Visa fullständig version : Äta direkt efter träning, vad?
Har testat och söka lite men jag har inte hittat något vettigt svar på just min fråga
Vad ska man äta efter träning? Just nu tar jag en gainer efter varje träning men det innehåller ju väldigt mycket kalorier och är ju inte så proteinrikt som en proteinshake, skulle min träning bli sämre om jag istället drog en proteinshake direkt efter träningen?
Jag själv har hört nåt om kolhydrater direkt efter träning så jag är ganska säker på att det just är en gainer jag borde ta och inte en proteindrink men jag vill vara säker.
mvh!
har du svårt att gå upp i vikt och det är ditt mål så är en gainer bra
annars är en proteindrink perfekt och sen hem och äta vanlig mat
Jag har verkligen inte svårt att gå upp i vikt när jag försöker, men jag vill inte tokbulka nu utan göra det sakta och då kanske det är bättre att smälla i mig en proteindrink efter träningen istället för en gainer, då tjänar jag ju mer protein på det om man säger så :P .
Det är nog lika mycket protein i din gainer, men om du inte alls har svårt att gå upp i vikt så är det ganska poänglöst att du tar den gainern.
Det finns i återhämntningssyfte en poäng med gainern också, men om det är ett standard styrketräningspass och du går hem o äter sen e det oviktigt.
Så ta bara ditt protein och sen käka.
Mr.Sarkastisk
2009-07-03, 02:39
Jag har verkligen inte svårt att gå upp i vikt när jag försöker, men jag vill inte tokbulka nu utan göra det sakta och då kanske det är bättre att smälla i mig en proteindrink efter träningen istället för en gainer, då tjänar jag ju mer protein på det om man säger så :P .
Vill du bygga muskler så bör du ligga på ett kaloriöverskott. I en gainer finns det som du nämnde "extra" kalorier, helt enkelt ett tillskott. Har du lätt för att gå upp i vikt så behöver du ej ta gainer (viktökare.) Kosttillskott i form av kolhydrater kan även vara mycket bra att inta vid träning för en snabbare återhämtning.
Det räcker alltså att du tar protein, och sedan går hem och äter mat.
Eddie Vedder
2009-07-03, 05:58
Är frågan vad du ska äta eller ej? Titeln gäller mat och tråden är startad i kostdelen men du pratar bara om gainer?
Angående maten så besvaras det i varje kosttråd, helt vanlig mat som gärna är protein- och kolhydratrik. Kycklinggryta med ris eller korv med potatismos t.ex.
Alfred Nobel
2009-07-03, 07:11
Rama in passet med protein. T.ex. en skopa whey 80 innan och ytterligare en skopa whey 80 efter träning.
Sen, som Eddie skriver, åker du hem och äter en balanserad och protein- samt kolhydratrik måltid. Kyckling, fisk, kött, mejeriprodukter, bönor, linser, baljväxter, pasta, ris, potatis, bröd, havregryn... Glöm ej grönsakerna: Brocolli, blomkål, vitkål, morötter, ärtor, etc...
Förstår nu att jag postade tråden i fel avdelning :P. Men tack för svar allihopa, ska nog satsa på proteinpulver efter träningen istället för gainer, sen mat direkt när jag kommer hem.
Alfred Nobel
2009-07-03, 11:50
Förstår nu att jag postade tråden i fel avdelning :P. Men tack för svar allihopa, ska nog satsa på proteinpulver efter träningen istället för gainer, sen mat direkt när jag kommer hem.
Det låter bra, lycka till med träningen!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.