Visa fullständig version : Lära sig mecka
jopalage
2009-07-09, 17:47
Tja, jag vill lära mig att mecka ( typ allt med motorer, bilar, lastbilar, motorsåg osv.. )
Jag är helt nybörjare och undrar om det finns något ställe man kan lära sig detta ( på internet ) typ nån sida med basic till att börja med eller liknande
tack på förhand
hahavaffan
2009-07-09, 17:50
Howstuffworks.com
En bra start är väl att köpa en gammal moppe och plocka ner och plocka ihop och trimma osv.
hitta någon kompis du kan vara med som redan har lite kunskap. försök meka själv och lär dig av dina misstag.
En bra start är väl att köpa en gammal moppe och plocka ner och plocka ihop och trimma osv.
Det tycker jag är bästa sättet, fast jag hade börjat med en billig bil istället(mopeder är så simpla). Jag hade satsat på något skrot som inte är alltför risig i plåten och försökt göra något kul av det. När man väl har något att praktisera på så finns det massor av bra forum och sidor på nätet man kan lära sig av.
Det tycker jag är bästa sättet, fast jag hade börjat med en billig bil istället(mopeder är så simpla). Jag hade satsat på något skrot som inte är alltför risig i plåten och försökt göra något kul av det. När man väl har något att praktisera på så finns det massor av bra forum och sidor på nätet man kan lära sig av.
+1
reklamar för garaget.org - svar på nästan allt
+1
reklamar för garaget.org - svar på nästan allt
Har blivit för mycket flamsig fjortissida, bilvärldens Lunarstorm.
Kolla in ett märkesspecifikt forum när du skaffat dig en häck att skruva på, t ex saabturboclub.com för saab, autopower för bmw, jagrullar.se för volvo eller nordicaudi.com för audi.
Har blivit för mycket flamsig fjortissida, bilvärldens Lunarstorm.
Kolla in ett märkesspecifikt forum när du skaffat dig en häck att skruva på, t ex saabturboclub.com för saab, autopower för bmw, jagrullar.se för volvo eller nordicaudi.com för audi.
sant, men ställer man en seriös fråga får man oftast seriösa svar tbx.
Howstuffworks.com
Man lär sig inte skruva något vidare genom att läsa böcker eller på internet.
Bästa sättet är utan tvekan att skruva praktiken. Då stöter man ofta på olika problem som inte nämns i teorin.
sant, men ställer man en seriös fråga får man oftast seriösa svar tbx.
Kanske det. Jag skulle i och för sig aldrig få för mig att ställa en seriös fråga där, då minst hälften av användarna inte uppnått körkortsåldern ännu :)
strimman
2009-07-09, 20:04
Som TSP skrev tror även jag, att tex en moppe och en bekant som har en del grundläggande kunskaper och kan förklara varefter för dig är steg 1.
Moppe för att det är tillräckligt simpelt och lättskruvat, men ändå tillräckligt avancerat när man aldrig pillat på en motor tidigare.
Vännen för att internet är en bra hjälp, men det är oftast bra att få svaren när man väl står där med olja på händerna och skruvar. Det som vännen inte kan förklara tillräckligt för dig kan du googla ändå senare. Samt att det är jävligt trevligt att stå och skruva och snacka skit i lugn och ro med några kalla öl.
Steg 2 kanske blir att plocka isär en bilmotor och montera ihop igen? ;)
Typ, eller nåt .. kanske .. ?
En billig bil i bra skick, inget skoj att greja med rostig skit.. är ju ett plus om det finns mycket delar till bilen också, så man slipper köpa allt nytt..
en 240 eller en og900
kanske med turbo så det e lite roligare?
En heinz-bok, där står det vanligaste som man kan tänkas behöva :)
Nitrometan
2009-07-09, 22:06
Man lär sig inte skruva något vidare genom att läsa böcker eller på internet.
Bästa sättet är utan tvekan att skruva praktiken. Då stöter man ofta på olika problem som inte nämns i teorin.
Detta påminner mig om en historia i sena tonåren. En kompis höll på att meka med en gammal Cheva och hade rivit ner motorn i smådelar. Han hade lagt dessa på två lakan i god ordning. Såg riktigt imponerande ut. Då kom hans pappa in och rev tag i bägge lakanen och tömde alla delar i en stor hög på golvet.
"Du får aldrig nån känsla för hur det funkar annars!" sa han.
:D
Det tog två dagar att montera ihop motorn igen. :)
Detta påminner mig om en historia i sena tonåren. En kompis höll på att meka med en gammal Cheva och hade rivit ner motorn i smådelar. Han hade lagt dessa på två lakan i god ordning. Såg riktigt imponerande ut. Då kom hans pappa in och rev tag i bägge lakanen och tömde alla delar i en stor hög på golvet.
"Du får aldrig nån känsla för hur det funkar annars!" sa han.
Det tog två dagar att montera ihop motorn igen. :)
:laugh:
Så rätt, den hårda vägen är den enda vägen att lära sig
http://theworldsbestever.com/blog/wp-content/uploads/2008/04/jointrolling.jpg
HAHA :laugh:
Nitrometan
2009-07-10, 11:50
Tänk att så många tänkte helt fel? :confused:
Det är ju så man meckar. *screwy*
Lol. Ja, det ar ju skillnad pa att mecka och meka. Men det e najs, se och lar:
V9nEPvca4vk
Three pigs
2009-07-10, 15:25
tobbo :D
Volvo 240 eller kanske 740 är perfekta objekt att börja med. Lättmekade och finns hur mycket reservdelar som helst, snorbilligt dessutom. Bara o skaffa en verkstadshandbok och börja plocka isär.
mattilainen
2009-07-10, 15:32
om du vill bli bra på att mecka är det väl bara att sätta igång? Inget man lär sig genom en guide på internet direkt..
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.