Logga in

Visa fullständig version : Q: Ang Alkoholfritt Rödvin

Militären
2009-07-04, 13:35
Hejsan allesammans!

Jag försöker hålla mig borta från alkohol så ofta det går och för att slippa allt tragg från alla runt om så funderade jag på att pröva lite alkholfria rödviner.

Jag undrar dock om någon känner till näringsävrdena i dessa alkholfria val som systemetbolaget erbjuder som tex Inglenook?

Tack på förhand!

Eddie Vedder
2009-07-04, 13:40
Står det inte på Systembolagets hemsida?

Jens.Andersson
2009-07-04, 13:44
Om det inte finns någon alkohol är socker den enda kalorikällan som finns, den informationen finns på systembolaget.se för varje produkt.

Militären
2009-07-04, 15:03
Ok, tack för svaret!

Militären
2009-07-04, 15:09
Sitter och läser innehålsförteckningen:
Innehållet är avalkoholiserat vin, vatten, druvjucie koncentrat, socker, narturliga aromer.

Är sockret det enda kcal givande ämnet då?

skaparn
2009-07-04, 16:39
Sitter och läser innehålsförteckningen:
Innehållet är avalkoholiserat vin, vatten, druvjucie koncentrat, socker, narturliga aromer.

Är sockret det enda kcal givande ämnet då?

Själva druvjuicen är väl just ... druvjuice. Sockret man tillsatt är antaligen i väldigt små mängder. Så jag skulle om jag vore du skatta energin till att motsvara druvjuice.

Men hur som helst, detta är inget du behöver oroa dig för, eftersom alkoholfritt vin, tyvärr säger jag med eftertryck, inte gott någonstans, så du kommer bara dricka ett glas.

Men om du skulle snubbla över ett vin som smakar gott på riktigt får du gärna skriva det i den här tråden.

Cohen
2009-07-04, 21:53
Tänk bara på att alkoholfritt vin inte är gott. Det blir som en sämre version av saft, långt ifrån vad man annars skulle kalla vin. Det gäller åtminstone alla sorter jag provat. Alkoholfria drinkar fungerar i allmänhet bättre, men det är kanske inte något man dricker till maten. Cider med lite eller ingen alkohol är ofta ett bättre val.

Fredrik_S
2009-07-05, 08:06
Hejsan allesammans!

Jag försöker hålla mig borta från alkohol så ofta det går och för att slippa allt tragg från alla runt om så funderade jag på att pröva lite alkholfria rödviner.

Jag undrar dock om någon känner till näringsävrdena i dessa alkholfria val som systemetbolaget erbjuder som tex Inglenook?

Tack på förhand!

Hur menar du att du skulle slippa allt tragg?
Ska du försöka lura dom att det är vanligt vin?
För tragget lär bara bli ännu värre om du dricker alkoholfritt vin mot om du inte dricker någonting alls.

Militären
2009-07-05, 13:56
Hur menar du att du skulle slippa allt tragg?
Ska du försöka lura dom att det är vanligt vin?
För tragget lär bara bli ännu värre om du dricker alkoholfritt vin mot om du inte dricker någonting alls.

Finns väl ingen anledning att försöka lura dom, Men jag tycker om rödvin vilket alla mina vänner vet, Har jag då med mig en flaska själv med alkohol eller inte så slipper jag förmodligen alla: Vill du verkligen inte ha ett glas rödvin?

Tack för alla svar!

Cohen
2009-07-05, 14:27
Finns väl ingen anledning att försöka lura dom, Men jag tycker om rödvin vilket alla mina vänner vet, Har jag då med mig en flaska själv med alkohol eller inte så slipper jag förmodligen alla: Vill du verkligen inte ha ett glas rödvin?

Tack för alla svar!

Visst, det kan man förstå. Men tänk som sagt på att rödvin utan alkohol inte smakar som rödvin med alkohol. Att du gillar vanligt vin betyder inte att du kommer att gilla det alkoholfria. Gör du det är det bara att gratulera, gör du det inte finns det som sagt andra (i min mening bättre) alternativ.

Imni
2009-07-06, 14:01
Man säger ju att 1-2 glas vin om dagen är bra men gäller den rekomendationen även alkoholfritt vin? Jag kan köpa att den avslappnande effekten kanske försvinner utan alkoholen men resterande då?

Eddie Vedder
2009-07-06, 18:30
Man säger ju att 1-2 glas vin om dagen är bra men gäller den rekomendationen även alkoholfritt vin? Jag kan köpa att den avslappnande effekten kanske försvinner utan alkoholen men resterande då?

Ja resveratrol (som primärt hålls fram som fördel med vin/vindruvor) och andra antioxidanter lär finnas kvar. Men det finns även teorier om fördelar av alkoholen i sig, positiv inverkan på HDL-kolesterol t.ex. Men den positiva effekten av alkohol som syns i vissa studier är mycket omdiskuterad.

jontet
2009-07-07, 18:52
har man frågor om systembolagets sortiment kan man med fördel traska in på närmaste och prata med personalen. många arbetar där för att de har ett stort intresse av vin och systembolaget är enl min faster som arbetar där ganska frikostiga med att löpande utbilda den personal som är intresserade.

Cohen
2009-07-07, 20:00
har man frågor om systembolagets sortiment kan man med fördel traska in på närmaste och prata med personalen. många arbetar där för att de har ett stort intresse av vin och systembolaget är enl min faster som arbetar där ganska frikostiga med att löpande utbilda den personal som är intresserade.

Jo, de är ofta hyfsat kunniga. Till den intresserade rekommenderas speciellt butiken på Regeringsgatan, i Passagen in till NK. Mycket kunnig personal och stans bästa sortiment.