handdator

Visa fullständig version : Bulk farligt?

Demoneyes
2009-07-07, 17:26
Har mer eller mindre bestämt mig för att jag vill prova på att bulka upp mig 10kg.Behöver få lite tips och trix för att nå ett så sunt resultat som möjligt då jag misstänker att det finns mindre bra och bättre alternativ där ute.

Banan och jordnötssmör har jag hört ska vara bra. Mycket nötter.

Är helt grön på detta så briljera gärna med era kunskaper.*popcorn*

Eddie Vedder
2009-07-07, 18:46
Att äta massor av jordnötssmör lär ju i alla fall innebära en risk för en snedvriden fettsammansättning i din kost. Att gå upp 10 kg är ju ohälsosamt hur du än beter dig, ska du dessutom göra det med en fettsammansättning som är dålig blir det ju inte bättre.

Demoneyes
2009-07-07, 19:04
Att äta massor av jordnötssmör lär ju i alla fall innebära en risk för en snedvriden fettsammansättning i din kost. Att gå upp 10 kg är ju ohälsosamt hur du än beter dig, ska du dessutom göra det med en fettsammansättning som är dålig blir det ju inte bättre.

Vet ju att det inte är så hälsosamt, så hur gör man det på ett så bra sätt som möjligt?

Raggis
2009-07-07, 19:11
Ät normalt, fast större portioner?

Fatcan
2009-07-07, 19:14

Även om det sker över en lång period och det mesta av vikten är muskelmassa?

Eddie Vedder
2009-07-07, 19:16
Vet ju att det inte är så hälsosamt, så hur gör man det på ett så bra sätt som möjligt?

Rök inte, var fysiskt aktiv, försök sova bra, stressa inte för mycket, försök sköta ditt sociala liv, ät hälsosamt o.s.v.

Även om det sker över en lång period och det mesta av vikten är muskelmassa?

Ja.

Mindre dåligt än snabb ökning med mycket fett förstås men fortfarande är ju viktuppgång negativt för den som inte behöver det av rent medicinska skäl.

Demoneyes
2009-07-07, 19:21
Okey känns som att jag måste skriva lite mer detaljerat.

VAD för mat är bra att äta för att gå upp så snabbt som möjligt och så hälsosamt som möjligt?

mikaelj
2009-07-07, 19:23
TS, har du läst artikeln Begreppet "bulk" och sund viktuppgång (http://traningslara.se/blogg/begreppet-bulk-och-sund-viktuppgang/)?

Blandol
2009-07-07, 19:49
Nu vet jag inte hur / vad du äter i dagsläget, men jag hade lagt in en ca 200 g ostkaka extra i den dagliga kosten. Ostkaka innehåller en lagom mängd av både protein och fett och är djävulskt gott.

Vill du inte äta större portioner hade jag nog lagt till en gainer shake på träningsdagar. Annars hade jag hållit noga koll på vågen och nöjt mej med en viktökning på 0.5 - 1 kg i månaden. Med den viktökningen har du att göra i 1 - 1.5 år men slutresultatet är att föredra framför att grisbulka.

BobaFett
2009-07-07, 22:55
Har mer eller mindre bestämt mig för att jag vill prova på att bulka upp mig 10kg.Behöver få lite tips och trix för att nå ett så sunt resultat som möjligt då jag misstänker att det finns mindre bra och bättre alternativ där ute.

Banan och jordnötssmör har jag hört ska vara bra. Mycket nötter.

Är helt grön på detta så briljera gärna med era kunskaper.*popcorn*

Försök att bulka upp dig med "bra" mat och inte lägga till en massa skit bara för att du bulkar. Fett kan inte bli muskler så jag ser inte varför jordnötssmör skulle vara bra. Ät som när du deffar fast mer mat.

Du kanske ska prova en klassisk bodybuildingdiet med lite fett, mycket protein och massor av grönsaker. Kolhydrater från ris, quinoa o.s.v. och inte en massa godis.

Fatcan
2009-07-07, 22:59
Mindre dåligt än snabb ökning med mycket fett förstås men fortfarande är ju viktuppgång negativt för den som inte behöver det av rent medicinska skäl.

Skulle du kunna förklara det lite närmre? Vad är det som gör att det är ohälsosamt och på vilket sätt blir hälsan sämre? Ifrågasätter inte att det är så men det skulle vara intressant att veta varför.

Torsk_ole
2009-07-07, 23:08
TS, har du läst artikeln Begreppet "bulk" och sund viktuppgång (http://traningslara.se/blogg/begreppet-bulk-och-sund-viktuppgang/)?

Väldigt bra skrivet!

Fredrik_S
2009-07-07, 23:34
Försök att bulka upp dig med "bra" mat och inte lägga till en massa skit bara för att du bulkar. Fett kan inte bli muskler så jag ser inte varför jordnötssmör skulle vara bra. Ät som när du deffar fast mer mat.

Du kanske ska prova en klassisk bodybuildingdiet med lite fett, mycket protein och massor av grönsaker. Kolhydrater från ris, quinoa o.s.v. och inte en massa godis.

Ska han bulka spelar det mindre roll vad det är som skapar kaloriöverskottet, äter han redan bra mat och får i sig den näring han behöver kan han skapa energiöverskottet med i princip vad som helst.
Grönsaker är ju rätt meningslöst att öka mängden av under en bulk, skull nog heller i så fall skära ner på grönsaker(om jag nu åt grönsaker från början).

Skulle jag bulkat, vilket jag aldrig skulle få för mig att göra, skulle jag äta precis vanlig husmanskost och sedan äta 500-1000 kcal extra från helt valfria livsmedel, från mazzariner till bullar eller ostkaka eller andra roliga saker.

Men det är skillnad på att ersätta sin vanliga mat med godis och kakor eller bara lägga dem utöver sin vanliga kost.
Finns lixom ingen poäng med att äta ännu mer av "nyttiga" livsmedel när du redan täckt upp ditt mikronutrientbehov.

Eddie Vedder
2009-07-08, 05:38
Skulle du kunna förklara det lite närmre? Vad är det som gör att det är ohälsosamt och på vilket sätt blir hälsan sämre? Ifrågasätter inte att det är så men det skulle vara intressant att veta varför.

Samma ak som när jag fått samma fråga tusen gånger tidigare, jag förstår inte hur man kan tro annat än att tyngre kropp och mer kroppsfett är anna än ofördelaktigt. Ett hälsosamt liv med en låg kroppsvikt och lägre kroppsvikt är mer hälsosamt än samma liv men tjockare och tyngre.

Googla på övervikt, allt ofördelaktigt med övervikt blir ju mer applicerbart ju större man blir.

Här är en gammal tråd med samma fråga:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=115467

Väldigt bra skrivet!

Tack för det!:)

Fatcan
2009-07-08, 08:28
Samma ak som när jag fått samma fråga tusen gånger tidigare, jag förstår inte hur man kan tro annat än att tyngre kropp och mer kroppsfett är anna än ofördelaktigt. Ett hälsosamt liv med en låg kroppsvikt och lägre kroppsvikt är mer hälsosamt än samma liv men tjockare och tyngre.

Googla på övervikt, allt ofördelaktigt med övervikt blir ju mer applicerbart ju större man blir.

Här är en gammal tråd med samma fråga:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=115467

Tack för det!:)

Ja, om man äter sig tjock och lägger på sig en massa fett väl?

Nej, det är inte ohälsosamt för dig att gå upp i vikt, möjligen om du skulle göra det genom att sitta i soffan och överäta skräp. Är du aktiv och äter en hyggligt sammansatt kost är det inte dåligt.

Frumpish
2009-07-08, 08:55
Har en fråga Eddie, är det enbart den ökade kroppsvikten som ger hälsonackdelarna eller kan de kopplas till den ökade fettmassan?

För i ett långsiktigt perspektiv är det ju förmodligen inte en 10kg viktuppgång ts är ute efter utan snarare 2-3 kg muskler efter både bulk och deff

z_bumbi
2009-07-08, 09:07
Det innebär en ökad risk att gå upp i vikt men jag skulle inte kalla det för farligt. Att gå från en mycket låg risk till en något högre om man samtidigt ökar chanserna att vara aktiv långt upp i året är ganska så svårt att bedömma vilka hälsoeffekter det får.
Självklart gäller detta bara för något så när normalviktiga, väger någon 140 kg och går upp 10 kg så ökar risken nog ganska så mycket men även här har förhållandet muskelmassa/fett och träningsgrad betydelse.

En "bra" bulk innebär för mig ca 500 kcal mer per dag än vad man ligger stilla på. Det innebär i praktiken att om någon ligger stilla i kroppsvikt så lägger man på 500 kcal och sen får man se hur snabbt man går upp. I en hel del fall så går personen inte upp så mycket då omsättningen av energi ökar med ökad intag, kroppen bränner lite mer, spontanaktiviteten ökar och träningsintensiteten- och/eller -volymen ökar. Om det inträffar så får man lägga på mer energi efter två eller tre veckor.

Är det en nybörjare/någon som aldrig har tränat seriöst/tonårspojke så kan det innebära en bra bit över 1000 kcal per dag extra bara för att få kroppsvikten att röra sig uppåt.

Sniggel
2009-07-08, 09:19
Det innebär en ökad risk att gå upp i vikt men jag skulle inte kalla det för farligt. Att gå från en mycket låg risk till en något högre om man samtidigt ökar chanserna att vara aktiv långt upp i året är ganska så svårt att bedömma vilka hälsoeffekter det får.
Självklart gäller detta bara för något så när normalviktiga, väger någon 140 kg och går upp 10 kg så ökar risken nog ganska så mycket men även här har förhållandet muskelmassa/fett och träningsgrad betydelse.

En "bra" bulk innebär för mig ca 500 kcal mer per dag än vad man ligger stilla på. Det innebär i praktiken att om någon ligger stilla i kroppsvikt så lägger man på 500 kcal och sen får man se hur snabbt man går upp. I en hel del fall så går personen inte upp så mycket då omsättningen av energi ökar med ökad intag, kroppen bränner lite mer, spontanaktiviteten ökar och träningsintensiteten- och/eller -volymen ökar. Om det inträffar så får man lägga på mer energi efter två eller tre veckor.

Är det en nybörjare/någon som aldrig har tränat seriöst/tonårspojke så kan det innebära en bra bit över 1000 kcal per dag extra bara för att få kroppsvikten att röra sig uppåt.

+1
Mycket bra förklarat varför det ofta inte räcker att öka med 500 kcal (från nuvarande kaloribalans) om man vill hamna på ett kaloriöverskott på 500.

Guddi
2009-07-08, 09:28
+1
Mycket bra förklarat varför det ofta inte räcker att öka med 500 kcal (från nuvarande kaloribalans) om man vill hamna på ett kaloriöverskott på 500.Att man vill hamna på ett specifikt underskott när man ska gå ner i vikt och anpassar kosten efter det kan jag förstå. Att man däremot får för sig att man "måste" hamna på ett överskott på 500 kcal förstår jag inte. Så länge som man ökar i vikt och man inte tycker att man lägger på sig för mycket fett så finns det ingen orsak att börja äta mer bara för att man inte går upp ett halvkilo i veckan.

Nu va inte detta riktat mot dig Sniggel. Bara reflektioner kring att folk lätt snöar in sig på kalorierna lite för mycket.

King Grub
2009-07-08, 09:42
Ska han bulka spelar det mindre roll vad det är som skapar kaloriöverskottet, äter han redan bra mat och får i sig den näring han behöver kan han skapa energiöverskottet med i princip vad som helst.

Tvärtom, skulle jag vilja säga. Vid ett energiunderskott spelar det mycket mindre roll för hälsan vad kosten består av, bara grundbehoven är täckta. Vid energiöverskott däremot, då kan man verkligen tänka sig att kostens sammansättning har en stor påverkan på hur och hur mycket den negativa hälsopåverkan blir. Överätning är alltid negativt, och att överäta skräp är värre.

mikaelj
2009-07-08, 09:42
Så länge som man ökar i vikt och man inte tycker att man lägger på sig för mycket fett så finns det ingen orsak att börja äta mer bara för att man inte går upp ett halvkilo i veckan.

Eller för den delen, ökar i vikter på gymmet. Det tycker jag är en ännu bättre måttstock.

z_bumbi
2009-07-08, 10:27
Att man vill hamna på ett specifikt underskott när man ska gå ner i vikt och anpassar kosten efter det kan jag förstå. Att man däremot får för sig att man "måste" hamna på ett överskott på 500 kcal förstår jag inte. Så länge som man ökar i vikt och man inte tycker att man lägger på sig för mycket fett så finns det ingen orsak att börja äta mer bara för att man inte går upp ett halvkilo i veckan.

Nu va inte detta riktat mot dig Sniggel. Bara reflektioner kring att folk lätt snöar in sig på kalorierna lite för mycket.

Vill man gå upp i vikt och/eller bli stark och har ett bestämt mål så är självklart takten på viktuppgången väldigt intressant. Tränar man inte med ett mål utan bara för att man vill "bli lite större" spelar kanske inte ökningstakten någon större roll för en del. Sen att de flesta utan större problem kan strunta i att räkna kalorier utan bara gå på resultat, vikt, styrka, måttband och spegeln, för att styra sin kost tror jag de flesta är eniga om.

Danny Devito
2009-07-08, 11:16
Eller för den delen, ökar i vikter på gymmet. Det tycker jag är en ännu bättre måttstock.

+1
Att mäta kvalitén av ens viktuppgång i ökning av styrka mot kroppsvikten är ett mycket bra sätt att ungefärligt mäta hur stor det av ens viktuppgång som består av muskler/fett. Ökar man mycket i vikt men lite i styrka så har man nog mest lagt på sig fett = dålig viktuppgång.
Och vice verca förstås.

Vid deff är det också en bra måttstock, dvs om man behåller styrkan men går ner i vikt kan man räkna med att viktförlusten till största del bestått av fett.

Dessa "regler" gäller dock bäst när man tränat ett tag och dessutom använder övningar som man kört länge som måttstock. Om man tränat i 10 år och testar en helt ny övning som man aldrig kört förr och ökar i styrka så beror ju det mest på neuromuskulär anpassning och inte pga faktisk muskeltillväxt.

pia
2009-07-08, 11:44
Själv nu när jag går på uppbyggnad så äter jag inget skräp utan håller mig till mycket pasta, ris och sådant med kött kyckling eller fisk. Drar på lite extra olja också på maten och nötter men ser ingen anledning att äta pizza, godis mm. Jag kan äta vanlig mat och få i mig tillräckligt med energi och jag tror att det är bättre att äta klok mat sedan tycker jag det är godare med vanlig mat än skräpmat.

Eddie Vedder
2009-07-08, 11:52
Ja, om man äter sig tjock och lägger på sig en massa fett väl?

Jag menar det jag säger i ditt citat och i tråden jag länkar till. Överätning är negativt och ju mer desto sämre.

Har en fråga Eddie, är det enbart den ökade kroppsvikten som ger hälsonackdelarna eller kan de kopplas till den ökade fettmassan?

Ja fettmassan är ju det primära. Även en tyngre kropp är ju en extra påfrestning för kroppen men fettmassan är ju det primära som sagt.

BobaFett
2009-07-08, 12:20
Grönsaker är ju rätt meningslöst att öka mängden av under en bulk, skull nog heller i så fall skära ner på grönsaker(om jag nu åt grönsaker från början).

Skulle jag bulkat, vilket jag aldrig skulle få för mig att göra, skulle jag äta precis vanlig husmanskost och sedan äta 500-1000 kcal extra från helt valfria livsmedel, från mazzariner till bullar eller ostkaka eller andra roliga saker.

Men det är skillnad på att ersätta sin vanliga mat med godis och kakor eller bara lägga dem utöver sin vanliga kost.
Finns lixom ingen poäng med att äta ännu mer av "nyttiga" livsmedel när du redan täckt upp ditt mikronutrientbehov.

Grönsaker är inte viktiga för muskeltillväxt direkt men jag tror att de är det indirekt eftersom att de får kroppen att må bättre. Alla processer i kroppen behöver mineraler och vitaminer och har man inte det så är det skitsamma hur mycket protein man äter, någon kunnig får gärna rätta mig om detaljerna.

Jag har ingen aning om det är bra att äta godis och fett utöver kaloribalansen men förmodligen är det inte bra. Det måste finnas en anledning till varför alla kroppsbyggare har ätit som de gör under alla dessa tider. Visst täcker du ditt näringsbehov men det är inte det som går åt till muskelbygge utan överskottet. Om överskottet är skit så kan det ju inte vara bra men vad vet jag. Nu är det inte så svart eller vitt men det är så jag tänker i alla fall.

Sen stämmer det att man KAN göra som du säger, så gör jag också och det fungerar men jag tror inte att det är det mest optimala.

mikaelj
2009-07-08, 12:22
Grönsaker är inte viktiga för muskeltillväxt direkt men jag tror att de är det indirekt eftersom att de får kroppen att må bättre. Alla processer i kroppen behöver mineraler och vitaminer och har man inte det så är det skitsamma hur mycket protein man äter, någon kunnig får gärna rätta mig om detaljerna.

Man kan också välja proteinkällor som innehåller mineraler och vitaminer. Ägg och lever är utmärkta livsmedel.

malfunction
2009-07-08, 12:51
Man kan också välja proteinkällor som innehåller mineraler och vitaminer. Ägg och lever är utmärkta livsmedel.

Eller så kan man ta både grönsaker och kött. Grönsaker innehåller, förutom mineraler och vitaminer, en rad andra intressanta fytokemikalier som verkar vara hälsosamma för människan.

Fredrik_S
2009-07-08, 16:01
Tvärtom, skulle jag vilja säga. Vid ett energiunderskott spelar det mycket mindre roll för hälsan vad kosten består av, bara grundbehoven är täckta. Vid energiöverskott däremot, då kan man verkligen tänka sig att kostens sammansättning har en stor påverkan på hur och hur mycket den negativa hälsopåverkan blir. Överätning är alltid negativt, och att överäta skräp är värre.

Säger du det så är det så men samtidigt blir grundbehoven svårare att täcka vid ett energiunderskott och då finns det mindre utrymmer för kcal med dåligt näringsinnehåll.

Ostknäcket
2009-07-08, 16:23
Säger du det så är det så men samtidigt blir grundbehoven svårare att täcka vid ett energiunderskott och då finns det mindre utrymmer för kcal med dåligt näringsinnehåll.

Ja, det är väl inget som Grub säger emot? Kan man inte täcka grundbehoven MED godis/snask så får man klara sig utan.

goggen
2009-07-08, 22:03

hvorfor spiller det mindre rolle hva kosten består av på underskudd?

Guddi
2009-07-09, 05:30
Självklart, bra påpekat Mikaelj

Vill man gå upp i vikt och/eller bli stark och har ett bestämt mål så är självklart takten på viktuppgången väldigt intressant. Tränar man inte med ett mål utan bara för att man vill "bli lite större" spelar kanske inte ökningstakten någon större roll för en del. Sen att de flesta utan större problem kan strunta i att räkna kalorier utan bara gå på resultat, vikt, styrka, måttband och spegeln, för att styra sin kost tror jag de flesta är eniga om.Ska man upp i en viktklass högre eller liknande så måste man nog pressa på lite ja. Men om målet bara är att bli stark och man blir starkare så finns alltid risken att man gapar efter för mycket om man höjer sitt kaloriintag ännu mer.

Eddie Vedder
2009-07-09, 06:20
hvorfor spiller det mindre rolle hva kosten består av på underskudd?

Den spelar självklart inte mindre roll då. Det skrev han inte heller.

Däremot är lite onyttigheter i kosten mindre ohälsosamt om du förbrukar energin jämfört med om du samtidigt blir fetare. Viktuppgången är ju ohälsosam i sig, kaloriunderskottet "skyddar" mot en del av det dåliga med sämre mat helt enkelt.

Men har man en väldigt liten kaloribudget är det förstås riskabelt att äta så energirika och näringsfattiga livsmedel. Men då ligger ju risken snarare i vad du INTE får i dig, inte det potentiellt dåliga du FÅR i sig.

Demoneyes
2009-07-09, 16:37
Efter att ha läst igenom det som hittills skrivit så ska jag bara äta på som jag gör fast försöka lägga in ett mål mat extra om dagen och lite större portioner på övriga maten.

Räkna kalorier har jag ingen motivation för utan använder min våg, statistik, spegel och måttband som hjälpmedel för att hålla koll så det ej spårar.

Tack för alla hjälpsamma svar.

Tråd låst :)

Pirko
2009-07-10, 15:19
Oftast vet man vilken mat man lättar går upp utav. Känner du att du levt snålt på kalorier en dag kan du trycka i dig något du vet du får mycket energi utav.