Visa fullständig version : Hur minska det farliga kolesterolet? (LDL)
Frumpish
2009-07-10, 11:14
Tjo!
Har en spattig släkting som i ett vips har bytt ut all grädde och smör mot enligt mig, skräpprodukter aka becel proaktiv och annat pga ett blodtest som visade på högt kolesterol.
Vet att personen har det i släkten men blev lite nyfiken, vad kan man göra för att minska halten LDL? Spontant får jag tanken att bort med öl/alkohol, mer promenader, mindre stress och mindre socker men hur väl det överrensstämmer med verkligheten låter jag vara osagt.
Vill höra era tankar om hur man sänker sitt farliga kolesterol, både ni som gjort det och ni som har en åsikt om hur man borde gå till väga!
Gärna lite studier och biokemiska mekanismer också =)
Om det finns en tråd som diskuterar allt detta så kanske mod kan infoga min tråd i den.
Ola Wallengren
2009-07-10, 11:30
Du kan börja läsa på sidan 8.
http://www.socialstyrelsen.se/NR/rdonlyres/9EC85533-F22E-4BA4-9616-C5E20950B98B/10369/20081023_Rev_1.pdf
Frumpish
2009-07-10, 12:31
Du kan börja läsa på sidan 8.
http://www.socialstyrelsen.se/NR/rdonlyres/9EC85533-F22E-4BA4-9616-C5E20950B98B/10369/20081023_Rev_1.pdf
Underbar jävla post du drog till med, PERFECT! *cupid*
Mycket tyder på att mängden fett i maten har liten betydelse, under förutsättning
att energibalansen är bra. En stor prospektiv randomiserad kontrollerad
primärpreventiv interventionsstudie på 48 835 kvinnor i USA
visade att en energibalanserad kost med hög andel fett inte ökade risken
för hjärtkärlsjukdomar [32]
lite längre ner står även detta:
Observationsstudier har däremot visat på ett
samband mellan fettkvalitet och risken för hjärtkärlsjukdomar. Ett högt
intag av ”hårda” fetter (mättade fettsyror och transfettsyror) ökar risken
för hjärtdöd [33-35]. Dessa iakttagelser stöds av mekanistiska studier av
effekterna på LDL-kolesterol, HDL-kolesterol, väggtjocklek, insulinkänslighet,
trombogenicitet, endotelfunktion, blodtryck och inflammationsbenägenhet
[36-45].
Om man läser lite längre ner fås svaren att frukt, grönsaker, nötter och fet fisk alla minskar risken för hjärt o kärlsjukdomar med "mycket gott vetenskapligt underlag" (vad nu det innebär)
Vore dock intressant att veta vilka mekanistiska studier som gjorts som stöder obervationsstudierna att mättade och transfettsyror ökar risken för hjärtdöd och hur gamla dessa studier är.
Frumpish
2009-07-10, 12:32
Kan tilläggas att viktnedgång, minskat midjemått och ökad fysisk aktivitet alla minskar risken men detta är väl att betrakta som allmänbildning nästan.
Frumpish
2009-07-10, 12:35
Fan! Missar alltid 3 minuters-ändringsregeln, varför är den så kort?
Vore intressant om det fanns några studier på ur kost med mycket snabba kolhydrater påverkar hälsan, någon som har en sån i rockärmen?
Glömde även tillägga att:
Ett högt intag av kostfiber minskar risken för insjuknande och död i
kranskärlssjukdom (mycket gott vetenskapligt underlag).
Ett högt intag av fullkornsprodukter minskar risken för insjuknande
i hjärtkärlsjukdom (mycket gott vetenskapligt underlag).
Mycket i denna rapport som går emot lowcarb, blir mer och mer nyfiken.
http://www.kostdoktorn.se/vetenskap för en motpol
Kan tilläggas att viktnedgång, minskat midjemått och ökad fysisk aktivitet alla minskar risken men detta är väl att betrakta som allmänbildning nästan.
Jag skulle säga att det är det som är mest värt insatsen att satsa på om släktningen är överviktig/inaktiv (genomsnittspersonen i sammanhanget). Rör det sig om t.ex. en ung, smal, aktiv person som ändå har högt kolesterolvärde p.g.a. familjär hyperkolesterolemi blir situationen en annan.
Frumpish
2009-07-10, 12:59
rör det sig om t.ex. en ung, smal, aktiv person som ändå har högt kolesterolvärde p.g.a. familjär hyperkolesterolemi blir situationen en annan.
Det är detta det rör sig om, vad anser du isåfall tolkia. Tror personligen att minskad stress kan hjälpa men läste inte om något som stödde min hypotes, person ifråga stressar mycket.
Frumpish
2009-07-10, 13:00
http://www.kostdoktorn.se/vetenskap för en motpol
Har jag fattat LHCF fel om jag tänker att det går att minska på kolhydraterna utan att för sakens skull öka på det mättade fettet? Blir visserligen en mycket knivigare situation i matlagningen men borde väl gå?
Har jag fattat LHCF fel om jag tänker att det går att minska på kolhydraterna utan att för sakens skull öka på det mättade fettet? Blir visserligen en mycket knivigare situation i matlagningen men borde väl gå?
Ja, det har du.
Föreställ dig en gungbräda med protein och fleromättade (= essentiella) fetter i mitten -- de är konstanta. På vardera sida har du kolhydrater och enkelomättat/mättat fett.
Ökar du ena sidan minskar den andra, för att det totala enirgiintaget skall vara konstant.
Det är detta det rör sig om, vad anser du isåfall tolkia. Tror personligen att minskad stress kan hjälpa men läste inte om något som stödde min hypotes, person ifråga stressar mycket.
För en sådan person blir situationen en helt annan än för "standardpatienten". Fysisk aktivitet/konditionsträning är fortfarande bra, men vad gäller midjemåttet/vikten finns det knappast stöd för att en person som inte är överviktig förbättrar situationen genom att svälta sig (eller som en bekant till mig uttryckte det: "Vad skall jag göra, skall jag träna ÄNNU mer och äta ÄNNU mer grönsaker, det går ju fan inte!", vilket i hans fall var sant). Sluta röka om man röker, sluta överkonsumera alkohol om man gör det. Jag tycker att man skall prata med sin läkare; läkemedelsbehandling kan behövas. Notera återigen att det är skillnad på FH och det "vanliga" (som regel överviktsrelaterade) problemet med för höga kolesterolvärden; det kan vara värt det att dra ned på konsumtionen av kolesterolrika livsmedel. (Läs mer om familjär hyperkolesterolemi här (http://www.netdoktor.se/?_PageId=1517&_ActionName=Print).)
"Stress" är ett svårt begrepp; givetvis är det inte bra för kroppen, i något slags allmänt perspektiv, med överdriven stress, samtidigt är det svårt att avgöra var gränsen går mellan lagom och för mycket. Mycket av det som är "dåligt" med stress har att göra med beteenden som är en följd av stressen, t.ex. att man röker, dricker, äter godis för att dämpa stressen, inte har tid att träna, inte sover tillräckligt osv.; sådana beteeenden tjänar förstås alla på att ändra i mån av möjlighet.
Frumpish
2009-07-10, 14:16
Ja, det har du.
Föreställ dig en gungbräda med protein och fleromättade (= essentiella) fetter i mitten -- de är konstanta. På vardera sida har du kolhydrater och enkelomättat/mättat fett.
Ökar du ena sidan minskar den andra, för att det totala enirgiintaget skall vara konstant.
Men varför måste man byta ut kolhydraterna mot just mättade fetter? Går väl lika bra med enkeomättade / fleromättade?
Tolkia: jag har mycket tveksam om det verkligen är FH släktingen har.. skulle nog misstänka att mindre godis, alkohol och mer frukt, grönt, nötter och fet fisk kommer räcka för att få ner värdena till normalområdet.
Får kolla upp hur det ligger till.
Tolkia: jag har mycket tveksam om det verkligen är FH släktingen har.. skulle nog misstänka att mindre godis, alkohol och mer frukt, grönt, nötter och fet fisk kommer räcka för att få ner värdena till normalområdet.
Varför skriver du då "det är detta det rör sig om", kan man undra? Ja, det är nog säkrast att du kollar upp hur det ligger till.
Frumpish
2009-07-10, 14:32
Läste inte hela din citerade mening och visste inte innebörden av familiär hyperkolesterolemi, my bad!
När jag skrev "det är detta det rör sig om" menade jag en
Rör det sig om t.ex. en ung, smal, aktiv person som ändå har högt kolesterolvärde
:D fniss, kanske ska lära mig och läsa hela meningar!
Men varför måste man byta ut kolhydraterna mot just mättade fetter? Går väl lika bra med enkeomättade / fleromättade?
Enkelomättade och mättade. Det spelar ingen roll vilket, kroppen omvandlar mellan de bägge efter vad som behövs för stunden.
Fleromättade, däremot, skall du inte öka intaget av. Det är två klasser av essentiella fettsyror: omega-3 och omega-6, där intaget är mer eller mindre konstant.
Frumpish
2009-07-10, 17:15
Enkelomättade och mättade. Det spelar ingen roll vilket, kroppen omvandlar mellan de bägge efter vad som behövs för stunden.
Fleromättade, däremot, skall du inte öka intaget av. Det är två klasser av essentiella fettsyror: omega-3 och omega-6, där intaget är mer eller mindre konstant.
Hur hänger det samman med kopplingarna de gjorde i rapporten i post2 i tråden om att minskat intag av mättat fett / transfett gav minskad risk för hjärt/kärlsjukdomar?
Nu var det visserligen inte "mycket gott vetenskapligt underlag" för dessa kopplingar så risken finns väl att de är felaktiga.
Hur hänger det samman med kopplingarna de gjorde i rapporten i post2 i tråden om att minskat intag av mättat fett / transfett gav minskad risk för hjärt/kärlsjukdomar?
Mättat fett och konstgjort transfett kan inte klumpas ihop i samma grupp.
Kika på WHI-studien, troligtvis länkad till från http://www.kostdoktorn.se/kolesterol
Frumpish
2009-07-10, 20:16
mycket intressant länk! Hur tillförlitlig är informationen, är det att betrakta som ren fakta?
mycket intressant länk! Hur tillförlitlig är informationen, är det att betrakta som ren fakta?
Nej, det är godnattsagor för stygga barn.
Frumpish
2009-07-11, 12:54
Nej, det är godnattsagor för stygga barn.
:)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.