handdator

Visa fullständig version : Proteindrink (Herbalife)

ffl10
2009-07-10, 18:02
Hej

Det är så att min mor har förrut kört med proteindrinkar av märket Herbalife för att gå ner i vikt. Jag har själv blivit lite intresserad av detta och undrar hur de påverkar kroppen? har tänkt köpa 2 st proteindrinkar för att prova. Är det ok om jag som 16 åring tar proteindrink? jag tränar 5ggr i veckan och väger runt 114 kg och har min bror som också är intresserad och är 15 år och väger runt 90kg..är det ok att ta proteindrinkar istället för att äta vanlig mat? eller ska man ta de efter träning?

tacksam för svar

MVH

Morty
2009-07-10, 18:30
Proteindrinkar är helt ok, men onödigt att sponsra ett företag som bara vill ta massa pengar av dig i onödan, som herbalife. Köp att vanlig proteinpulver bara, kolla koloshoppen!

ffl10
2009-07-10, 18:35
Ok ne jag bara undrar...vilka andra sidor säljer proteindrinkar förutom kolezzeum och herbalife t.ex?

skicka PM om ni inte vill skriva här..

såg att de finns olika proteindrinkar..vad är skillnaden på de??

Eddie Vedder
2009-07-10, 18:45
såg att de finns olika proteindrinkar..vad är skillnaden på de??

Olika sorters protein, olika fördelningar mellan proteiner i samma produkt, olika procentuell proteinandel per 100 gram o.s.v.

ffl10
2009-07-10, 18:47
Olika sorters protein, olika fördelningar mellan proteiner i samma produkt, olika procentuell proteinandel per 100 gram o.s.v.

ok men vad är rekommenderad för en nybörjare? jag såg t.ex whey 80 5 kg för 600kr..relativt billigt men hur och när ska man ta de här? blanda med mjölk eller med vatten? före eller efter träning? upplys mig!

Eddie Vedder
2009-07-10, 18:53
ok men vad är rekommenderad för en nybörjare? jag såg t.ex whey 80 5 kg för 600kr..relativt billigt men hur och när ska man ta de här? blanda med mjölk eller med vatten? före eller efter träning? upplys mig!

Det är inte rocket science. Det är mjölkprotein. Ett tips är ju att blanda två skopor pulver med vatten och dricka efter passet och om du känner att du vill ta som mellanmål kan du ju blanda med mjölk.

Vill du ha i dig mycket energi är ju fet mjölk att rekommendera, godast också.

Det finns alltså inget "ska" här, en liten proteindrink kan vara smidigt och enkelt efter passet innan du kommer hem och äter ordentlig mat.

mikaelj
2009-07-10, 18:55
1 liter mjölk ger 50g kolhydrater, 35g mjölkprotein (80% kasein, 20% vassle) och 1-30g fett (fett är nyttigt -- vitamin A & D, så välj åtminstone mellanmjölk).

ffl10
2009-07-10, 18:55
Det är inte rocket science. Det är mjölkprotein. Ett tips är ju att blanda två skopor pulver med vatten och dricka efter passet och om du känner att du vill ta som mellanmål kan du ju blanda med mjölk.

Vill du ha i dig mycket energi är ju fet mjölk att rekommendera, godast också.

Det finns alltså inget "ska" här, en liten proteindrink kan vara smidigt och enkelt efter passet innan du kommer hem och äter ordentlig mat.

nej jag vet det :smash: men om man är newbie så kan såna frågor förekomma *flex*. Men hur är det med mig som vill gå ner i vikt är det bra att dricka proteindrink eller rekommenderas de inte för de som går på diet? *screwy*

PS är det någon som testat whey 80? har tänkt köpa 1kg och prova det :) eller finns de andra märken som är bättre?

King Grub
2009-07-10, 19:27
Men hur är det med mig som vill gå ner i vikt är det bra att dricka proteindrink eller rekommenderas de inte för de som går på diet?

Det är en protein- och kalorikälla som vilket annan protein- och kalorikälla som helst. Det påverkar inte fett- eller viktförlust på något annat sätt än samma mängd protein och kalorier från vad som helst annat. Bara du räknar med kalorierna drinken ger så.

PS är det någon som testat whey 80? har tänkt köpa 1kg och prova det eller finns de andra märken som är bättre?

Det är ett helt vanligt vassleprotein. Vassle är ett vanligt mjölkprotein. Det finns dyrare märken som är mer behandlade (man kan t ex ta bort mer laktos - bra för laktosintoleranta), men du kommer inte att märka någon skillnad i muskeluppbyggnad beroende på vilket märke du väljer, så länge du får lika mycket protein från pulvret.

Eddie Vedder
2009-07-10, 19:42
nej jag vet det :smash: men om man är newbie så kan såna frågor förekomma *flex*.

Ja absolut och du är välkommen att ställa frågor.:) Det är bara det att jag försöker tona ner det här med proteindrink just därför att du inte verkar ha helt koll på vad det är.

Alltså för din egen skull så du inte behöver tro att det är något konstigare än vad det är. Jag själv tar ibland (inte alltid) en proteindrink direkt efter ett pass. Oftast då jag styrketränat men även efter ett och annat konditionspass. Slipper jag stressa med dusch och matfixande o.s.v.

Ibland händer det att jag har proteinpulver i min gröt dessutom, det tycker jag är gott.

Men konstigare än så är det inte och jag ser det inte som något måste men jag tycker både det smakar väldigt gott och är smidigt. Det jag har använt mig av hittills är Kolozzeum Pure Whey med smak av Skogsbär. Den tycker jag mycket om, nyligen beställde jag dessutom Sloow Protein med vaniljsmak.

Farsan har DoublePro med smak av choklad och den har jag provat också, smakar bra.:)

ffl10
2009-07-10, 19:44
Tack för svaret alla och king_grub, får beställa hem 1kg och prova :)