handdator

Visa fullständig version : Kroppsövningar med vikt

Forqie
2009-07-10, 00:21
Hej, jag har grubblat lite över det här med kroppsövningar. Eftersom jag inte har tillgång till skivstång just nu kör jag några kroppsövningar. Efter dessa övningar bara kan ge mer volym/styrka till en viss del så måste jag ju hitta en lösning. Jag har nu provat använda en 12kilos ryggsäck när jag gör armhävningar. Självklart är det tyngre men jag undrar om det är nåt som är bra / dåligt med att lägga vikt vid det. Någon som har erfarenhet av detta?

Pontus H
2009-07-10, 00:34
börja göra armhävningar med en arm och den andra på ryggen!

Hemi
2009-07-10, 00:38
I perioder. Jag försöker få upp ryggsäcken/vikten högt på ryggen med ganska tight fastspända remmar eller vad det nu är. I bland helt lös vikt. Sätter fötterna på en lägre avsats, runt 20cm. Händerna mot två tegelstenar för längre rörelsebana. Sedan försöker jag få kroppen i så bänkpressliknande hållning som möjligt, eller snarare, överkroppen paralell med golvet genom "lyftet" för att undvika att vikten rör sig och pannan slå i golvet. Sedan kör jag några set med relativt höga reps, ibland drop set. Moving weight is moving weight, helt värdelöst är det inte och sättet att göra det på är att förflytta sin kropp, inte förflytta en vikt med kroppen om du förstår vad jag menar.

Forqie
2009-07-10, 00:41
för svar för det .. :P

Hemi
2009-07-10, 00:42
Sätter fötterna på en lägre avsats, runt 20cm.

Edit: Lägre skrev jag men jag menar högre än golvet, fast bara runt 20cm.

Forqie
2009-07-10, 04:27
Tja och tack för svaren! dock har jag inte funnit mitt svar ännu, kanske inte var så klar med det; Vad är för och nackdelarna med kroppsövningar med vikt, T.ex. armhävningar med tung ryggsäck.

Hemi
2009-07-10, 07:58
Tja och tack för svaren! dock har jag inte funnit mitt svar ännu, kanske inte var så klar med det; Vad är för och nackdelarna med kroppsövningar med vikt, T.ex. armhävningar med tung ryggsäck.

Du får ta det övning för övning men generellt bygger man inte lika mycket muskler med den egna kroppen som vikt, fast det går det med men tar lång tid och man får vara ihärdig. Läs gymnastjournalen på forumet, den killen har byggt en del utan att röra vikter. Man vinner kanske något annat i stället, som koordination, eller kroppskontroll beroende på vika övningar du gör. Just armhävningar i olika former kommer (antagligen) att begränsa volymökningen i längden om du jämför med skivstång, hantlar och maskiner. Chins och pull ups däremot kroppsviktsövningar som ingår i ett rejält byggarprogram.