Logga in

Visa fullständig version : Klarlägga några saker!

Pettersover
2009-07-02, 18:21
Detta har varit ett stort fundering för endel.

Jag vill veta vad man bör äta efter styrketräning?

Ska jag äta lite ris och kyckling senast 20min efter träningen?
lr
Ska jag ta snabba kolhydrater (ex banan) direkt efter träning och sen 1 timme senare en ordentlig middag?
lr
Ska jag ta en proteindrink efter träningen?

Och om vad ska man ta efter man har haft cardio?

Jag vill ha svar från er som har använt några av dom här metoderna, inte nån som har några gissningar.

Och för det andra, så undrar jag över det här med ätardagar samband med deff. Man kan ju 1 dag i veckan som man äter vad man känner för inom lagens gränser.
Och jag deffar och styrketränar, inte det optimala, ja vet:) Men det är mitt val. Så jag funderar lite om det hära.

Jag ska försöka förklara mitt tänkade:

När man styrketränar så bryts ju musklerna ner, och sen när man vilar så byggs dom upp men dom kan inte byggas upp på luft man behöver "byggmaterial" ex protein,kollhydrater, fett det sist nämnda vet jag inte om det hjälper så mycket med uppbyggnaden.

Men om man nu tränar 6 dagar i veckan och har vila på onsdagar, då får musklerna tid att återhämta sig.

Allt det här vet ni redan, och ni kanske undrar vad detta har med ätardag att göra, JO skulle det inte på ett sätt vara bra att ha sin ätardag på sin vilo dag, för då behöver musklerna mycket byggmaterial att bygga upp sig med och på ätargadar så kan det ju bli att kcal stiger över vad man ska ha i sig under 1 dag.

Det vore ju vara det optimala, lr?

Eller ska man ha sin ätardag man tränar? Då behöver musklera också byggmaterial.

Vad anser ni?

C.E.J.
2009-07-02, 21:24
Jag vill veta vad man bör äta efter styrketräning?

Ska jag äta lite ris och kyckling senast 20min efter träningen?
lr
Ska jag ta snabba kolhydrater (ex banan) direkt efter träning och sen 1 timme senare en ordentlig middag?
lr
Ska jag ta en proteindrink efter träningen?

Tömmer din träning muskelglykogenet? Ska du träna samma muskelgrupper igen inom det närmaste dygnet? Tar det lång tid för dig att komma hem efter träningen? Osv.

Eddie Vedder
2009-07-02, 21:47
Kan du inte bara spinna vidare på någon av alla de trådar du redan startat? Alla som berör kosten handlar ju om i princip samma sak och oavsett hur mycket svar du får verkar du ju lika osäker och nojjig.