Visa fullständig version : Studera till nutritionist! Hjälp med någon förberedande kurs!
Peter Hansen
2009-07-10, 21:17
Jag har tänkt att studera till nutritionist år 2010 och tänkte plugga någon/några kurser nu för att få det lite lättare då. Någon som har några förslag på vilken kurs/kurser det skulle kunna vara? Jag studerar gärna kemi och livsmedelsvetenskap etc.
Vet att ansökningstiden har gått ut nu men tänkte kika in restplatserna som finns för att se om det finns någon där. '
Väldigt uppskattat med förslag =)
machine gun
2009-07-10, 21:29
Första läsåret på nutritionistlinjen består väl av oorganisk kemi, så att fräscha upp sina kemikunskaper lär väl knappast vara helt fel väg att gå.
malfunction
2009-07-10, 21:49
Kemins grunder, organisk kemi, biokemi. Samtliga är 15 hp (nya systemet). Kemins grunder heter lite olika saker beroende på var du pluggar det. Hör efter med SU så att du kan tillgodo räkna dig kurserna senare. De senare kurserna är livsmedelskemi och sen människokroppen i hälsa och sjukdom (flumkurs som påminner om ett skämt) men de finns bara på karolinska och är knappast något man förbereder sig inför då de är pisslätta. Organkemin kan jag varmt rekomendera att förbereda dig inför då den är jävligt tråkig och även svår.
Organkemin kan jag varmt rekomendera att förbereda dig inför då den är jävligt tråkig och även svår.
Måste bara hålla med där. Det är en ren helveteskurs som du verkligen inte vill behöva tenta om.
Resterande kurser under första året borde du klara utan problem så länge du är intresserad. Annars är det väl bra att läsa in lite grundläggande biokemi.
Tips ovan är bra (men skippa oorganisk kemi). Köp kurslitteratur i förväg och kika på det också.
Peter Hansen
2009-07-11, 01:34
Många tack ;)
Hur kommer oorganisk kemi in i nutritionsprogrammet. Oorganisk kemi passar, enligt mig, bättre in inom miljökemin med olika mineraler i jord och vatten ?
machine gun
2009-07-11, 09:07
Första läsåret på nutritionistlinjen består väl av oorganisk kemi, så att fräscha upp sina kemikunskaper lär väl knappast vara helt fel väg att gå.
Jag råkade visst få med ett o för mkt här, organisk kemi skulle det stå. Sen läser man väl en hel del biokemi också.
malfunction
2009-07-11, 09:11
Det är bara grundläggande, inte egentligen särskilt relevant för annat än förståelse tror jag. För att få läsa organkemi och biokemi måste man nog ha läst en introkemikurs. Tror även om du t.ex. läser något biokemiprogram kommer du få läsa grundkursen.
Grejen med kemins grunder är att mer än 50% är gymnasiekemi så den är väldigt lätt. Du kan börja plugga in periodiska systemet, fast det tar typ ingen tid alls egentligen. Det var nog det enda nya jag lärde mig från den kursen.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.