handdator

Visa fullständig version : Omega 3 - Innehåll

volyes
2009-07-06, 20:55
Jag har planer för att köpa omega 3 samt vitaminer. Som jag har förstått så är det något som i "princip" bör intas av hälsoskäl. Jag har kikat runt på omega 3 produkter och har märkt att de skiljer sig rätt så kraftigt i pris. Jag har märkt att innehållet "Omega 3" kan skilja sig rätt så kraftigt mellan produkterna. Därför behöver jag Er hjälp. Jag vet inte vad för produkt jag ska välja. Jag har kikat runt på prisjakt.se (omega 3) (http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=1146). Vad har ni för tips? Självklart vill man inte ha något budget som inte ger lika bra effekt som något som kostar 50 kr extra.

Jag har dock sämre koll på vitaminer. Har ni någon information på den fronten? Några tips?

Självklart är jag endast av kapslar, vid omega 3 samt vitaminerna.

Peter Hansen
2009-07-08, 12:02
Brukade köpa omega-3 från apoteket, innan jag hittade min passion för fisk. Det finns en lite dyrare variant där som innehåller ca 70% EPA och DHA.

Generella tips är att fråga hur de har förvarats, så inte de har utsats för värme etc. Sen kan du läsa bakpå paketet, då det är EPA och DHA du vill betala för ska dessa vara procentuellt höga.

Sen äre väl same shit different names för de mesta.

volyes
2009-07-08, 15:03
Visst är det ingen fara med att man käkar Omega-3 trots en bra kost?

Sverker
2009-07-08, 15:20
En burk makrill i tomatsås innehåller ca 1.5 gram Omega-3. Ditt dagsbehov ligger troligen där någonstans.

Du kan lugnt ta rekomenderad dos på burken ifall du inte äter mycket fisk VARJE dag. För mycket Omega-3 är aldrig bra.