handdator

Visa fullständig version : Kamera som fotar bra under vatten.

Juliette
2009-07-07, 14:46
Nån som har erfarenhet av att fota och dyka?

Är på jakt efter en kompaktkamera som man kan använda när man dyker, så den måste klara 10 meters djup.

Den ska vara lätt att använda, en man bara siktar och trycker av med, så massa roliga manuella inställningar är helt onödigt. Sen ska den ju ta så bra undervattensbilder som möjligt också förstås :) Om den även tar bra "vanliga" bilder är ju också ett stort plus.

Efter lite googlande står mitt val mellan: Olympus Mju Tough-8000 och Canon D10.

Eller är det helt enkelt bättre att köpa nån liten kompaktkamera typ ixus och sen ett undervattenshus till?

Tacksam för alla tips!

Madame
2009-07-07, 15:38
undervattenshusen brukar väl kosta ganska mycket, så du kommer nog inte billigare undan då. Men det beror ju på om pengar spelar nån roll i sammanhanget.

Vad gäller olympuskamerorna har jag hört att de är bra i dagsljus, men att det blir oerhört brusiga bilder så fort det är lite mörkare. Men det är alltså bara vad jag har hört, har inte gjort nån egen bedömning.

Förresten, har inte panasonic kommit med nån liten undervattenskamera? Asful blå bullig sak har jag för mig...

Juliette
2009-07-07, 16:18
undervattenshusen brukar väl kosta ganska mycket, så du kommer nog inte billigare undan då. Men det beror ju på om pengar spelar nån roll i sammanhanget.

Vad gäller olympuskamerorna har jag hört att de är bra i dagsljus, men att det blir oerhört brusiga bilder så fort det är lite mörkare. Men det är alltså bara vad jag har hört, har inte gjort nån egen bedömning.

Förresten, har inte panasonic kommit med nån liten undervattenskamera? Asful blå bullig sak har jag för mig...

Den fula bulliga blå, är nog sonyn du tänker på :) panasonic har en platt blå, men den klarar bara tre meters djup.

Okej, risken är ju ganska stor att det är mörkt eftersom det är under vatten.. så olympus kanske inte är så bra då..

Det är sant, undervattenshusen kostar en del, och jag hade väl inte tänkt lägga så mycket egentligen, men det beror lite på om skillnaden på bildkvaliteten är stor, då kanske det kan vara värt det.
Hade eventuellt tänkt köpa en ny kompaktkamera ändå inom närmaste året, men det är egentligen ingen brådska med den.

mamawi
2009-07-10, 11:11
JA - det är bättre att köpa en kompakt och ett undervattenshus till. Du får bättre bilder under vatten och bättre bilder på land när du inte har UV-huset på. Skall du ner till 10 meter i svenska vatten, så se till att kameran har en bra blixt!

De små vattentäta/vattenskyddade är helt ok för båtliv och strandliv, men skall du dyka ner till 10 meter, så är de inte lika bra och alla små knappar är bara till besvär. Dessutom är det få som klarar 10 meter.

Juliette
2009-07-10, 12:03
Mamawi, tack för svaret!

Nu har kollat runt lite mer och funderar starkt på Canon Digital IXUS 110 IS, och sen köpa ett undervattenshus till.

Nån som har Canon Digital IXUS 110 IS, eller har testat den? Behöver inte vara under vatten, utan hur den funkar rent allmänt.

rQx
2009-07-10, 14:21
Alla ixus regerar

mamawi
2009-07-10, 22:28
Ixus rekommenderas starkt. Kör själv en några år gammal Ixus 50 med UV-hus och har inte funderat på att byta än på ett tag.

lectris
2009-07-10, 22:46
Jag har en olympus 770 sw som klarar 10m djup :) ett par år gammal modell dock men jag älskar den. Tål även fall och annat.

Dök med den i australien.
http://i189.photobucket.com/albums/z203/lectris/3-2.jpg

http://i189.photobucket.com/albums/z203/lectris/P1100555.jpg