handdator

Visa fullständig version : Kryssdrag

ABC123
2003-08-19, 17:20
Vad är skillnaden mellan att köra kryssdrag i nedre alternativt övre trissan i cablecrossen?
Vilket av alternativen aktiverar övretraps minst?

Jag har aldrig kört kryssdrag, så små tipps på vad man bör tänka på är också välkommet.

Vad jag vill ha ut av övningen är framför allt träning för övrebröst och så lite aktivering som möjligt av övretraps.. Jag kör lutande hantelflyes som sista övning nu, och tänkte byta ut det mot kryssdrag.

AnderssoN
2003-08-20, 09:48
Originally posted by ABC123
Vad är skillnaden mellan att köra kryssdrag i nedre alternativt övre trissan i cablecrossen?
Vilket av alternativen aktiverar övretraps minst?

De som kör från nedre trissan brukar säga att det tar mer på nedre delen av bröstet, men det vettesjutton. Vilket som aktiverar trapsen minst har jag ingen aning om. Det får du nästan testa. Helst ska det inte kännas något i trapsen om du kör kryssdrag.

Jag har aldrig kört kryssdrag, så små tipps på vad man bör tänka på är också välkommet.

Jag kör från övre trissan. Andas in när jag för ihop händerna (nyper till i slutläget med musklerna), andas ut när jag går tillbaka. Se till att du inte jobbar med armar och axlar, det ska kännas skitmycket i bröstet. Har sett många som får kryssdrag att se ut som en pressövning, där bröstet knappast får vara med i leken.

Kör hellre lätt med full kontakt än något annat.

Vad jag vill ha ut av övningen är framför allt träning för övrebröst och så lite aktivering som möjligt av övretraps.. Jag kör lutande hantelflyes som sista övning nu, och tänkte byta ut det mot kryssdrag.

Vill du träna övre bröst ska du satsa på de gamla vanliga basövningarna bänk och/eller hantlar. Du kan inte prickskjuta just övre bröstet, men med massan kommer den övre delen också att växa.

Pressarn
2003-08-20, 15:17
Nedre trissan tar väl ändå mer på övre bröst och övre trissan tar på nedre bröst? :MrT:

Åse Columbus
2003-08-20, 15:26
Originally posted by Pressarn
Nedre trissan tar väl ändå mer på övre bröst och övre trissan tar på nedre bröst? :MrT:

jepps ..tycker jag med...

o när man drar ifrån nedre trissan är det viktigt att inte göra det till en "främre axel" övning...se till att du inte kommer "underifrån" i rörelsen utan i en rak linje från trissans fäste upp till ett läge framför din haka ungefär.....då hamnar target rätt fint på övre-mitten av bröstet.

väldigt fin övning för kvinnor att köra som annars har svårt att träffa bröstet.... :naughty: