handdator

Visa fullständig version : Aktier + för mycket fritid.

Shakemynuts
2009-07-03, 07:49
Det är så att jag inte kom in på skolan i år heller. Så jag fortsätter lite smått som bartender, tränar, spelar tvspel, målar och spelar gitarr och allmänt gör softa saker.

Men jag har smått börjat intressera mig för aktier. Kan någon vänlig själ berätta för en nybörjare hur det går till? Jag kan ju principen iaf, köp/sälj. Men några rader, kanske länkar till schyssta sidor där man kan läsa lite och så skulle vara trevligt. :)

martintin
2009-07-03, 07:57
http://www.aktiespararna.se/start Här finns lite basic om aktier.

Shakemynuts
2009-07-03, 09:39
Tackar. Nu har jag läst lite.

En sak jag undrar över nu direkt, man köper/säljer aktier som på en auktionssajt läste jag. Av andra personer. Men kan man köpa aktier av ett företag direkt? T ex nystartad företag man tror på, så går aktierna upp, sen kan man sälja dom till någon som ovan via auktion?

kjell33
2009-07-03, 09:45
Finns också nätmäklare, t ex avanza, där du öppnar en depå och sen köper/säljer efter eget gottfinnande.

Xtreme-G
2009-07-03, 10:10
Du kan i teorin köpa aktier i alla aktiebolag. Det gäller bara att hitta någon som vill sälja sina aktier till ett pris du är villig att betala. Nystartade företag brukar behöva kapital och ger ut nya aktier till riskkapitalister via nyemmisioner för att få pengar till verksamheten, men de kan inte ge ut enstaka aktier om du går och frågar. Det är ju oerhört svårt att värdera företag, särskillt nystartade onoterade företag. Så frågan är ju då vad du skulle vara beredd att betala för aktierna. Onoterade kan ju inte "gå upp" på samma sätt som noterade. Du måste då själv hitta någon som är villig att köpa din aktier för mer än du köpte dem tidigare. Att handla med onoterade aktier är därför väldigt krångligt.

martintin
2009-07-03, 10:11
http://bors.va.se/va/sitese/stock/stock.page Här kan du titta på dom olika handelsplatserna som finns. Titta i aktielistan så hittar du små och stora företag.

Bubban
2009-07-03, 18:58
Jag antar att du inte är över 29 år gammal, så bli medlem i Unga Aktiesparare hos dig. (Googla)

Var bor du?

Shakemynuts
2009-07-06, 17:14
Stämmer. Inte över 29år, bor i Skellefteå.
Är det här ett dött ämne eller är det ingen som vill hjälpa? :D

Vad gör jag som medlem hos unga aktiesparare?

Prankie
2009-07-06, 17:20
Stämmer. Inte över 29år, bor i Skellefteå.
Är det här ett dött ämne eller är det ingen som vill hjälpa? :D

Vad gör jag som medlem hos unga aktiesparare?

Du får några tidningar och reducerat pris på aktiehandel. 29kr minimun eller 0,055% hos nordnet.

rQx
2009-07-06, 17:58
Skaffa dig en billig depå typ aktiedirekt och sen är det bara att sätta igång. Hitta aktier, köp dom, sälj dom.. avancera vidare och gå på warranter/optioner o.s.v.

Shakemynuts
2009-07-06, 19:11
Skaffa dig en billig depå typ aktiedirekt och sen är det bara att sätta igång. Hitta aktier, köp dom, sälj dom.. avancera vidare och gå på warranter/optioner o.s.v.

Warranter/optioner, förklara tack? :)

jakke
2009-07-06, 19:13

wikipedia.org?

rQx
2009-07-06, 19:14

derivatinfo.se

du ska nog klara aktier innan du ger dig på det i alla fall :)

Pelle2
2009-07-06, 21:08
Anställ Coxie :D

_Robbie_
2009-07-06, 22:15
Läs på om aktiehandel, hur man gör praktiskt, strategier, psykologin o.s.v. Sug in ALLT du kan hitta om aktiehandel /handel på börsen.

När du gjort detta börja handla FIKTIVT i ett par veckor/månader tills du hittar en passande strategi.

Utveckla en strategi och håll till den i vått och torrt. (Allt sånt här har du redan läst ordentligt i böckerna.)

Börja handla på riktigt med mycket små medel/kapital.

Var beredd på att förlora allt. Denna risk minskas dock om du läst och kommit ihåg vad som stod i böckerna och haft en ordentlig fiktiv period.

Gå inte in på derivat (warranter och optioner) över huvud taget förrän du är riktigt duktig på handel med aktier. Du kommer bränna dig hårt om du går på warranter för tidigt och detta lovar jag.

Var inte för ivrig. Det tar tid att lära sig att bemästra börsen och du kommer stöta på mycket hinder innan du lär tjäna pengar.

Alla har nybörjartur och så även du. Förblindas ej av detta och få hybris. Detta vänds snabbt mot förlust.

Nästintill 100% av daghandlarna går med förlust. Tro aldrig att du sitter med mer information än de professionella handlarna. Handla gärna på längre sikt. Daghandlarna har tillgång till informationen först och kan reagera på den fortast. Försök inte ens utmana dem.

Lite snabba tips....

coxie
2009-07-06, 22:49
Skriver bara lite för att komma iohåg till imorgon, är allt för stenad för att skriva något nu.

backflash
2009-07-06, 23:58
... Denna risk minskas dock om du läst och kommit ihåg vad som stod i böckerna och haft en ordentlig fiktiv period.
...

Hur minskas denna risk av det man har läst och av att man har haft en ordentlig fiktiv period? Lite omformulerat, hur minskar man risker som är drivna av priser som marknaden sätter? Jag är seriöst nyfiken.

_Robbie_
2009-07-07, 00:12
Hur minskas denna risk av det man har läst och av att man har haft en ordentlig fiktiv period? Lite omformulerat, hur minskar man risker som är drivna av priser som marknaden sätter? Jag är seriöst nyfiken.

Kanske formulerade mig lite felaktigt. Vad jag menar är att man lättare kan undvika att gå med förlust om man har läst på och vet hur man handlar med aktier, kunskap om risktagande, behärskar olika analysmetoder o.s.v.

T.ex om man har kunskap om portföljsammansättning kan man komma fram till att risken i portföljen minskar avsevärt om man fördelar kapitalet på ett antal olika aktier och sektorer. Kallas också för diversifiering.

Om man inte läst på om detta är det lätt att man lägger hela eller en stor del av sitt kapital på en enda aktie, vilket tydligt innebär en högre risk än vid diversifiering.

Detta var endast ett av många exempel på hur man kan minska risken genom att vara påläst och erfaren.

Prankie
2009-07-07, 00:17

En komplett strategi handlar inte bara om att pricka rätt aktier. Förutom standard grejer som i diversifierad portfölj minska totala risken så spela money management minst lika stor roll, dvs hur man investerar, hur man hantera förluster och när man ska ta hem vinster, vilket många nybörjare inte tänker på.

Fiktiv period har många fördelar. Dels kan man lära sig känna igen mönster ifall man är inne i teknisk analys. Det är också lättare att göra en objektiv bedömning, har man egna pengar i söker man oftast bara bekräftelse att man har gjort rätt.

backflash
2009-07-07, 09:14
Tack för era informativa svar!
Så med andra ord finns det:

Risker man kan lära sig (genom att ha en diversifierad portfölj kan man lära sig undvika större förluster, och genom detta lär man sig också att hantera sina pengar bättre, etc.)

Risker man inte kan lära sig (priser drivna av marknaden då den tar in all information som är tillgänglig för den (dvs osäkerheten kan inte minskas; ska inte förväxlas med fall där man kan minska osäkerheten - e.g. veta 'tillräckligt' mycket om sin kundbas*)).

coxie
2009-07-07, 09:17
Ska iväg till psykologen så kör en copy-paste från en av mina PM-mallar.

Först av allt vill jag bara ha sagt att du aldrig borde spekulera med pengar som du inte klarar av att förlora. Klyshigt och lite avskräckande kanske men det finns allt för många exempel på personer som knäckt sin ekonomi totalt i jakten på en större förmögenhet. Att handla med värdepapper innebär alltid en risk, det går att minimera riskerna med strategier men ingen vet vad som händer imorgon.

Nu när jag nämnt risken så kan vi gå vidare till lite trevligare aspekter. Det första jag tycker du ska göra är att kolla runt vilken mäklare du tycker passar dig bäst. Vanliga storbanker som Swedbank, Handelsbanken, Nordea osv är mycket dyrare och har inte ett lika stort utbud av verktyg och tjänster. Jag själv använder Avanza men Nordnet, aktiedirekt, aktiespar och ett flertal andra är bra, det som bestämmer vilken som är bäst är hur du kommer handla och vad du behöver för verktyg. Jag rekomenderar att du jämför ordentligt och det du ska kolla mest på är courtageavgifter och vad för verktyg du får i din depåform.

När du väl har hittat en vettig mäklare och depå så måste du bestämma dig för hur du tänker handla. De två stora metoderna är fundamental analys och teknisk analys. Inom dessa två grenar finns hundratals metoder och det enda sättet att hitta en metod som fungerar för just dig är att läsa och prova sig fram. Det finns tusentals böcker i ämnet och det är svårt att rekomendera några specifika. Jag hade börjat med att googla och läsa på lite allmänt om hur börsen fungerar och hur de olika strategierna fungerar. När du hittar något som du tycker är intressant så letar du upp böcker som tar upp ämnet på din nivå. Böcker som heter "tjäna pengar på aktier" "bli rik på aktier på 30 dagar" osv är oftast inget att ha utan sikta in dig på mer specifika böcker. En sak du bör tänka på är att du är aldrig ensam om att använda beprövade metoder och ser du en möjlighet till vinst är det "alltid" någon annan som sett den tidigare.

När du sedan har fått lite kött på benen är det bara att börja. Ibörjan behöver du inte skaffa dig några avancerade verktyg som tradingprogram, det räcker gott och väl med realtidskurser och de verktyg som mäklarna tillhandahåller gratis. Stop-loss är ett väldigt bra verktyg som innebär att du kan sätta en spärr på när aktien ska säljas automatiskt. Bra att ha om man inte har tid att sitta och kolla hela tiden. När du sedan vant dig vid marknaden och hittat en strategi som du trivs med kan man investera i verktyg som passar dig.

Shakemynuts
2009-07-07, 09:29
Tack för era svar! Jag läser allt och suger åt mig infon som en svamp.
En sak jag undrar över är vad som egentligen menas med strategi? På vilket sätt kan man ha en sån inom aktier? Kan jag få något typ av exempel?

Mental
2009-07-07, 10:02
Tack för era svar! Jag läser allt och suger åt mig infon som en svamp.
En sak jag undrar över är vad som egentligen menas med strategi? På vilket sätt kan man ha en sån inom aktier? Kan jag få något typ av exempel?

En strategi är en plan man håller sig till, ett förutbestämt agerande som skall hindra en från dumma beslut i affekt ;)

Ett exempel på strategi är att tex sälja vid 5% förlust, så du inte sitter där, ser aktien rasa och tänker "näe - jag väntar en stund till, den kanske stiger igen"
Då minskar du risken för förluster, men kanske missar en vändning och vinst vid uppgång.

coxie
2009-07-07, 11:36
Hur hade du tänkt jobba? Ska du investera långsiktigt eller är du ute efter att sitta varje dag och plocka små vinster? Hur mycket är du beredd att handla med och är du sugen på att belåna?

Shakemynuts
2009-07-07, 11:46
Hur hade du tänkt jobba? Ska du investera långsiktigt eller är du ute efter att sitta varje dag och plocka små vinster? Hur mycket är du beredd att handla med och är du sugen på att belåna?

Antagligen till att börja med bara sitta och småpeta på det varje dag mer eller mindre. Småvinster skulle väl sitta fint. Tänkte inte låna något och jag använder bara pengar jag redan har.

coxie
2009-07-07, 11:51
Antagligen till att börja med bara sitta och småpeta på det varje dag mer eller mindre. Småvinster skulle väl sitta fint. Tänkte inte låna något och jag använder bara pengar jag redan har.

Räkna lite på vad du får betala i courtage så att det lönar sig att småhandla med det kapital du har tänkt använda. Bry dig inte om att betala för programvaror ibörjan, realtidskurser och standardverktyg som stop-loss räcker gott och väl.

Att courtaget äter upp vinsten är ett vanligt problem om man inte räknar på det före.

Shakemynuts
2009-07-07, 12:27
Räkna lite på vad du får betala i courtage så att det lönar sig att småhandla med det kapital du har tänkt använda. Bry dig inte om att betala för programvaror ibörjan, realtidskurser och standardverktyg som stop-loss räcker gott och väl.

Att courtaget äter upp vinsten är ett vanligt problem om man inte räknar på det före.

Okej. Ska tänka på det om jag ens får nå vinster. :D

Finns de nå tips på tidningar eller hur man gör research på företag etc innan man köper/säljer så att man kan få lite riktlinjer att gå efter? För jag vet ju mycket väl att man inte gör sånt helt i blindo.

Siamand
2009-07-07, 12:31
sen får man ju inte glömma att desto större risker man tar ju större avkastning har man möjlighet till. en mycket viktig grundregel!

backflash
2009-07-09, 16:31
Tack för era informativa svar!
Så med andra ord finns det:

(1) Risker man kan lära sig (genom att ha en diversifierad portfölj kan man lära sig undvika större förluster, och genom detta lär man sig också att hantera sina pengar bättre, etc.)

(2) Risker man inte kan lära sig (priser drivna av marknaden då den tar in all information som är tillgänglig för den (dvs osäkerheten kan inte minskas; ska inte förväxlas med fall där man kan minska osäkerheten - e.g. veta 'tillräckligt' mycket om sin kundbas*)).

I det citerade ovan har jag lagt till (1) och (2) för att göra det lättare att läsa.

Har funderat lite på detta, och tänkte se om ni kan guida mig vidare i mina tankar:

För (2) gäller det att ingen har en fördel; risken går inte att lära sig, och Prankies tes om att pricka in aktier bara är en liten del av det hela blir bekräftad. Som Popper antagligen hade argumenterat: den som tar emot samma mängd kunskap som markanden har tillgång till måste ta sin egen kunskap och handling i beräkning, och utifrån sitt handlande ta sin egen kunskap och handling i beräkning ... osv. Trots ofantliga mängder data kan med andra ord ingen ha tillgång till all information som marknaden har - per se. Risken i det här fallet drivs av slumpmässighet med andra ord; risken är likadan för alla, men i stort är det ändå risken som bestämmer vem som kan komma att vinna.

Utifrån (2) är (1) det som sållar agnarna från vetet. Coxie nämner att du aldrig är ensam om att använda beprövade metoder, och han bör ha alldeles rätt - jag tänker inte påstå att jag vet att han har rätt. (1) handlar om hur man hanterar risken, och detta är däremot något som man kan lära sig till skillnad från (2). Man kan lära sig hur man diversifierar portföljen, hanterar pengar/förluster/vinster, etc., men man har inte tillgång till all information som sagt (se (2)). Därför blir den som kan lära sig att hantera risker på bäst sätt den som 'kan' stå som vinnare till slut - med betoning på kan.

Toel
2009-07-11, 17:05
När du gjort detta börja handla FIKTIVT i ett par veckor/månader tills du hittar en passande strategi.

Någon som har tips på sidor där man kan handla med aktier i en fiktiv miljö?

_Robbie_
2009-07-16, 19:38
Någon som har tips på sidor där man kan handla med aktier i en fiktiv miljö?

Har för mig att di.se har en sådan portföljfunktion.

Toel
2009-09-03, 20:30
Är lite nyfiken hur det gått för TS :)

Shakemynuts
2009-09-03, 21:32
Tja, jag orkade inte. Fokuserade på pokern istället och nu måste jag dansa. :D
Det och ungefär 7 timmar matte om dagen så, nah. Tar det i framtiden. :)
Spelar gitarr, datorspel och motionerar också.

Så ja, jag orkade inte helt enkelt.

rQx
2009-09-03, 22:02
Orkar inte gräva pengar?! :o

Shakemynuts
2009-09-03, 22:35
Orkar inte gräva pengar?! :o

Jag skulle ju lika gärna kunna förlora pengar. :D

rQx
2009-09-06, 20:07
Dålig inställning ;)

mojoo
2009-10-25, 10:41
lånar tråden lite om de är ok.

Handelsbanken har någon grej som heter "Handelsbanken Balans 50"
Balans 50 passar dig som tycker att hälften räntor och hälften aktieexponering stämmer överens med din syn på risk och sparhorisont. Aktieandelen kan variera mellan 40-60% beroende på förvaltarnas marknadssyn.

Information
Risk: Medel (3/5)
Andel aktiefonder: 50%
Avgift: 1,4%

Jag är inte så haj på aktier kan detta vara något om jag har pengar som inte är någon direkt fara om jag förlorar?

n1tro
2009-10-25, 11:44

Balans 50 passar dig som tycker att hälften räntor och hälften aktieexponering stämmer överens med din syn på risk och sparhorisont. Aktieandelen kan variera mellan 40-60% beroende på förvaltarnas marknadssyn.

Information

Jag är inte så haj på aktier kan detta vara något om jag har pengar som inte är någon direkt fara om jag förlorar?

ta inte illa upp men om det är pengar som det inte är ngn direkt fara med att förlora..varför inte göra ngt kul med de istället? när du har kapital som det kan Hända Saker med, dvs en summa pengar som skulle kännas om du förlora, då kanske du kan börja placera de.. avkastningen du kommer tjäna på det annars e liksom pengar du kan tjäna om du jobbar ngn gång i månaden..

sen e det iofs relativt, den summa du tycker e liten tycker jag kasnke är stor osv osv

Skäggmiffot
2009-10-25, 13:53

Information

Om du bestämmer dig för att köpa så köp en räntefond och en aktiefond som följer index istället för den fonden.

Lägger du hälften i en aktiefond som följer index och resten i en räntefond får du antagligen samma resultat men betalar en mycket lägre avgift.