Visa fullständig version : Har du alkohol-/drogberoende i familjen?
Som ni kanske vet finns det en genetisk faktor i beroende. Jag funderar lite på hur det ser ut i släktträden hos träningsnördarna på Kollo. Pollen är anonym, men det går så klart utmärkt att skriva ett utförligare svar i tråden.
Obs! När jag skriver familjen så menar jag föräldrar, deras syskon, egna syskon, kusiner, mor- och farföräldrar, halvvarianter på dessa och så klart egna barn.
Min pappas halvbror dog i sviterna av sitt alkoholmissbruk. :(
Min mormor var rejält alkoliserad sista 15-20 åren innan suggan dog.
Vissa oroar sig över mina vanor men jag tycker jag har bra koll på vad jag dricker/äter.
Nej, inte vad jag vet.
Edit: Jo förresten, min farfars nya fru är nykter alkoholist, men henne är jag ju inte släkt med.
En vansinnigt stor del av min släkt är alkoholister, eller före detta. Allt ifrån parkbänksnötare till vanliga jobbare till framgångsrika personer med bra jobb. Narkomanerna är få, det är spriten som har dominerat.
Edit nr2: Kom på en till. Min halvfarbror (pappas halvbror, son till farfar och hans nya fru) har varit drogberoende, även han är nykter idag
frambogir
2009-07-03, 16:19
Min kusin är alkoholist och psykiskt sjuk.
Ja, morbror som dog av kronisk alkoholism samt min farfars bror som har haft svåra alkoholproblem till och från.
min morbror dog pga alkohol för ett par år sedan
annars nej tror jag
shut teh face
2009-07-03, 16:24
Jag har alkoholism i nära familj och jag anser att jag är i riskzonen (genetiskt).
Om jag dricker en gång så måste jag dricka dagen efter, och dagen efter. Jag bara måste ha.
Därför är jag i princip nykterist sedan jag fyllde 18 år.
Hade en kusin som var drogmissbrukare och dog olyckligtvis av en överdos samma dag som han skulle in på rehab. Alkoholister har jag inga i släkten som tur är.
värstingen
2009-07-03, 16:29
Min far, morfar, mor är f.d
Själv är jag fd sen fyra år.
Min farbror är knarkare, mest sniffat lim men har troligen provat det mesta. Han lever men åker in och ut från psyket.
Morfar drack jävigt mycket öl på slutet och luktade piptobak.
hendrong
2009-07-03, 16:50
Jag och mina syskon har en tendens att bli för fulla och göra bort oss. Mor och far dricker lite väl mycket vin på kvällarna, mormor missbrukade Whisky tills för lite sedan, och jag har en alkoholiserad morbror. Tjaa.
Enda jag känner till är min farbror som har varit alkoholist. Han är inne på sitt femte år som nykter nu och det känns riktigt bra :)
Finska Lejonet
2009-07-03, 17:40
Min far är alkolist(ser dock inte han som min far) och min morbror dog p.g.a. alkoholmissbruk, sen var även min mormor alkolist.
Dock är släkten på min faders sida nykterister förövrigt.
Var är Nej-alternativet, alltså Nej som i Nej och därmed basta.
På mammas sida ett par alkoholister (närmaste som jag kommer på nu är väl mormors far, mormors halvbror, mammas kusin). Vidare på den sidan mormors syster rökare. På pappas sida farmor rökare. Därutöver på bägge sidor en och annan som har svårigheter med det lilla ordet "lagom" när det gäller arbete, kvinnor och andra för kroppen mindre akut skadliga saker. Jag skulle definitivt säga att vi har missbruksbeteende i släkten, om det sedan är fråga om genetisk sårbarhet eller ren inlärning kan jag inte svara på.
Var är Nej-alternativet, alltså Nej som i Nej och därmed basta.I landet Utopia. :thumbup:
MojjMojj
2009-07-03, 18:37
Ingen som är eller varit alkoholist i min släkt. Där emot så TYCKER jag att min bror dricker för mkt och ofta då han blivit en fet, slapp, öldrickande rökare.. Dvs en svensson. ^^
I landet Utopia. :thumbup:
Det är ju synd att personer i din släkt/familj har haft problem, det betyder däremot inte att alla andra familjer har det.
En av tio har beroendeproblem även om omgivningen inte alltid märker det.
MojjMojj
2009-07-03, 18:43
Det är ju synd att personer i din släkt/familj har haft problem, det betyder däremot inte att alla andra familjer har det.
+1. Ett "Nej" borde varit med som vote.
Det är ju synd att personer i din släkt/familj har haft problem, det betyder däremot inte att alla andra familjer har det."Inte vad jag vet" är detsamma som "Nej". Vill du ha andra alternativ än de som bjuds så får du vackert pyssla ihop en egen poll.
grisbil3n
2009-07-03, 18:50
Farfar söp så att det inte va sant tydligen, och dog av detta. Utöver honom så vet jag att min farbror festade jävligt hårt och tydligen var på god väg att bli alkis på riktigt innan han dog. Sen är det en handfull på morsans sida vad jag förstår. Mina päron är dock solida, och jag är helst nykter alla 365 dagar om året känns det som.
Arnesson
2009-07-03, 18:50
Inte vad jag vet
Var är Nej-alternativet, alltså Nej som i Nej och därmed basta.
Ett snabbt svar på din post är att det inte finns något som heter "nej och därmed basta" i den här frågan. Otroligt mycket händer i det fördolda som man ofta inte har en aning om.
MojjMojj
2009-07-03, 18:55
NinaL: Det var kanske så du menade, men "Inte vad jag vet" låter dumförklarande och precis som att det skulle vara en självklarhet att alkisar är en del av släkten. Sedan skrev du det där Utopia och då blev det ganska tydligt med vad du menade.... sååå förklara inte bort dig med att försöka jämföra meningen med ett självklart "nej" och ett "inte vad jag vet".
Ta det som jag skrev det nu och inte som ngt annat.
Det var kanske så du menade, men "Inte vad jag vet" låter dumförklarande och precis som att det skulle vara en självklarhet att alkisar är en del av släkten. Sluta läs mellan raderna. Där står ingenting!
Och hade jag tyckt att alkisar varit en självklar del av släkten så hade min poll inte haft så många alternativ.
Krokodil
2009-07-03, 19:11
Jag har alkoholister i släkten, vissa är inte längre i livet...
Jag hade en morbror som var alkoholist, och som varit det länge. Han dog för ett par år sedan i en hjärtattack vid 60 års ålder. De sista åren hade vi inte så mycket kontakt med honom av förklarliga skäl. Han bodde 10 mil ifrån oss, men kunde ibland dyka upp packad, varpå farsan brukade ta bilnycklarna så han fick sova ruset av sig på soffan. Till slut dök han upp alltmer sällan... Trots en för svenska förhållanden stor släkt med bl a 35 kusiner (morsan har/hade 8 syskon) finns inga andra alkoholister eller drogmissbrukare i släkten.
Inte vad jag vet, har faktiskt reflekterat över att det verkar ont om dem och att vi alla tenderar att vara bakis i typ 2 dagar efter ett glas vin, men kan ju absolut vara att folk döljer missbruk väl.
Japp. Pappa har varit periodare (alkohol och även smärtstillande) så länge jag kan minnas.
Dock har han blivit bättre på att inte göra livet förjävligt för sin familj när han går in i dimman.
Mor gillar citodon och lådvin några dagar i veckan. Suger....
"Inte vad jag vet" är ju så säker man någonsin kan vara. Varför är det provocerande?
Whistler
2009-07-03, 21:57
Nope, inget vad jag vet, förutom att några i släkten röker.
Jag är ofta orolig över hur mycket min storasyster egentligen dricker men hon klarar sig bra annars så jag hoppas på det bästa.
Annars så har jag massa underligheter i släkten, skulle inte förvåna mig om flera i min släkt är beroende av både det ena och det andra.
Själv är jag nykterist och har aldrig testat någon drog, kommer aldrig göra det heller för den delen eftersom jag helt enkelt inte vill. Det finns inte i min värld helt enkelt.
Mina bröder dricker inte och dom tar inga droger, inte heller mina föräldrar.
Jag tror också att om man har en någorlunda normalstor släkt så är risken betydligt större att någon är drogberoende än att ingen skulle vara det.
Inte vad jag vet. Har en väldigt liten släkt.
"Inte vad jag vet"
När det gäller familjen och nära släkten så är jag i princip helt säker på att det inte förekommer. Insåg under min uppväxt att jag nog har haft väldig tur när jag växte upp med en väldigt skötsam familj och släkt. Inget alkoholmissbruk, inga droger, andra missbruk, inga bråk, skilsmässor eller intriger på andra sätt. På något sätt tog jag det länge för givet att det var så det skulle se ut, insåg senare att det tyvärr inte var lika självklart för alla.
Den inte lika nära släkten är dock väldigt stor och dem har jag dålig koll på. Där förekommer det garanterat massor jag inte vet om, men de träffar jag heller inte så det räknar jag inte.
Känner inte till någon med drog- eller alkoholberoende i familjen/släkten.
Obs! När jag skriver familjen så menar jag föräldrar, deras syskon, egna syskon, kusiner, mor- och farföräldrar, halvvarianter på dessa och så klart egna barn.
Faktum är, att med den omfattningen av familjen så skulle jag förvånas om det fanns någon som svarar nej på den frågan.
Faktum är, att med den omfattningen av familjen så skulle jag förvånas om det fanns någon som svarar nej på den frågan.
Säger fortfarande nej med ganska stor säkerhet...
Muskelbyggaren
2009-07-04, 09:30
Min mormors fyra bröder söp från 18 års ålder till de kolade vippen vid 40-50, endast en lever idag. Min mamma drabbades mycket av deras problem då de kom hem till mormor för att vila upp sig när de slagit sig.
Den yngsta, som fortfarande är i livet och varit nykter i 15 år, är en av de mest färgstarka personer jag träffat. Trots att han varit med om 5 delirium(när man druckit så mycket att han hamnar i ett psykotiskt tillstånd) kan han i detalj redogöra för saker han varit med om för 30-40 år sedan, eller vad vi pratade om senast när vi sågs för ett år sedan. Han sjunger och spelar dragspel, reparerar bilar och agerar hemtjänst åt några gamla tanter.
Pappan var ingenjör och reste runt i världen och byggde broar, och hade inte det varit för alkoholismen hade nog bröderna också gjort något liknande. Det är tragiskt hur ett missbruk kan förstöra människors liv.
Gigabyte
2009-07-04, 10:37
För mig ger den definitionen 6 personer (äldre än 12 år) i min familj. Dessa umgås jag iofs inte dygnet runt med så det kanske finns utrymme ändå för ett väl dolt beroende. Men å andra sidan, skulle jag inte kunna svara nej på den här frågan så vet jag inte var gränsen skulle gå för när man kan vara säker på något.
Ignatius72
2009-07-04, 11:06
Har en riktigt stor familj/släkt (tex över 50 1:a kusiner), så visst finns det missbruksbeteenden. Dock inget knarkande vad jag vet. I den delen av världen så super man.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.