Visa fullständig version : Att tänka på när man ska ut och resa en längre tid?
En vän och jag diskuterade om möjligheten att i framtiden resa till lite olika platser spritt över en längre tid, ca 6 månader.
Det är säkert många här som har varit utomlands en längre tid och kan ge mig några tips eller ideér för vad jag i så fall bör tänka på? :)
/Noobzor.
Fatalist
2009-07-07, 18:16
Ha alltid en pengabuffert som du inte rør førræn allt ær helt fuckat.
hahavaffan
2009-07-07, 18:26
ICA Bankens MasterCard ger dig fria kontantuttag överallt, det är riktigt gött. Själv spenderade man nån tusing på bara uttagskostnader när vi var iväg :(
ICA Bankens MasterCard ger dig fria kontantuttag överallt, det är riktigt gött. Själv spenderade man nån tusing på bara uttagskostnader när vi var iväg :(
Även i utlandet?
Lite koll på hur länge du får stanna i varje land på turistvisum, vettiga försäkringar och öronmärkta pengar för hemresa/akuta saker.
Även i utlandet?
+1 på icabanken för utlandsresor i synnerhet. kom hem från grekland nyligen och tog ut alla mina pengar ur deras bankomater. 1073kr fick jag betala för varje 100 euro jag tog ut och då stod euron i 11kr enl svenska finanssajter som listar valutakurser. Att du dessutom kan göra bankärenden via telefon dygnet runt hos grymt kunnig personal är ju bra när man inte kan ta internetåtkomst överallt för givet
+1 på icabanken för utlandsresor i synnerhet. kom hem från grekland nyligen och tog ut alla mina pengar ur deras bankomater. 1073kr fick jag betala för varje 100 euro jag tog ut och då stod euron i 11kr enl svenska finanssajter som listar valutakurser. Att du dessutom kan göra bankärenden via telefon dygnet runt hos grymt kunnig personal är ju bra när man inte kan ta internetåtkomst överallt för givet
Billigt.
Verbatim
2009-07-07, 19:24
Ett bra soundtrack, Born To Be Wild är att rekommendera för sådana här utflykter.
En ganska klar idé om vad du vill ha ut av resan innan du åker iväg (detta kan vara en sanning med modifikation, det kanske är ett personlighetsdrag hos mig bara, jag vet vissa som gillat sina fullständigt spontana resor också).
En bra kompis att åka med.
Papper på all information du kan tänkas behöva (bankkonto, viktiga nummer osv). Kopior på ditt pass.
Reseförsäkring.
Vaccinationer och papper på vad du har fått, vissa länder kommer du inte in i om du är ovaccinerad, kolla var du måste ha visum och sök i GOD tid, jag höll på att få krupp när jag skulle ha visum till kina, det var OS tider och ambasaden var mycket svårflirtad då.
Hur lång tid lär ett visum ta?
Hur lång tid lär ett visum ta?
Beror på var du ska. Räkna med någon/några veckor. De flesta länder har turistvisum garanterat, men det är ändå en smart idé att kolla upp läget för varje land.
En annan sak kan vara att kolla upp bolag eller liknande som kan ge kilometerpass, alternativt billiga resor (typ, buss eller tåg).
Var hade ni tänkt åka? Jag kan rekommendera Australien :D.
Se till att du ger någon i familjen möjlighet att utföra bankärenden i ditt namn (vad det nu heter på bankiska minns jag inte) - du vet aldrig när det kan behövas.
Sen bör du ha i åtanke att 6 månader kanske blir längre än 6 månader så, well, om du kan fixa hyreskontraktet i andrahand flexibelt eller whatnot kan det vara skönt när du ligger på stranden i australien och du egentligen bör vara hemma nästa vecka men tänker "fuck it" och blir beach bum deluxe.
Läs om länderna innan du åker dit, men det är väl en självklarhet.
- Om du ska resa till många olika länder så kan det vara smart att ta ut valuta redan i sverige, så du inte sitter med massa värdelösa pengar när du drar vidare till nästa land. Det gäller väl speciellt I länder där det kanske inte är helt enkelt att bara gå till närmaste uttagsautomat och ta ut pengar. Det kan ju också vara skönt att hela tiden slippa fundera vart närmaste uttagsautomat/bank är när man kommer till ett nytt land.
- Se till att ordna med vaccinering i god tid före resan, I regel så ska man ta sprutor i omgångar för ett fullgott skydd så gör du vaccineringen för sent så kan du bli sjuk likförbaskat.
Planerar du att resa I asien och ska iväg en sväng till Japan, så fixa ett JR-railpass i förväg. De går nämligen bara att köpa utanför Japan. Fast det är ett otroligt billigt och flexibellt sätt att resa i landet och du får en chans att se hela Japan.
Se till att hålla proteinintaget högt så du inte tappar allt för mycket massa...
Se till att hålla proteinintaget högt så du inte tappar allt för mycket massa...
bra tips :D
som nån sa, ge någon i familjen fullmakt så denne kan hantera eventuella bankärenden
red ut ditt boende på bästa möjliga sätt, gör av dig med den om du inte behöver den för man sover 1000 ggr bättre när man inte behöver tänka på vem som bor i ens lägenhet och vad denne gör där just nu
meddela din tandläkare så denne inte skickar några tandläkartider till dig förräns du kommer hem
titta på en bra reseförsäkring, glöm inte det här kortet som är superbra att ha från försäkringskassan
ta med en dator med facebook så du kan hålla dina vänner uppdaterade
no matter where you go, make sure that you always find your way home :cool:
/chidde
martikainen
2009-07-08, 06:02
- Om du ska resa till många olika länder så kan det vara smart att ta ut valuta redan i sverige, så du inte sitter med massa värdelösa pengar när du drar vidare till nästa land. Det gäller väl speciellt I länder där det kanske inte är helt enkelt att bara gå till närmaste uttagsautomat och ta ut pengar. Det kan ju också vara skönt att hela tiden slippa fundera vart närmaste uttagsautomat/bank är när man kommer till ett nytt land.
Jag skulle absolut inte göra detta. Finns inget värre än att släpa runt på mycket kontanter i skumma områden.
Skaffa ICAkort och ta ut pengar när du behöver, det är 2009 nu, finns inte många städer du VILL besöka som inte har uttagsautomat inom 500meter.
Däremot kan du ju alltid ta ut några hundralappar i nästa lands valuta på närmsta flygplats eller liknande, så du har lite när du kommer till landet.
Den tyngaste
2009-07-08, 08:13
Glöm inte bort var du började bara så går sig fint.
Bon voyage jag säger!
Samt passa sig för var man använder kortet eftersom man använder kortet hela tiden, vissa restauranger är förrädiska samt automater. Har själv blivit av med 8000 och känner folk som blivit av med 20, 30000. Man får tillbaka pengarna men det tar tid och kräver utredning. Vilka regler man skall hålla sig till vet jag inte.
Många bra tips här! Hur gör jag med telefonmöjligheter? Skaffa tillfälligt koort i varje land?
Longshot
2009-07-09, 20:45
Mitt stora resråd är simpelt - planera inte för mycket. Ta saker och ting som dem kommer.
Manãna + Carpe diem = Bra långresa
Många bra tips här! Hur gör jag med telefonmöjligheter? Skaffa tillfälligt koort i varje land?
Det är en djungel men jag har gjort så, då det varit billigast. Det brukar finnas kort som är billiga att ringa internationellt på. Dessa hittar man ibland i vissa stadsdelar i varje större stad. Det där är så flytande överallt. Har även rest med ett kort men taxan kan bli hög. Man får avväga om det är värt att skaffa nytt nummer hela tiden. Ibland är linjen kass och man måste ringa igen.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.