handdator

Visa fullständig version : Bregott extrasaltat?

sumialic
2009-06-30, 19:10
Jag käkar runt 100 gram smör (bregott) per dag och föredrar den extrasaltade även om den normalsaltade även den är jättegod. Undrar helt enkelt om det blir för mycket salt att käka 100g extrasaltat bregott om dagen? Använder aldrig extra salt till något annat.

En annan fråga som jag inte tyckte det var värt att ge en egen tråd är om någon vet kalorierna i ostbullar, franskbröd, vattenfranska etc. Svårt att säga jag vet, men jag brukar räkna på ungefär 250kcal/100g. Tänkte om ni hört någon bulle som ska vara jättekaloririk och kanske innehåller 350-400kcal (som t.ex. knäckebröd gör).

stridis
2009-06-30, 19:23
Nu hittar jag inte bregott extrasaltat i dietistXP men jag hittar bregott havssalt, kanske liknande salthalt? 5 gram salt kontra mer normala 1.2gram salt. Ja det blir ju inga utsvävningar alls isåfall ifall man vill hålla sig inom rekommenderade mängder salt.

bollio
2009-06-30, 20:56
Jag kan inte svara exakt för jag tror ingen vet vad som är ett bra intag av salt. Men man kan nog med säkerhet säga att du får njurproblem och högt blodtryck när ditt intag börjar nå taket. Kroppen är rätt bra på att göra sig av med salt så länge det finns tillgång till mycket vatten så det taket ligger nog rätt högt för en ung person. Personligen tycker jag saltlarm är jävla skit så länge man inte är 60 år med högt blodtryck men inte ens då behöver det betyda att det är saltintaget som är skurken. Nutrition är komplicerat...

C.E.J.
2009-06-30, 22:19
Nu hittar jag inte bregott extrasaltat i dietistXP men jag hittar bregott havssalt, kanske liknande salthalt? 5 gram salt kontra mer normala 1.2gram salt. Ja det blir ju inga utsvävningar alls isåfall ifall man vill hålla sig inom rekommenderade mängder salt.

Oj, 5g minsann.

Enligt slv.se om extrasaltat smör är det 790mg Na/100g smör, dvs. ~2g NaCl. Står det inte någon deklaration på förpackningen?

Baskagge
2009-06-30, 22:36
Utan att med säkerhet veta så tror jag att du ligger rätt mycket över RDI för salt. Väldigt många saker innehåller salt. 4 gram per dag är väl den rekommenderade dosen?

maRRtin
2009-07-01, 12:34
http://www3.arla.se/Default____17802.aspx?SelectedMenuItem=22075

Grädde, vatten, rapsolja, salt 1,0%, mjölksyrakultur, vitamin A och D