Visa fullständig version : Optimalt proteinintag för att maximera proteinsyntesen
King Grub
2009-07-06, 18:41
http://agro-food-industry.teknoscienze.com/pdf/norton_AF2_09.PDF
Då blir det mer eaa då =)
Yay, känner jag en ny kolo-opti-noja på väg? :D (Halvvägs igenom studien).
Säg siffran =)
Sammanfattningen säger att man "ska" äta leucinrik mat som ägg, mjölkprodukter, kött och fågel snarare än leucinfattig mat som till exempel vete.
Dessutom kan det vara fördelaktigt att fylla på med fria EAA och kolhydrater mellan målen.
Inget att bli hård i byxan av direkt.
Det hypotetiseras även om utifall insulin (höjd mha kolhydrater några timmar efter målet) kan fördröja sänkningen av MPS som är skapad till följd av leucinrika mål. Vilket isåfall kan leda till en stimulerad MPS under längre tid.
Yllegarn
2009-07-06, 19:14
Sammanfattningen säger att man "ska" äta leucinrik mat som ägg, mjölkprodukter, kött och fågel snarare än leucinfattig mat som till exempel vete.
Dessutom kan det vara fördelaktigt att fylla på med fria EAA och kolhydrater mellan målen.
Det som står ovan med tillägget för de som undrar, den "magiska" siffran 3g leucin (eller 0.05g/kg kroppsvikt) per "komplett" måltid. Där de "kompletta" måltiderna ligger 4-6h ifrån varandra.
A.Steinbach
2009-07-06, 19:18
Mer stöd åt att LCHF inte är särskilt optimalt för muskelbygge som många av dess förespråkare hävdar.
Med tanke på att LCHF innebär "normalt" proteinintag och minimera insulinnivåerna.
För er som saknar PDF läsare:
conclusion
Athletes are more active and have very different goals
with regards to nutrition compared to the average person.
Athletes looking to maximize muscle mass and strength
may benefit from protein levels well above the RDA. While
the RDA focuses on minimum needs to achieve nitrogen
balance, athletes should focus on consuming sufficient
protein to maximize beneficial metabolic outcomes of
greater protein intakes on a meal to meal basis. Current
research suggests that the amino acid leucine is
responsible for much of the anabolic properties of a meal
and maximization of mps in response to a meal is
dependent upon consuming sufficient leucine (3g or
~0.05g/kg bodyweight) to saturate the mtor signalling
pathway. The amount of protein required at a meal to
achieve this outcome will differ based on the leucine
content of the protein source with leucine rich protein
sources like dairy, egg, meats and poultry being preferable
to leucine poor sources of protein such as wheat. These
leucine rich meals should be consumed multiple times per
day and consumption of carbohydrate with free form
essential amino acids ingested between whole protein
meals may further optimize mps, possibly by overcoming
refractoriness
Peter Hansen
2009-07-06, 19:30
Kiss också! Jag äter numera nästan aldrig nöt- eller griskött. På senaste tiden har det till och med blivit mindre kyckling..äter kopiösa mängder fisk istället! Kanske man skulle köpa lite EAA på burk och ta som måltidsdryck och emellan målen då.. =)
Mer stöd åt att LCHF inte är särskilt optimalt för muskelbygge som många av dess förespråkare hävdar.
Med tanke på att LCHF innebär "normalt" proteinintag och minimera insulinnivåerna.
... så höj proteinintaget en smula?
Dessutom: räknar du in att en större del av proteinet är högkvalitativt (= icke-vegetabiliskt) på LCHF borde det ge en större nettoeffekt givet samma proteinintag.
Sedan står det ju "may" i kolhydratbiten... (även protein höjer insulinnivåer)
Mjaha, hann inte.
Så hur starka kopplingar har man här?
Finally, it may also be advantageous to consume a carbohydrate source between meals if insulin does in in fact play a role in mps refractory.
Mjaha, hann inte.
Så hur starka kopplingar har man här?
Känns som 50/50 va?
Får hoppas att det forskas vidare på detta för att se om insulin kan öka ytan under MPS-kurvan.
A.Steinbach
2009-07-06, 19:45
... så höj proteinintaget en smula?
Dessutom: räknar du in att en större del av proteinet är högkvalitativt (= icke-vegetabiliskt) på LCHF borde det ge en större nettoeffekt givet samma proteinintag.
Sedan står det ju "may" i kolhydratbiten... (även protein höjer insulinnivåer)
Visste att du skulle nappa på det :)
Som sagt höjer man proteinintaget blir det ju inte traditionell LCHF.
Man får ju mer fullvärdigt protein och mer leucin på en högproteinkost moderat på kolhydrater och lågfett jämfört med LCHF.
Visst höjer protein insulinet men den höjningen kanske inte är tillräcklig i det här fallet när det kommer till optimering av muskelökning.
Kiss också! Jag äter numera nästan aldrig nöt- eller griskött. På senaste tiden har det till och med blivit mindre kyckling..äter kopiösa mängder fisk istället! Kanske man skulle köpa lite EAA på burk och ta som måltidsdryck och emellan målen då.. =)
Är inte fisk väldigt rikt på leucin även det?
no shit, inge speciellt vi inte redan visst alltså..
tack för sammanfattningen.
Känns som 50/50 va?
Får hoppas att det forskas vidare på detta för att se om insulin kan öka ytan under MPS-kurvan.
*nickar*
Visste att du skulle nappa på det :)
Såklart, det var ju därför du skrev det! :-)
Som sagt höjer man proteinintaget blir det ju inte traditionell LCHF.
Man får ju mer fullvärdigt protein och mer leucin på en högproteinkost moderat på kolhydrater och lågfett jämfört med LCHF.
Det kan vara. Men jag tänker i så fall snarare i termer av "högprotein-SNR" kontra "högprotein-LCHF" -- protein i mitten av en bräda där kolhydrater och protein gungar på varsin sida.
Visst höjer protein insulinet men den höjningen kanske inte är tillräcklig i det här fallet när det kommer till optimering av muskelökning.
Vi får väl se. Kasein har ju på senare dagar visat sig vara bättre än vassle för proteinbalansen...
Peter Hansen
2009-07-06, 20:01
Rätt skön rubrik på denna tråd haha! Fick extrema multiorgasmer när jag såg den =)
Eddie Vedder
2009-07-06, 20:44
Antal mg leucin per gram kväve är jämförbart i fisk som rött kött, ligger runt 500 mg. De flesta fiskarna jag kollade upp låg lite högre än gris- och nötkött faktiskt.
A.Steinbach
2009-07-06, 20:46
Vi får väl se. Kasein har ju på senare dagar visat sig vara bättre än vassle för proteinbalansen...
Är du så säker på det och att det gäller alltid och för alla.
Vid intag som en del av en måltid ser man inga större skillnader mellan kasein och vassle på proteinbalansen (lite fördel kasein) hos unga män där man justerat för leucinmängden vilket gör att proteinintget blir högre hos kaseingruppen pga lägre leucinhalt.
Vid intag som en del av en måltid med likvärdigt proteinintag ger vassle bättre proteinbalans jämfört med kasein.
Vassle ger bättre proteinbalans jämfört med kasein hos äldre människor.
We also analyzed the effects of fat and carbohydrates added to CAS and WP. Our preliminary results suggest that added nonprotein energy sources to CAS and WP attenuated the differences in both the protein digestion rate and protein gain. Finally, and in contrast to young subjects, a “fast” protein may be more beneficial than a “slow” one in elderly subjects, to limit body protein loss.
Influence of the Protein Digestion Rate on Protein Turnover in Young and
Elderly Subjects
J. Nutr. 132: 3228S–3233S, 2002.
The most important result was that postprandial protein gain induced by CAS and WP, differed with age. In young men, and in agreement with our previous results (Boirie et al. 1997a), CAS induced a higher postprandial leucine balance than WP, with meals providing identical amount of leucine (CAS vs. WP-iL, Fig. 4A). This was not the case in the elderly subjects since CAS and WP-iL resulted in similar balances. When considering isonitrogenous meals (Fig. 4B), leucine balance was higher with WP-iN than with CAS in both age groups.
The rate of protein digestion affects protein gain differently
during aging in humans
J Physiol (2003), 549.2, pp. 635–644
Efter träning leder vassle och kasein till likvärdig stimulering av proteinsyntesen och eftersom vassle är betydligt billigare intas ju det med fördel.
Är du så säker på det och att det gäller alltid och för alla.
(...)
Efter träning leder vassle och kasein till likvärdig stimulering av proteinsyntesen och eftersom vassle är betydligt billigare intas ju det med fördel.
Mm, och det är ju i samband med träning vi pratar om.
Min poäng var ditt "kanske".
A.Steinbach
2009-07-06, 21:01
Mm, och det är ju i samband med träning vi pratar om.
Min poäng var ditt "kanske".
Är det?
Det handlar väl om optimalt proteinintag för att maximera proteinsyntesen.
Dessutom svarade jag på ditt uttalande om att kasein visat sig leda till bättre proteinbalans än vassle, vilket endast är fallet när man justerat för leucininnehållet och därmed intar mer protein från kasein och när man tar det på fastande mage enbart utan något annat till, samt att det inte stämmer hos äldre personer.
Anders The Peak
2009-07-06, 21:42
Jag brukar förespråka 36-48 gr EAA fördelat på 6-12 gr doser; innan frukost, före träningen , ev efter träningspasset och innan läggdags fär att få optimala förhållanden till muskeltillväxt och allt som hör till det.
Vid energibalans kanske jag ska tillägga.
Fredrik_S
2009-07-06, 23:19
Jag brukar förespråka 36-48 gr EAA fördelat på 6-12 gr doser; innan frukost, före träningen , ev efter träningspasset och innan läggdags fär att få optimala förhållanden till muskeltillväxt och allt som hör till det.
Jag gör nästan exakt så. 15 gram när jag vaknar 10 gram innan träning 10 gram efter passet. Och sedan ca 20-30 gram tillsammans med kolhydrater som sportdryck under min dansträning på kvällen(3-4,5 timmar).
Humm, jag kommer inte åt artikeln längre. Är det någon som kan skriva titeln på den så jag kan googla? :)
King Grub
2009-07-07, 08:46
Den heter "Optimal protein intake to maximize muscle protein synthesis", men den går utmärkt att öppna från länken. Går det inte, är det hos dig något inte vill sig.
oddyboll
2009-07-07, 08:56
hur länge innan frukost?
och är EAA att föredra framför vassle och kasein på morgonen?
Eddie Vedder
2009-07-07, 09:00
hur länge innan frukost?
och är EAA att föredra framför vassle och kasein på morgonen?
EAA och vassle ger samma typ av effekt, d.v.s. en akut stimulering av muskelproteinsyntesen. Den effekten har inte kasein som enbart motverkar muskelproteinnedbrytning (vilket i sig är nog så värdefullt).
Effekten från fria EAA är dock mer potent än den från vassleprotein och betydligt lägre "doser" behövs. En proteindrink med t.ex. 30 gram vasslepulver har inte lika potetnt effekt som 6-10 gram EAA.
King Grub
2009-07-07, 09:07
Den bästa proteinbalansen efter ett isolerat proteinintag ger nog en kombination av snabbt och långsamt protein.
http://www.ajcn.org/cgi/content/full/84/5/1070
Den heter "Optimal protein intake to maximize muscle protein synthesis", men den går utmärkt att öppna från länken. Går det inte, är det hos dig något inte vill sig.Tack Grub! Jag fick inte ner filen med Firefox, men det gick utmärkt med Opera.
att insulin hjälper är väl ingen nyhet. med tanke på att olympia killarna dopar sig med det bland annat. är själv diabetiker och lagt på mig sjuka mängder muskelmassa genom att jag själv styr min insulinmängd
Eddie Vedder
2009-07-07, 11:48
att insulin hjälper är väl ingen nyhet. med tanke på att olympia killarna dopar sig med det bland annat. är själv diabetiker och lagt på mig sjuka mängder muskelmassa genom att jag själv styr min insulinmängd
Det handlar inte om några stora nyheter. Men det är en översiktsartikel över litteratur. Självklart kommer man inte med något nytt och revolutionerande då. Men insulin är inte anabolt på muskelmassan i sig hos människa. Dock indirekt via antikatabola effekter och dess inverkan på transport av aminosyror till celler.
Väldigt trevliga länkar du bjöd på i den här tråden :hbang:*flex*
[UnTr] freshmint
2009-07-07, 19:32
Någon som har koll på vart jag kan hitta en databas med aminosyraprofiler för livsmedel?
Hittade inga på slv eller fineli *gah!*
King Grub
2009-07-07, 19:33
Finns under specialtabellerna.
http://www.slv.se/upload/dokument/mat/ldb/Aminosyrorper100g.xls
Black Star Abyss
2009-07-12, 17:04
Så optimalt är intag av leuceinrikt protein t.ex. var fjärde timme och EAA+kolhydrater mellan de måltiderna? Skoj.
Kjellorix
2009-07-12, 20:40
Jag litar på naturen, inga konstigheter.
Inte alla vet att Grapefrukt innehåller mycket fullvärdig protein, (det vita innanför skalet).
I Caribien äter alla grapefrukt på ett speciellt sätt,
där skalas gapefrukten skickligt runt, runt väldigt tunnt med en vass kniv, bara det tunna gula yttersta skiktet går bort, så den ser ut som en snöboll.
Sen klyvs den på mitten tvärs emot klyftorna, och man äter allt,
smakar faktiskt jättegott, och känns komplett som en välbalanserad energi-måltid.
Kjellorix
2009-07-13, 09:25
Efter ätit en grapefrukthalva på detta sätt, blir man helt i harmoni, finns inget sug efter något mer, och alla krafter är tillbaks + lite extra energi.
King Grub
2009-07-13, 09:39
Även om vi låtsas att det vita i grapefrukt ger högkvalitativt protein, hur mycket protein får man från en grapefrukt, totalt, om man äter allt? 1 gram?
Frumpish
2009-07-13, 12:06
Efter ätit en grapefrukthalva på detta sätt, blir man helt i harmoni, finns inget sug efter något mer, och alla krafter är tillbaks + lite extra energi.
*cupid*
helt i harmoni! :D
Kjellorix
2009-07-13, 15:46
helt i harmoni, det är det jag menar med "lita på naturen" ,
jag känner instinktivt att det va bra,
självklart kroppen säjer till, på olika sätt, när man saknar något näringsämne i det man ätit (man blir inte nöjd)
så nöjd som man blir efter en halva Gapefrukt på detta sätt, måste upplevas, går inte att beskriva.
Och det behövar man inga kemiska formler till, jätteskönt.
King Grub
2009-07-13, 15:48
Tänk, den extasen har inte jag upplevt efter att ha tryckt en halva Gapefrukt.
Eddie Vedder
2009-07-13, 15:49
helt i harmoni, det är det jag menar med "lita på naturen" ,
jag känner instinktivt att det va bra,
självklart kroppen säjer till, på olika sätt, när man saknar något näringsämne i det man ätit (man blir inte nöjd)
så nöjd som man blir efter en halva Gapefrukt på detta sätt, måste upplevas, går inte att beskriva.
Och det behövar man inga kemiska formler till, jätteskönt.
Det där låter nästan lite som att rosta såna där "banansträngar" i ugnen vilket man skulle bli hög på.
Kjellorix
2009-07-13, 17:01
Jag missade att säja, jag är vegan, och har levt frisk så snart 60 år,
Så jag har lärt mej tyda signalerna i kroppen, jag har instinkt vad jag behöver äta, och inte behöver..
Något har man lärt sej med åren.
Men nu blir det för mycket offtopic. jag skriver inget mer här.
Nordström
2009-07-13, 17:06
troll
Danny Devito
2009-07-13, 18:34
troll
http://www.otherwhirled.com/wp-content/uploads/2007/10/troll3.jpg
Fan, jag trodde vi hade en forumhippie ett tag :(
-Englund
2009-07-14, 00:05
Jag tror Kjellorix är en tonåring som bara försöker retas
Jag tror Kjellorix är en tonåring som bara försöker retas
Ja inte är personen 60 år inte :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.