handdator

Visa fullständig version : Kvarg till sås/dipp?

Johan86
2009-07-09, 20:51
Har ni provat att ha kvarg i stället för gräddfil till chips dipp? Smakar det illa?

Knorr bearnaise pulver eller liknande färdissåser, kan man blanda det med kvarg eller gräddfil? Eller måste det kokas med mjölk och smör som det står på förpacknigen?

Nible
2009-07-09, 20:55
Har provat som dipp, det smakade helt okej. Inte lika gott som med gräddfil dock.

tntballe
2009-07-09, 20:58
Har testat chipsdipp, blir något fastare. Testa att blanda ut det med lite vatten tills det blir bra konsistens.

Smaken håller jag med Nible om.

WorkOutBuddy
2009-07-09, 21:00
Dipp tar bort hela chips smaken. Ät chipsen utan dipp tycker jag!

Gabbus
2009-07-09, 21:00
Brukar ta lättkvarg till middagen naturell som "sås" är sjukt gott dock tillsammans med ris,grönsaker etc,dock om man gillar den naturella smaken;). kvarg med chipsdipp låter dock lite skumt.

Onigiri
2009-07-09, 21:03
Det blir bra med liten vatten ja, smaken blir lite mer sur/besk än vad gräddfilsdipp är. Klart ett bra alternativ om man har protein kvar att äta samt lite kalorisnålare. Skulle hellre fördra gräddfil faktiskt, hellre en riktigt god dipp de få gånger man äter sånt istället för att kvarga ner dippen.

kalajset
2009-07-09, 21:51
Jag kanske inte är så kräsen, men jag brukar byta ut det mesta mot kvarg när det gäller såser/dipp. Så länge man inte ska värma det brukar det fungera utmärkt, minns inte när det var senast som jag köpte en gräddfil t ex istället.

Sparven från Minsk
2009-07-10, 17:56
Jupp har testat, fungerar fint. Lite fastare än gräddfil dock, men bra alternativ för den som vill.
Men ska man ändå äta chips så kan man väl "lyxa" till det med lite gräddfil med ;)

Morty
2009-07-10, 18:35
Man kan blanda kvargen med lite mjölk så blir den optimal!

Mr.Sarkastisk
2009-07-10, 19:30
Knorr såserna osv behöver du inte ha i något smör i om du inte vill.. Det blir godare men det är inte obligatoriskt. Det med kvarg har jag ingen aning om. :)

Grenen
2009-07-10, 21:26
Brukar blanda kvarg + sambal och ha till kyckling, gott.

OneManArmy
2009-07-14, 07:10
kvarg + mango chutney och lite kryddor funkar

Johan86
2009-07-14, 19:09
Mango chutney är gott. Sambal låter intressant. Har dock aldrig sett det i någon butik.

Grenen
2009-07-15, 07:31
Mango chutney är gott. Sambal låter intressant. Har dock aldrig sett det i någon butik.

Sambal Oelek, jag tror nog du har sett den när du ser burken på butiken. Rätt starkt, så sätt inte så mycket, men smaka dig fram. Riktigt gott till kyckling som sagt.

http://gfx.aftonbladet-cdn.se/multimedia/archive/00218/sambal2_218434w.jpg

Troll
2009-07-19, 05:50
Jag kanske inte är så kräsen, men jag brukar byta ut det mesta mot kvarg när det gäller såser/dipp. Så länge man inte ska värma det brukar det fungera utmärkt, minns inte när det var senast som jag köpte en gräddfil t ex istället.

+1 Byter alltid till Kvarg i kalla såser! :thumbup:
Att värmas/bakas i ugn funkar också fint.

Jupp har testat, fungerar fint. Lite fastare än gräddfil dock, men bra alternativ för den som vill.
Men ska man ändå äta chips så kan man väl "lyxa" till det med lite gräddfil med ;)

Blanda med mjölk så får du en mer gräddfilslik konsistens. :) (Edit: såg att Morty redan skrivit detta)