handdator

Visa fullständig version : Dåligt med många övningar?

Gunfire
2009-07-01, 10:05
Hej

Jag körde rygg igår,

Gjorde kanske 11 eller kanske fler övningar, tungt. En på gymmet sa att det "inte är bra" om man vill bygga? stämmer detta? Det brukar vara främst rygg träningen det blir många övningar då det är en väldigt stor muskel grupp

Brukar köra, 4 set X 8 reps. Så tungt som jag kan. :smash:

Rahf
2009-07-01, 10:08
Du körde alltså minst 44 set ryggträning? Ja, det låter mycket. Personligen har jag nästan svårt att tro att en människa kan hålla bra intensitet under hela passet med en så enorm volym.

Hur lång tid tog passet?

Pjotor
2009-07-01, 10:13
Visst är ryggen en stor muskelgrupp, men kom också ihåg att det är svårt att vila den eftersom den används så mycket i det dagliga livet. Ryggmusklerna är också viktiga som stöd i många andra övningar.

Dubbelt så många övningar ger inte dubbelt så stor utveckling av en muskel. Om du gör marklyft, chins/latsdrag och stångrodd så får ryggen vad den tål, förutsatt att du tränar någorlunda tungt.

Till sist: om du tycker det är skönt att göra så många övningar, och din rygg inte tar stryk av det, så kör på.

kjell33
2009-07-01, 10:14
Det verkar ju lite planlöst faktiskt. Det borde räcka med 3 övningar á 4 set; mark, stångrodd plus latsdrag.

Gunfire
2009-07-01, 10:18
Hur lång tid tog passet?
Kanske 90 min

Till sist: om du tycker det är skönt att göra så många övningar, och din rygg inte tar stryk av det, så kör på.
Jo det känns endå bra..

Martin Löwgren
2009-07-01, 10:45
Jag kör runt 8-10 övningar på ryggen a 4 set och växer så de knakar men 3-4 övningar a 3-4 set ska vara fullt tillräckligt och samtidigt bättre enligt konstens alla regler *popcorn*

kjell33
2009-07-01, 10:47
Jaja, men du tillhör ju eliten!:hbang:

Martin Löwgren
2009-07-01, 10:52
Jaja, men du tillhör ju eliten!:hbang:

Hehe nej men jag tror på hög volymträning :thumbup:

Du såg ju när jag gick lös på SAK som en påtänd tjackpundare mellan marklyft, kronlyft, shrugs, hantelrodd, latsdrag, maskinrodd etc etc :)

Sniggel
2009-07-01, 12:29
För att få lite nyans i tråden berättar jag att jag brukar max ha 2 övningar oavsett vilken muskelgrupp det gäller. Ryggen har vuxit på bra av enbart marklyft för min del. Att träna fler övningar än 2 (vilket innebär fler set) har hittills inte funkat för mig utan brukar/brukade (brukar alltid ompröva högre volym då och då i "karriären" för att se om det funkar bättre än tidigare försök) innebära att min utveckling avstannar.

Vad jag vill säga är att om det inte funkar, testa något annat. Fördelen med färre set/övningar är att man oftast kan lägga mer fokus på att lyfta tyngre och för vissa är det precis vad som behövs medans det för andra blir för lite träning.

Min personliga åsikt är att de flesta (obs inte alla, vi är olika!) bör fokusera på att hålla volymen låg i början av ens träning och fokusera på att öka vikterna i basövningarna. Cable-cross, bakre-delt-maskin och liknande isolations- och pumpövningar är oftast onödiga om man vill lägga på sig 10kg muskelmassa så snabbt som möjligt.

Columbia
2009-07-01, 13:06
Jag kör runt 8-10 övningar på ryggen a 4 set och växer så de knakar men 3-4 övningar a 3-4 set ska vara fullt tillräckligt och samtidigt bättre enligt konstens alla regler *popcorn*

Den 18/6 tränade du 17 set rygg och passet innan det 15 set. Går vi tillbaka till april-maj är det nästan ännu färre, så lura inte folk att att högvolymspass har fått dig att växa så mycket, när du i själva verket tränat högvolym sedan två veckor tillbaka. *screwy*

Martin Löwgren
2009-07-01, 13:19
Den 18/6 tränade du 17 set rygg och passet innan det 15 set. Går vi tillbaka till april-maj är det nästan ännu färre, så lura inte folk att att högvolymspass har fått dig att växa så mycket, när du i själva verket tränat högvolym sedan två veckor tillbaka. *screwy*Ta du och bläddra bakåt i journalen så får du se (finns journaler på andra forum som innehåller pass från 3år tillbaka) så innan du börjar ordbajsa så va säker på din sak :smash:

Allt handlar ej som set utan också om antal övningar och reps.

Mvh

Columbia
2009-07-01, 13:42
Ta du och bläddra bakåt i journalen så får du se (finns journaler på andra forum som innehåller pass från 3år tillbaka) så innan du börjar ordbajsa så va säker på din sak :smash:

Allt handlar ej som set utan också om antal övningar och reps.

Mvh

Men för tre år sedan, tränade du inte seriöst, eller hur var det ;)

Har följt din blogg sedan ett år tillbaka, och kan faktiskt inte påminna mig om någon period där du kört i närheten lika hög volym per muskelgrupp som nu. Möjligen ben. Det skulle i så fall jag reagerat på, för tycker du kör helt sjukt nu. Säger inte att det är dåligt, men du är going mental på gymmet nuförtiden. 21 set biceps... :hbang:

EDIT: det var ju först för någon vecka sedan dina undringar kring "monsterpass" kom i form av en tråd...

Martin Löwgren
2009-07-01, 13:53
Men för tre år sedan, tränade du inte seriöst, eller hur var det ;)

Har följt din blogg sedan ett år tillbaka, och kan faktiskt inte påminna mig om någon period där du kört i närheten lika hög volym per muskelgrupp som nu. Möjligen ben. Det skulle i så fall jag reagerat på, för tycker du kör helt sjukt nu. Säger inte att det är dåligt, men du är going mental på gymmet nuförtiden. 21 set biceps... :hbang:

EDIT: det var ju först för någon vecka sedan dina undringar kring "monsterpass" kom i form av en tråd...Nej jag tränade inte lika seriöst men med nästan lika hög volym. Inte lika tungt eller bra men alltid med många övningar (självklart inte med dem mänder jag kör idag) :thumbup:

Sorry om jag brusade upp men tappade nyss ut min nylagade lunch på golvet och var tvungen att gå och handla en lunch ute för 139 norska kronor :(

Baan
2009-07-01, 14:00
Kan man köra tungt - varför inte? Själv kör jag intensivt med lång vila och det blir svårt få in mer än fem övningar (3-4 set) per muskelgrupp.

mangs
2009-07-01, 15:03
Vid en såpass hög volym som 40set+ skulle jag istället dela upp det på två pass och aknske splitta båda med någon annan muskelgrupp.

Känns som att 2x20 är bättre än 1x40. Variation är återigen nyckeln, Att då och då chocka kroppen med så här många set på ett pass är bra men att kontinuerligt köra 40 tunga set för varje muskelgrupp kräver en enorm tillvänjning och troligtvis längre återhätning, Är dessutom målet att bli större och starkare finns det mer effektiva och framför allt tidsbesparande metoder.

Låt säga att ditt max i en övning är 6x100kg. När tror du kroppen får mest signaler till att börja växa sig starkare:

6x100 +5x100 + 4x100 (alla till max) eller vid 6x80+6x80+6x80+6x80+6x80+6x80.

Det bästa vore nog att variera mellan dessa upplägg men om du alltid kör efter samma upplägg tror jag upplägg 1 kommer ge dig bättre resultat.

Diggler
2009-07-01, 16:25
Har helt ärligt svårt att orka mer än 2 övningar på ryggen, med 4-6set/4-6reps/set i varje. Efter min vanliga rutin av stångrodd följt av pull-ups känns det som om latsen håller på att explodera, och jag kan inte förmå mig till att köra mer rygg, så efter det blir det ett par 2-3set biceps, sen går jag hem.

CrazyJoeDavola
2009-07-01, 16:39
Har helt ärligt svårt att orka mer än 2 övningar på ryggen, med 4-6set/4-6reps/set i varje. Efter min vanliga rutin av stångrodd följt av pull-ups känns det som om latsen håller på att explodera, och jag kan inte förmå mig till att köra mer rygg, så efter det blir det ett par 2-3set biceps, sen går jag hem.

Ja det var faktiskt ynkligt ;)

Sniggel
2009-07-01, 17:10
Ja det var faktiskt ynkligt ;)

Eller bra intensitet i seten... ;)