Visa fullständig version : Vilka livsmedel har långsamt protein?
sumialic
2009-07-08, 20:16
Mjölkprodukter är väl 50% vassel och 50% kasein?
Hur är det med bönor och ägg? Kyckling, kött och fisk antar jag är långsamt?
Eddie Vedder
2009-07-08, 20:18
Kasein 80% och vassle 20%. Kött har snabbt protein om det äts ensamt och tuggas noggrant, men långsamt i mer normala fall.
Äggprotein tas upp långsammast enligt tabellen som kastades runt häromsistens.
vicarious
2009-07-08, 21:36
Äggprotein tas upp långsammast enligt tabellen som kastades runt häromsistens.
Långsammare än kasein? Du råkar inte ha den tabellen till hands eller en länk?
King Grub
2009-07-09, 09:21
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3721709&postcount=2
sumialic
2009-07-09, 14:32
Så vill man ha upptaget långsamt så är det i regel/alltid bäst att äta allt i en komplett måltid?
Ingen som vet hur det är med bönor? Antar att det inte är så snabbt eftersom ingen sagt något.
Eddie Vedder
2009-07-09, 14:45
Ingen som vet hur det är med bönor? Antar att det inte är så snabbt eftersom ingen sagt något.
Kan ju vara så att den som inte svarar gör det för att vederbörande inte vet svaret också. Men i vilket fall som helst räcker det ju med att du tittar i King Grubs länk, både sojaprotein och ärtprotein är ju där.
sumialic
2009-07-09, 14:49
Kan ju vara så att den som inte svarar gör det för att vederbörande inte vet svaret också. Men i vilket fall som helst räcker det ju med att du tittar i King Grubs länk, både sojaprotein och ärtprotein är ju där.
Absolut, fast å andra sidan så brukar de flesta svar finnas på kolo:) Läste grubbs länk, men jag får väl skylla på dålig engelska då jag inte riktigt visste att pea var ärtor/ärtväxter.
tack.
WorkOutBuddy
2009-07-09, 16:33
Kesella och keso, yum, långsamt protein (kasein).
vicarious
2009-07-09, 17:37
Kesella och keso, yum, långsamt protein (kasein).
Hm.. allt detta prat om kasein som ska vara så långsamt, enligt tabellen verkar det ju inte vara så jättelångsamt? 6,1g per timme.. nu står det ju dock renodlat kasein i tabellen, men vad är skillnaden på det och t ex Kesella eller Keso?
Eddie Vedder
2009-07-09, 17:42
men vad är skillnaden på det och t ex Kesella eller Keso?
Om vi utgår från att det var kaseinpulver utblandat med vatten i artikeln så är ju skillnaden att nämnda produkter dessutom har lite fett och kolhydrater, syrningskultur och en struktur som kanske gör livsmedlet i sig lite mer svårsmält.
Men skillnaden blir ju troligtvis liten i vilket fall som helst.
vicarious
2009-07-09, 21:27
Intressant.. så till alla kesella/keso-innan-läggdags-hypade människor där ute, dags att börja koka ägg!
I en vanlig måltid spelar det inte så stor roll vad hastigheten på proteinet är. Eftersom du äter annat till som gör tömningen av magsäcken långsammare.
WorkOutBuddy
2009-07-10, 11:11
Intressant.. så till alla kesella/keso-innan-läggdags-hypade människor där ute, dags att börja koka ägg!
Jag håller mig till min goda kesella innan läggdags *cupid*
vicarious
2009-07-10, 11:46
I en vanlig måltid spelar det inte så stor roll vad hastigheten på proteinet är. Eftersom du äter annat till som gör tömningen av magsäcken långsammare.
Jag syftade inte på kompletta måltider nu, utan på personer som t ex inlägget ovanför som äter endast kesella eller keso innan läggdags.. Eller kaseintillskott för den delen..
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.