handdator

Visa fullständig version : Stämmer det här?

Nordström
2009-07-10, 15:28
"Stress påverkar din kost, precis som maten du äter kan påverka att du blir stressad.

Är du stressad, kan du få en ökad aptit vilket kan bero på att du lider brist på hyperglycemia eller högt blodsocker. Stressen gör också att dina kortisonvärden kan vara höga.
Det händer att man ibland hoppar över måltider när man känner att man är pressad på tid, vilket ofta leder till att man äter större portioner när man väl äter. Om detta inträffar kan det var så att din sköldkörtel (adrenal glands sluggisch) sänker din metaboliska aktivitet, vilket i sin tur medför att du kan vilja ha sötsaker eller kaffe för att få upp energin.

Oavsett var du har för reaktion på stress, så skapar den en störning i hormonerna som kallas cholecystkinin, CCK. CCK är den signalsubstans som meddelar hjärnan att du är mätt. När du är stressad och äter fort, så kommer stoppsignalerna för sent och du kanske redan har ätit för mycket?"

eller är det mumbo jumbo? texten är skriven av Jonas Gåde.

Morty
2009-07-10, 15:43
Brist på hyperglykemi? :D

Läste inte längre än så.

mikaelj
2009-07-10, 18:38
"Stress påverkar din kost, precis som maten du äter kan påverka att du blir stressad.

Minsann. Vilken mat stressar mig? Högglykemiska kolhydrater?

Är du stressad, kan du få en ökad aptit vilket kan bero på att du lider brist på hyperglycemia eller högt blodsocker. Stressen gör också att dina kortisonvärden kan vara höga.

Ja, stress höjer kortisolnivåerna i kroppen. Dåligt med sömn gör dig hungrigare, vet inte om det beror på kortisol eller nå't annat. Att blodsockernivåerna av stress höjs ser man tydligt på diabetiker, eller någon på LCHF vid morgonsockret som tenderar att vara högre än vanligt: "gryningseffekten", eftersom kortisolnivåerna är som högst vid 8-tiden för att väcka dig.

Det händer att man ibland hoppar över måltider när man känner att man är pressad på tid, vilket ofta leder till att man äter större portioner när man väl äter.

Mjaha, vad är problemet med att äta få men stora mål?

Om detta inträffar kan det var så att din sköldkörtel (adrenal glands sluggisch) sänker din metaboliska aktivitet, vilket i sin tur medför att du kan vilja ha sötsaker eller kaffe för att få upp energin.

Binjurarna, inte sköldkörteln, producerar kortisol. Och ja, uttröttade binjurar är ett riktigt fenomen. Utbrändhet heter det också.

Eddie Vedder
2009-07-10, 18:43
Mjaha, vad är problemet med att äta få men stora mål?

Han menar förstås i de fallen där en person hoppar över måltider och sedan överäter. Det är nog inte helt ovanligt bland de som har svårt att hålla vikten. Man är "duktig" och skippar frukosten, äter en liten lunch men sedan jättemängder på kvällen.

mikaelj
2009-07-10, 18:49
Man är "duktig" och skippar frukosten, äter en liten lunch men sedan jättemängder på kvällen.

Jag ser fortfarande inte problemet... google://periodisk+fasta

Det handlar nog snarare om att de äter usel mat. Killen har hursomhelst skrivit trasigt.

AJO
2009-07-10, 18:54
kortisolnivåerna är som högst vid 8-tiden för att väcka dig.

Är det som högst då, om man har förvana att gå upp vid 8 eller är det oavsett ens personliga dygnsrytm?

Eddie Vedder
2009-07-10, 18:55
Jag ser fortfarande inte problemet... google://periodisk+fasta

Det handlar nog snarare om att de äter usel mat. Killen har hursomhelst skrivit trasigt.

Nu gör du dig bara till Mikael. Självklart pratar han inte om folk som medvetet kör IF. De flesta har inget konkret upplägg och de flesta räknar inte kcal.

Det är inget problem OM man är medveten men du vet precis som jag att Gåde pratar om de som inte är lika kostmedvetna och då tenderar att överäta när de hoppat över måltider och blivit superhungriga.

mikaelj
2009-07-10, 18:56
Är det som högst då, om man har förvana att gå upp vid 8 eller är det oavsett ens personliga dygnsrytm?

Kroppen funkar så.

Kortisolfristättningen styrs via ACTH från hypofysen och följer med hjälp av hypotalamusklockan den dygnsrytm med låg frisättning på kvällen och första delen av natten för att sedan öka och vara som högst vid uppvaknandet (då tas energi från reserverna, fettceller och levern).

mikaelj
2009-07-10, 18:58
Nu gör du dig bara till Mikael. Självklart pratar han inte om folk som medvetet kör IF. De flesta har inget konkret upplägg och de flesta räknar inte kcal.

Det är inget problem OM man är medveten men du vet precis som jag att Gåde pratar om de som inte är lika kostmedvetna och då tenderar att överäta när de hoppat över måltider och blivit superhungriga.

Fast jag tycker att han pratar så mycket i nattmössan när det gäller det andra att det om hoppa måltider helt enkelt inte är trovärdigt, heller.

Jag har för mig att jag läste någon undersökning där man kom fram till att smala människor ofta äter just stora måltider men mer sällan... Men OK, överätning är ett problem.

Eddie Vedder
2009-07-10, 19:02
Jag har för mig att jag läste någon undersökning där man kom fram till att smala människor ofta äter just stora måltider men mer sällan... Men OK, överätning är ett problem.

Ja men fortfarande regelbundet. Kolla forskning på frukostvanor t.ex. En övervägande del av all forskning på regelbundet frukostätande är sammankopplat med både viktkontroll och god hälsa. Samma sak med regelbundenhet. Och regelbundenhet är INTE samma sak som att äta många gånger.

Nordström
2009-07-10, 19:16
Tack för svaren. Det jag reagerade på var det här:"Om detta inträffar kan det var så att din sköldkörtel (adrenal glands sluggisch) sänker din metaboliska aktivitet"
Det här stämmer väl inte?

mikaelj
2009-07-10, 19:26
Tack för svaren. Det jag reagerade på var det här:"Om detta inträffar kan det var så att din sköldkörtel (adrenal glands sluggisch) sänker din metaboliska aktivitet"
Det här stämmer väl inte?

Nej, det är minst tre fel i samma mening. Vet han själv vad han pratar om?

Nordström
2009-07-10, 19:49
Nej, det är minst tre fel i samma mening. Vet han själv vad han pratar om?

hehe. Som jag fattar det så menar han att måltidsfrekvensen sänker tyroidhormonerna som gör att ämnesomsättningen ökar trots att det totala kcalintaget är högre och det leder till att man blir trött och vill ha kaffe och socker? :Virro

mikaelj
2009-07-10, 19:51
hehe. Som jag fattar det så menar han att måltidsfrekvensen sänker tyroidhormonerna som gör att ämnesomsättningen ökar trots att det totala kcalintaget är högre och det leder till att man blir trött och vill ha kaffe och socker? :Virro

Han pratar stresshormon (kortisol) men tror att sköldkörteln utsöndrar dem. Extrem kaloribegränsning under några veckor sänker nivåerna T3 (sköldkörtelhormon) rätt ordentligt, ja. Men i studier av periodisk fasta har man snarare sett att upp till 24 (eller var det 48?) timmars fasta ger en förhöjd ämnesomsättning...

Varifrån kommer texten?

Nordström
2009-07-10, 19:59
Han pratar stresshormon (kortisol) men tror att sköldkörteln utsöndrar dem. Extrem kaloribegränsning under några veckor sänker nivåerna T3 (sköldkörtelhormon) rätt ordentligt, ja. Men i studier av periodisk fasta har man snarare sett att upp till 24 (eller var det 48?) timmars fasta ger en förhöjd ämnesomsättning...

Varifrån kommer texten?

Den kommer från terapisnack, han klistrade in det i ett inlägg, den är väl från någon bok han har skrivit.

Kortisolnivåerna borde väl ändå sjunka med tanke på att man överäter?

mikaelj
2009-07-10, 20:11
Den kommer från terapisnack, han klistrade in det i ett inlägg, den är väl från någon bok han har skrivit.

Mycket goja är det.

Kortisolnivåerna borde väl ändå sjunka med tanke på att man överäter?

Var står det något om överätning?

Hursomhelst... strunta i hans text. Undrar du över något specifikt, fråga om det istället.

Nordström
2009-07-10, 20:19
Mycket goja är det.

Var står det något om överätning?

Hursomhelst... strunta i hans text. Undrar du över något specifikt, fråga om det istället.

Nej det står inget om det jag utgick vedders tolkning. Överätning eller inte så påverkas väl varken ämnesomsättningen eller hormonbalansen av måltidsfrekvensen!

Jag vart bannad när jag ifrågasatte den här texten*screwy* därför jag postar den här för att se vad dem som är mer kunnig än jag tycker.

mikaelj
2009-07-10, 20:26
Nej det står inget om det jag utgick vedders tolkning. Överätning eller inte så påverkas väl varken ämnesomsättningen eller hormonbalansen av måltidsfrekvensen!

Mm, stämmer. Så länge du äter åtminstone en gång om dygnet. Om något verkar den påverkas gynnsamt!

Nordström
2009-07-11, 12:52

ämnesomsättningen minskar ska det naturligtvis stå. :smash:

Scratch89
2009-07-11, 15:04
Sicket trams. Han verkar ha fått sina fysiologikunskaper genom att läsa på Corn Flakes-paketet.