinbalansen är klart underordnad jämfört med proteinsyntesen. Dessutom, minskar man proteinnedbrytningen, minskar man också mängden aminosyror tillgängliga för proteinsyntes. Det är den största källan för aminosyror som skall användas till nybildning av muskelprotein.

King Grub
2009-07-11, 14:44
Intressant. Jag skulle dock vilja veta skillnader mellan att inte äta alls, olika proteintyper sant EAA. Även också om studier gjorts på intag före resp efter träning.

EAA efter träning har undersökts mängder av gånger. EAA har större proteinsyntesstimulerande effekt än vassle.

Vad gäller intag före träning har bara effekten EAA och vassleprotein undersökts. EAA var över 100% effektivare.

Om man inte tillför aminosyror i någon form i samband med träning stimuleras proteinsyntesen ändå, men då inte kraftfullt nog för att uppbyggnaden skall bli större än nedbrytningen, utan proteinbalansen förblir negativ, dvs man minskar i muskelmassa till dess essentiella aminosyror tillförs.

ligne
2009-07-12, 15:03
för 3 dagar sedan "visste" vi att kasein stimulerade proteinsyntesen lika mycket som vassle EFTER träning.

det är tur att vi vet bättre idag :smash:

Cerberus
2009-07-12, 16:05
intressant! Detta tar jag till mig, kanske blir att ta mer eaa-drinkar.

Aret
2009-08-07, 20:53
Är alltså vassledrinkar att föredra före kaseindrinkar som mellanmål? Då menar jag inte i samband med träningen, på vilodagar t ex.

King Grub
2009-08-07, 20:56
Om det är muskeluppbyggnad som är syftet med det proteinintaget, så, ja.

Är det inte extremt långt mellan målen har man långsamt protein att tillgå från dom vanliga måltiderna ändå.

Aret
2009-08-07, 21:12
Om det är muskeluppbyggnad som är syftet med det proteinintaget, så, ja.

Är det inte extremt långt mellan målen har man långsamt protein att tillgå från dom vanliga måltiderna ändå.

Tackar för svaret, synd bara att jag nyss fick hem mitt kaseinpulver idag. Aja, man lär sig något nytt varje dag.

King Grub
2009-08-07, 21:19
Kasein, även om det inte uppreglerar muskeluppbyggnaden över normala nivåer, kan dock användas till fullo och mycket väl i den vanliga pågående muskeluppbyggnaden, så det är inget bortkastat köp på något sätt.

Kasein minskar också muskelnedbrytning, vilket inte vassle eller EAA taget ensamt gör.

Guddi
2009-08-07, 21:20
Tackar för svaret, synd bara att jag nyss fick hem mitt kaseinpulver idag. Aja, man lär sig något nytt varje dag.kassein är godare :) Köp lite vassle med som du har till träning och använd kasseinpulvret till goda shakes med tex frukter och bär *drool*

MrBulk
2009-08-07, 21:28
Det var hydrolyserat vassle som dom testat med, undrar om det bli nån större skillnad med vanligt koncentrat eller hydrolyserat kasein.

C:a 25g vassle isolat krävs det för att komma upp i 10g EAA om jag inte räknat helt fel, det krävs nog större mängd vassle från tex Pure whey för att komma upp till 10g.

Humbucker
2009-08-07, 21:48
Hur stor mängd klassisk vassle (t ex Whey-80) kan man effektivt ta upp för proteinsyntesens skull per "mellanmåls"-tillfälle? Finns det en övre gräns, samt en minimi?
Och hur mycket skulle motsvarande mängd EAA vara?

Aret
2009-08-07, 21:54
Hur stor mängd klassisk vassle (t ex Whey-80) kan man effektivt ta upp för proteinsyntesens skull per "mellanmåls"-tillfälle? Finns det en övre gräns, samt en minimi?

EAA är mellan 6-10g, dock vet jag inte mängden vassle.

King Grub
2009-08-08, 08:30

10 gram EAA, kanske 20 gram vassle (ej undersökt, men 20 gram äggprotein efter träning stimulerade proteinsyntesen lika mycket som 40 gram).