Visa fullständig version : Avslappnande ställe i Kroatien?
Ska ut på en tågluff som kommer ta oss ner till Kroatien, men väl där har vi inte riktigt bestämt oss vart vi ska ta vägen. Någon som varit där och har tips?
Vi vill ha ett riktigt lugnt och avslappnat ställe, nära till fint vatten och bad, samt god mat. Någon som har en ort/ö/hostel att tipsa om? :)
D Andersson
2009-07-01, 09:58
Ska ut på en tågluff som kommer ta oss ner till Kroatien, men väl där har vi inte riktigt bestämt oss vart vi ska ta vägen. Någon som varit där och har tips?
Vi vill ha ett riktigt lugnt och avslappnat ställe, nära till fint vatten och bad, samt god mat. Någon som har en ort/ö/hostel att tipsa om? :)
Brela
Alla "lagom" stora ställen passar nog in, ta inget för litet bara då utbudet av god mat o.s.v. kan bli lite sämre. Makarska (staden) låter lite för mycket party för dig, men åker du söderut är det bara välja. Dubrovnik är annars rätt nice för sightseeing men mycket turister och inkastare som kanske gör det mindre avslappnande...
Brela verkar fint, lite svårt att boka något ställe dock :/
Finska Lejonet
2009-07-01, 19:16
När jag tågluffa besökte vi ön Hvar(man tar tåget till Split och sen en båt från split). Helt underbar ö med klippor vågor sol och sevärdheter. Plus en jäkla massa onyttigheter. *cupid*
Man kan även hyr rum hos lokalbefolkningen för en liten slant.
Vi hyrde av nån äldre dam och fick eget kök, badrum och sovrum, sen hade vi även en altan med utsikt över slottet(helt underbara middagar till solnedgången).
AFanatic
2009-07-01, 19:19
Om man väljer mellan Dubrovnik och Split, vilket ställe är bäst då? Enligt ovanstående önskemål.
När jag tågluffa besökte vi ön Hvar(man tar tåget till Split och sen en båt från split). Helt underbar ö med klippor vågor sol och sevärdheter. Plus en jäkla massa onyttigheter. *cupid*
Man kan även hyr rum hos lokalbefolkningen för en liten slant.
Vi hyrde av nån äldre dam och fick eget kök, badrum och sovrum, sen hade vi även en altan med utsikt över slottet(helt underbara middagar till solnedgången).
Hur fick ni rummet? Gick runt och frågade eller bokade innan?
Om man väljer mellan Dubrovnik och Split, vilket ställe är bäst då? Enligt ovanstående önskemål.
Nära till vatten och bad t.ex.? Varken Split eller Dubrovnik är badorter direkt, det är snarare lite sightseeingstäder, där Dubrovnik är den betydligt mer intressanta (och dyrare). Kan du tänka dig att åka lite utanför finns det bra möjligheter till bad men då behöver man givetvis bil.
Finska Lejonet
2009-07-01, 22:09
Det jag snackar om är ön Hvar, dit vi drog när vi insåg att Split inte var så avkopplande.
De står och raggar folk som ser ordentliga ut vid hamnen där båten stannar (visserligen hade jag precis haft mitt trevliga med en redig sjösjuka så jag såg väll inte ordentlig ut, men det gjorde min kamrat). =)
Så Hvar stämmer in på det som önskas, men tyvärr så åt vi inte ute, utan lagade vår egen mat.
Finns dock bra restruanger med nyfångad fisk etc.
Det bästa är om man är båtfantast, jag har aldrig sett så flashiga båtar(inte ens i en James Bond film), här snackar vi sinnesjuka summor.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.