Visa fullständig version : FINLAND vs SVERIGE
130kg finsk sisu
2009-06-30, 07:47
Ni är säkert trötta på mej redan med mitt gemförande mellan Finnar och svenskar. Men här får ni se hur hardcore-finnar ser på Sverige. :)
Hpller inte riktigt med honom, och om det skulle vart nån hård ishockeyspelare men Tero Lehterä som spelar hockey med äggkartonger under armarna och fastlimmade handskar. Tror Lehterä spelat i Malmö.
http://www.youtube.com/watch?v=aL-Nd9xOU2s&feature=related
Vill se lite sund debatt här! :Virro:whipped:
Ignatius72
2009-06-30, 07:52
Finnar flyttar till sverige och svenskar flyttar inte till finland. Case closed.
130kg finsk sisu
2009-06-30, 07:57
Finnar flyttar till sverige och svenskar flyttar inte till finland. Case closed.
Skulle vilja säga nåt syrligt skämt här men det skapar bara ilska. :)
Nej du har rätt i att Sverige lockar. För många blir PERKELE helt enkelt för mycket. Det är tufft att leva instängd i sig själv menar jag.
Nu håller ju Finland på att förändras, så riktiga skogsfinnar finns inte riktigt mer och de som finns ses som skogsfinnar av de andra mer världsvana finnarna.
Men som sagt själv tycker jag att det är så intressant att just isdansösen Lehterä säger detta. Han om någon passade i svensk hockey. Inte för att finsk är så mycket mer fysisk. Lite kanske...
Jarkko Ruuttu är väl inte ngn med fastklistrade handskar? Ganska hård i spelet vad jag vet.
130kg finsk sisu
2009-06-30, 08:03
Ruutu är tuff dock lite av en pajas.
Nu snackade jag om Lehterä som uttalande sig i klippet. Vilket jävla pucko...
KalleBalik
2009-06-30, 08:20
Jag vill inte helst inte dissa finland då det flyter finskt blod i mina ådror, men för mig finns det inget som lockar med Suomi. Har träffat en hel del finnar på mina resor runt om i världen och de flesta har mer negativt än positivt att säga om sitt hemland.
130kg finsk sisu
2009-06-30, 08:31
Svenskfinland då? Vi har det bästa från Sverige och Finland. Inget negativt :)
Jag är förvånad över att du sett negativa finnar. Jag menar en riktigt finne tror ju att man kan beställa ÖL på finska i Spanien osv.
Nordenator
2009-06-30, 08:33
Ehh.. Ja. Pök.
Förutom de som är från Närpes då. Ingen som förstår dom ändå :)
130kg finsk sisu
2009-06-30, 08:39
Jag bor till grannkommunen till Närpes.
Ja närpes är unikt. På alla sätt och vis. Speciellt dialekten!
130kg finsk sisu
2009-06-30, 08:44
japp! Trevligt ställe!
Finns skrattnäs oxå!
jag gillar Finland, sen flyter det iofs 50% finskt blod i mig med. Jag generaliserar lite och säger att de flesta finnar är mer starka jämfört med svenskarna. Jäkligt härlig natur och arkitektur på sina ställen med.
Lite bilder...
http://i188.photobucket.com/albums/z92/yip_man/DSC03169.jpg
http://i188.photobucket.com/albums/z92/yip_man/DSC03272.jpg
http://i188.photobucket.com/albums/z92/yip_man/DSC02991.jpg
KalleBalik
2009-06-30, 09:26
Dom finnar jag träffat som inte har haft särskilt mycket positivt att säga om finland har berört punkter såsom utbredd rasism, trångsynthet, intolerans etc.
Märk väl att detta inte är mina synpunkter om Finland!
Deceiver85
2009-06-30, 09:36
Rent politiskt skulle jag säga att Finland är ett föredöme...
Nitrometan
2009-06-30, 09:44
Du gillar samlingsregeringar?
Deceiver85
2009-06-30, 09:45
Du gillar samlingsregeringar?
Funkar uppenbarligen rätt bra för Finland, så varför inte?
Nitrometan
2009-06-30, 09:48
Funkar uppenbarligen rätt bra för Finland, så varför inte?
Ja, och med tanke på hur lite som skiljer de två blocken hos oss - så kanske det vore värt att prova?
Vad ska de bråka om i partiledardebatterna då?
Tero Lehterä sa sin åsikt och det knappast alla finländare som tänker så om Svenskarna. Skymtar lite ironi i hans uttalande också. Finnarna gillar att retas med svenskarna, precis som svenskarna gör med finnarna. Finland är allmänt mer macho än Sverige, det är ett faktum. Tung historik har väl satt sina spår. Jag har mest erfarenhet av Helsingfors, det är en svenskvänlig stad, en förlängning av Stockholm. Lilla Stockholm. Attityden mot Svenskarna kan se annorlunda ut när man kommer ut till en icke-svenskspråkig region.
Eller inte:Virro
Har även jag lite finskt blod i mig, men dessa riktiga hardcore skogsfinnar som beställer makaroner och korv med koskenkorva i ölsjedel på Grand hotell verkar inte finnas längre?
Jag har svårt att se vad som är bättre med Finland än Sverige.
Har ingenting emot Finland men det är inte direkt något som positivt står ut med det landet, eller är det?
Jag älskar Finnar, men vet inte så mycke om Finland, så kan de inte alla flytta hit.
pragmatist
2009-06-30, 11:12
Finland är ett sånt där land som borde finnas i en liten glaslåda med texten "Krossa glaset i händelse av krig".
Jag är förvånad över att du sett negativa finnar. Jag menar en riktigt finne tror ju att man kan beställa ÖL på finska i Spanien osv.Hahahahahaa :D
Wille005
2009-06-30, 11:34
Sverige är överlägset Finland i alla sporter. Vi har renare gator och lär oss redan vid barnsben att prata utan saliv i munnen. Vi reser utomlands istället för att svettas nere i källarbastun och går på det lokala gymmet hellre än att brottas med rotvältor i grannskapets skogsdunge. Vi är helt enkelt I-landet i Norden.
Skämt o sido brukar folk från Finland nedvärderas rätt rejält här i Stockholm, Sverige. Själv har jag inga fördomar (SAJK) hehe nä men det är inget fel med finskar inte, har ett flertal vänner med finska rötter.
Jag bor till grannkommunen till Närpes.
Ja närpes är unikt. På alla sätt och vis. Speciellt dialekten!
Mina krigsflyktingar till släktingar kommer från grannkommunen men bodde längre söderut just vid tillfället. Har nog hållit lite mer på Finland i just hockey och friidrott då jag tyckte svenskarna var mesiga och lade sig för lätt, nu vet jag inte längre. Finsk/svensk flagga i granen osv. Finnarna hade i alla fall förr en djävla fightingspirit i vad de är gjorde.
Lite intressanta fakta: http://www75.wolframalpha.com/input/?i=finland+sweden
Jag har bott i Sverige i hela mitt liv men jag känner mig ändå mer finsk. Jag har finska som modersmål och har mycket lättare att "passa in" hos finländare. Jag har svårare att bli riktigt nära vän med någon svenskspråkig t.ex, det är nånting med språket tror jag som känns stelt och onaturligt.
I Finland är det fin natur o städer och fullt med trevliga finländare och snygga finska tjejer. Jag gillar också att det finns fullt med grillkiosker där man kan käka lihapiirakka o porilainen på sommaren med mera!
Finland ligger på topp i världen om jag minns rätt i antal människor som sportar och motionerar o sånt och jag är stolt över Finlands framgångar o olika sporter, framförallt inom motorsport.
Jag tror på Jesus så jag tycker att det är positivt med Finland att där verkar det inte vara riktigt samma hat och respektlöshet mot Gud som i sverige.
130kg finsk sisu
2009-06-30, 12:16
Jo visst är det lite ironi i vad Tero Lehterä säger i interjuven.
Makaroner och korv med koskenkorva på Grand Hotell ska jag beställa nästa gång vilka lirare! :)
Svenskar i gemen är helt ärligt 1 mil mycket trevligare än vad finnar är. Men behöver man en vän för livet och en vän att lita på då det blåser snålt väljer jag en finne. :)
Vad är det som är så hardcore med Finland? Alla Finska krigshjältar är egentligen Svenskar. Varenda en av dom är Svenskättling, utan dom är det bara deprimerade låtsasryssar som dricker för mycket kvar.
För några år sedan tillbringade jag två veckor i Joensuu. De hade en hyfsat trevlig mexikansk restaurang. Åtminstone var det bättre än piroger och kalakukko. Men så förbannat stor skillnad jämfört med Sverige var det inte, bortsett från den karelska rysskräcken.
130kg finsk sisu
2009-06-30, 12:48
Tycker ni svenskar med 500 man starkt försvar skall ha mer rysskräck! ;)
Som medlemmar i EU är det en feature, inte en bugg.
130kg finsk sisu
2009-06-30, 13:01
Intressant att du tyckte om Joensuu. Det är ju den staden som är ökända för att ha många skinnheads. Fråga vilken annan finne på bärdan om Finlands mest rasistiska stad så är jag 99% säker att de svarar Joensuu.
Första gången jag hörde talas om Joensuu var i mitten av 90-talet, då handlade det om attacker mot invandrare. Så den saken har inte undgått mig. Jag förmodar att skinheadsen hade bättre - eller möjligtvis sämre - saker för sig medan jag var där, för de var frånvarande. På den tiden bodde jag i Linköping, och det är inte direkt en stad befriad från rasister, så jag tycker nog ändå inte att det är så stor skillnad.
TheGovernator
2009-06-30, 13:38
I Finland måste man väga frukten själv när man handlar. Wtf?!
130kg finsk sisu
2009-06-30, 13:45
jepp!
Nitrometan
2009-06-30, 13:46
Inte nu längre.
Försvarsmakten varslade på måndagen 500 anställda om uppsägning.
http://www.mil.se/sv/Nyheter/centralanyheter/500-varslas-i-Forsvarsmakten/
Bl.a. ska sjöbevakningen bort. Lagom till den ryska gasledningen kommer att börja patrulleras av ryska flottstridskrafter.
I Finland måste man väga frukten själv när man handlar. Wtf?!
In Soviet Russia fruit weighs you!
Nitrometan
2009-06-30, 13:47
Vad är det som är så hardcore med Finland? Alla Finska krigshjältar är egentligen Svenskar. Varenda en av dom är Svenskättling, utan dom är det bara deprimerade låtsasryssar som dricker för mycket kvar.
Alla finnar är egentligen svenskar. Det är bara 200 år sen som Sverige förlorade Finland till Ryssland.
De finnar jag har snackat med har pratat finnsvenska dels några från Närpes och några som snackar som mumintroll lite mer söderut tror jag, och de har en sak gemensamt och det är att de hatar att snacka finska och kan bara några få ord vilket är lite märkligt. Är det ofta att man antingen snackar svenska eller finska men inte båda?
130kg finsk sisu
2009-06-30, 13:50
japp det är ju 200 år sen vi skiljdes åt. Tror er konung skall komma hit i höst pga detta.
130kg finsk sisu
2009-06-30, 13:52
De finnar jag har snackat med har pratat finnsvenska dels några från Närpes och några som snackar som mumintroll lite mer söderut tror jag, och de har en sak gemensamt och det är att de hatar att snacka finska och kan bara några få ord vilket är lite märkligt. Är det ofta att man antingen snackar svenska eller finska men inte båda?
6% av befolkningen lever på svenska. Dvs skola,vård,jobb allt är på svenska. Ungefär hälften av dessa 300 000 kan inte många ord finska. Medans resten pratar bra eller flytande finska.
Nitrometan
2009-06-30, 13:53
Det enda Finland har som Sverige saknar är Tom of Finland och Freddi of Malax!
130kg finsk sisu
2009-06-30, 13:56
det enda finland har som sverige saknar är tom of finland och freddi of malax!
+1
Scorpionida
2009-06-30, 14:07
Kan bara säga som fullblodsfinne men som född i Sverige att finnar är ena riktiga bonddrängar ibland... jäkligt rasistska o jäkligt inskränkta... ett för litet land helt enkelt. Säger inte att de är trevliga, men är synd tyvärr med deras något förvrängda omvärldssyn.
shut teh face
2009-06-30, 14:14
Jag har träffat ett par finnar i åldern 14-16 i min hemort och de klagade antingen på att jag var tjock, eller så kom det en tjock finne o sa att det var bra att jag var tjock för det tyckte han var bra.
Här på söder finns det inte så många men jag var på en irländsk pub igår och där var det några men de lukta mest öl och cigg och sa inget.
Haha, jag sitter här och garvar när jag kollar på detta. Visst, du kanske inte tyckte om han 130kg, men jag tyckte det var rätt roligt iaf. :)
Men för att vara seriös nu. Nej, jag skulle inte välja Finland över Sverige, även fast jag är finsk (Bor i sverige dock). Någon sa nått om arkitekturen? Håller absolut inte med. Visst, dem nya byggena är väll lika som i sverige, men varje gång jag är i finland påminns jag om någon jävla rysk sovjet tid. Många av husen där är enormt fula, och tråkiga, det är som om dem som byggde dem byggde dem enbart för att inte sticka ut ur mängden. Så man byggde stora bostadskåkar som ser ut som nått från forntida Tjernobyl. Men som sagt, det var då, men de finns ju kvar än idag. Annars var jag där nyligen, och gick igenom mina kusiners nybyggda område. Det var fina hus däremot. Men det jag märkte då var att finnarna e fan helt överkåta på tegel. Varenda villa är ett tegelhus? Tror det var 1 hus utav kanske 30 som var trä, men då var garaget av vitt tegel ändå.
Och den i andra perspektiv gillar jag sverige mer. Helheten i det svenska samhället är skönare, och folket är mindre instängda. Dock håller finland på att förändras fort känner jag. På 90-talet fanns det inte en enda person som inte hade trenchscoats på sig, det var hemskt. En fet 55 årig gubbe, nike trenchcoat och ett par löparskor. Och då var han hipp. Usch, mår dåligt av bara minnet.
Men sen finns det andra sidor av Finland jag uppskattar mer. Men det tänker jag inte ta upp här och nu!
shut teh face
2009-06-30, 14:30
Men sen finns det andra sidor av Finland jag uppskattar mer. Men det tänker jag inte ta upp här och nu!
Invandringspolitiken? :D
Verbatim
2009-06-30, 14:46
Hade verkligen inte velat vara Finsk, finns inga bra schackspelare därifrån, dom är för macho för att tänka, och/eller för fulla.
hangatyr
2009-06-30, 15:07
japp det är ju 200 år sen vi skiljdes åt. Tror er konung skall komma hit i höst pga detta.
ni får mer än gärna behålla honom.
tntballe
2009-06-30, 15:14
Var inte det för 3 år sedan, iaf så hade Vasa besök av kungen & jag då.
haha vilket uttalande och av just han :laugh:
Alla finnar är egentligen svenskar.
Utmärkt poäng. Dessvärre tror jag att de flesta svenskar och finnar inte förstår det.
von huff
2009-06-30, 20:52
En skillnad som jag är att svenskar är antingen trevliga eller otrevliga medan finnar lyckas dölja hurdana de är ganska bra.Finlandssvenskar och finnar är ochså lite olika i min mening, fast skillnaderna är inte s stor bland ungdomar kanske.Av svenskar,finnar och finlandssvenskar så föredrar jag finnar
von huff
2009-06-30, 20:57
6% av befolkningen lever på svenska. Dvs skola,vård,jobb allt är på svenska. Ungefär hälften av dessa 300 000 kan inte många ord finska. Medans resten pratar bra eller flytande finska.
Har du nån aning om hur den svenska befolkningen är fördelad?jag menar att här i söder så talar säkert 90% mer eller mindre flytande finska särskilt i områden runt Helsingfors och även här jag kommer ifrån men jag har förstått att man är lite sämre på finska uppe i landet?
tntballe
2009-06-30, 21:29
Det senaste jag fick ur en konversation med en Vasa-bo var
eat shit and die swede
:(
Jag älskar Finnar, men vet inte så mycke om Finland, så kan de inte alla flytta hit.
Vi kan ju alltid annektera Finland ;)
Jag diggar Finland men vill inte bo där. Känns lite jobbigt att vara så där macho hardcore tala-inte-om-känslor man, fördomar ifrån min sida bara kanske?
Danny Devito
2009-07-01, 01:12
Det senaste jag fick ur en konversation med en Vasa-bo var
eat shit and die swede
:(
Haha, wtf? Berätta mera.
B.Sawinski
2009-07-01, 01:45
Riktigt bra land att tävla i. Härlig stämning på galorna
130kg finsk sisu
2009-07-01, 07:29
Von huff. Jag tror att ni är ungefär nån % fler finlandssvenskar i södra Finland än vad vi i Österbotten är. Men det är ju i Österbotten man verkligen lever på svenska. I södra Finland så märker man att t.ex du och många andra i din generation håller på att förfinskas. I Österbotten är det nog majoriteten av finlandssvenskarna som inte kan bra finska. Många kan inte alls
tntballe
2009-07-01, 07:37
Haha, wtf? Berätta mera.
Var lite humor från en i min cod uo-klan. Jag sa något först men det behöver vi inte ha med. ;)
Första meningen får mig att inse sicken nörd jag är.
Danny Devito
2009-07-01, 07:47
Första meningen får mig att inse sicken nörd jag är.
Äsch, det hade varit värre om det vart CS. :D
130kg finsk sisu
2009-07-01, 07:57
Riktigt bra land att tävla i. Härlig stämning på galorna
MMA och dylikt har mycket stor förankring i breda folklager i Finland.
Mycket PERKELE där. *grr27*
När jag var på Åland förra sommaren, så hamna jag i en diskution med en finne om svenska vs finska rockband när vi delade taxi efter krogen. Vi satt och smågapade sådär som man gör när man är lite småfull, och rabbla upp olika band. Plötsligt utbrister han "The Rasmus". Är det något man fortfarande lyssnar på i Finland? Lite märkligt annars att man är stolt över ett one hit wonder band.
Nitrometan
2009-07-01, 10:07
En programserie på P1: "Hurrare och Finnjävlar"
http://www.sr.se/sida/default.aspx?ProgramId=3453
Berör det här ämnet lite.
Jag är juh 100% inflyttat finne i Sverige så vet inte, skulle aldrig flytta tillbaka till Vasa där morsan är ifrån men farsan är från Åland å de e juh grejjer de, dit kan man nog flytta.
Ang starka så finns de massa bondestarka finnar men de finns de svenskar också, känner typ inte än jävel som går på gym på Åland å endå dräller de av starka människor, för att dom är semi-bönder typ.
130kg finsk sisu
2009-07-17, 09:59
Idag i Vasabladet hade man en helsida med nån Expresenjournalist som hette Jesper Högström. Killen ifråga sa det kanske bra:
"Finland representerar allt det som man i Sverige inte riktigt gillar" :)
Så utomordentligt ointressant.
130kg finsk sisu
2009-07-17, 10:23
jag tycker det är jävligt intressant. Har alltid facinerats över hur lika länderna är men ändå så olika.
Den tyngaste
2009-07-17, 10:42
Upp med vettigare/fler vägskyltar, förbättra vägarnas skick och fixa Burger King så kommer jag definitivt bo kvar i Finland/Österbotten!
Och som 130kg sisu fisken skrev i början, Finland håller på att ändras, förnyas(?) till det bättre tror jag.
Nitrometan
2009-07-17, 10:47
Upp med vettigare/fler vägskyltar, förbättra vägarnas skick och fixa Burger King så kommer jag definitivt bo kvar i Finland/Österbotten!
Och som 130kg sisu fisken skrev i början, Finland håller på att ändras, förnyas(?) till det bättre tror jag.
Till det bättre?
Det kanske blir som Sverige sen? ;)
Jag är född i sverige av finska föräldrar och mitt modersmål är finska, men använder språket mest när jag är där på semester... Är i Finland med hyggligt jämna intervall, och har börjat uppleva en intressant skillnad mellan svenskar och finnar. Jag uppfattar svenskarna som mer "kappan-efter-vinden-vändare", de kan säga en sak till en person men när denna lämnar rummet kommer ofta vändningen. Jag upplever finnarna som mer raka där. Tycker man olika och inte riktigt vill säga det, ja då är man tyst istället. Frågar man om åsikten, ja då får man oftare ett ärligt svar, även om det skulle svida till lite.
Någon annan som upplever liknande?
Alltså, med handet på hjärtat så måste väl alla, både svenskar och finnar, erkänna att vi svenskar faktiskt är lite bättre på allting.?
Den tyngaste
2009-07-19, 13:53
Alltså, med handet på hjärtat så måste väl alla, både svenskar och finnar, erkänna att vi svenskar faktiskt är lite bättre på allting.?
Sverige kallas ju inte storebror för inget. ;)
Finland är ett mindre land med färre folk och så har dem väl varit i krig bra mycket mer och längre än Sverige(?), och sånt spelar in i hur fort ett land hinner utvecklas tror jag.
von huff
2009-07-19, 14:00
Sverige har och är kanske ett halvt steg före i många anseenden men vi har som tur inget rosengård i Finland och människorna är mer rättframma och mer ödmjuka
Verbatim
2009-07-19, 14:01
Att berätta för folk hur ödmjuk man är, är inte vidare ödmjukt.
von huff
2009-07-19, 14:03
Att berätta för folk hur ödmjuk man är, är inte vidare ödmjukt.
Klart att man märker om folk är mer eller mindre ödmjuka, fast man kan förståss inte dra alla över en kam
Den tyngaste
2009-07-19, 14:07
Sverige har och är kanske ett halvt steg före i många anseenden men vi har som tur inget rosengård i Finland och människorna är mer rättframma och mer ödmjuka
Man känner sig säkrare i Finland helt enkelt.
Sverige börjar mer och mer se ut som ett misslyckat Usa nr 2.
von huff
2009-11-09, 09:59
Jag får mig alltid ett litet skratt när jag läser om enel gym i Sverige, där det inte finns hantlar över 40kg, marklyften får inte ha ljud osv.Jag har besökt och tränat 6-7 gym i Finland och har aldrig sett ett enda gym med hantlar under 60kg eller ett gym där folk skulle gnälla på folk som marklyfter
Verbatim
2009-11-09, 10:03
Jag får mig alltid ett litet skratt när jag läser om enel gym i Sverige, där det inte finns hantlar över 40kg, marklyften får inte ha ljud osv.Jag har besökt och tränat 6-7 gym i Finland och har aldrig sett ett enda gym med hantlar under 60kg eller ett gym där folk skulle gnälla på folk som marklyfter
Nåja, jag har besökt 6-7 gym i Sverige och har aldrig heller stött på dessa problemen, det handlar nog främst om vilka gym man söker sig till.
S.A.T.S i Finland har väl samma regler som S.A.T.S i Sverige. Sist jag besökte en satsanläggning i Finland så fanns det inga hantlar över 40kg. Marklyft är ju Finlands nationalgren efter spjutkastning så det är inte så konstigt :D
Nitrometan
2009-11-09, 10:31
Marklyft är ju Finlands nationalgren efter spjutkastning så det är inte så konstigt :D
App app app. Då skulle ju de finska spjutkastarna varit bättre än Magnus Arvidsson i marken?
Och det är de väl inte?
:)
Gillar faktiskt finland mer än sverige av dessa enkla skäl.
Vi hade en granne förut som var finne, föredetta fallskärmsjägare, gammal jäckel.
När hans barnbarn tog studenten bjöd han på tårta och koskenkorva :D
Då skällde hans fru på honom på finska. Då gick han in skamset med koskenflaskan, och kom tillbaka med några arboga 10,2or :D
Andra skälet är en tjej jag träffa på krogen som var helfinne men född och uppväxt i sverige, hon ville bli rispad lite lätt på ryggen med knifven medan hon hade sex.
Det är min sammanfattning av hela finland.
Gillar faktiskt finland mer än sverige av dessa enkla skäl.
Vi hade en granne förut som var finne, föredetta fallskärmsjägare, gammal jäckel.
När hans barnbarn tog studenten bjöd han på tårta och koskenkorva :D
Då skällde hans fru på honom på finska. Då gick han in skamset med koskenflaskan, och kom tillbaka med några arboga 10,2or :D
Andra skälet är en tjej jag träffa på krogen som var helfinne men född och uppväxt i sverige, hon ville bli rispad lite lätt på ryggen med knifven medan hon hade sex.
Det är min sammanfattning av hela finland.
Fördomar, härliga att få bekräftade:D
Träffade några finnar i alperna på skidbussen, härligare och vänligare människor har jag nog aldrig mött. Bjöd på choklad o öl:D
träningsgossen
2009-11-09, 10:55
7 - 0 till Finland i Karjala cup.
Kebab-Arne
2009-11-09, 11:19
Finland kommer som vanligt vika ned sig när det gäller nåt ändå, dvs OS senare i vinter. Deras hockeylag verkar sakna vinnarskalle. Vad har de, ett VM-guld från 95? wow...
von huff
2009-11-09, 11:23
Finland kommer som vanligt vika ned sig när det gäller nåt ändå, dvs OS senare i vinter. Deras hockeylag verkar sakna vinnarskalle. Vad har de, ett VM-guld från 95? wow...
Det är mycket möjligt, Tommy Salo lär knappast stå i Sveriges mål?
Behöver jag påminna om vilket lag som slog Finland senaste OS begav sig?
von huff
2009-11-09, 11:37
Behöver jag påminna om vilket lag som slog Finland senaste OS begav sig?
Måste jag påminna om när Sverige flög ur VM (eller var det OS) mot Vitryssland?
Måste jag påminna om när Sverige flög ur VM (eller var det OS) mot Vitryssland?
5-1, som blev 5-6:smash:
von huff
2009-11-09, 11:43
Nä nu får man sluta tala skit, både Finland och Sverige är bra länder med bra skolor och sjukvård.:)
Varför folk unga människor vill flytta från Norden till andra länder förstår jag inte riktigt, förutom att Norden är lite kallt och kanske inte så stort:)Några klasskamrater skulle jobba ett par år i Spanien men såg dem för ett par veckor sedan, måste ha smakat balle att jobba för 3ggr mindre lön än i Finland hehe
Godfella
2009-11-09, 11:45
Farfar var med och plockade 16 utav 226.875 döda.
http://chickencrap.com/images/1472.jpg
von huff
2009-11-09, 11:48
Jo det var krut så förbannat i dom gubbarna:)
App app app. Då skulle ju de finska spjutkastarna varit bättre än Magnus Arvidsson i marken?
Och det är de väl inte?
:)
Att Finland har två världsrekord i marklyft talar för sig själv ;)
75kg Ismo Lappi 1973 FIN 74.70 340.0 16.11.2001 Sotkamo FIN
82.5kg Veli Kumpuniemi 1934 FIN 82.40 357.5 17.05.1980 Zürich SUI
Farfar var medic, hörde dock aldrig något om kriget utom att Ryssland var fega och att det var kallt, jävligt kallt..
von huff
2009-11-09, 12:08
Jag har hört massor om kriget.Det som jag särskilt kommer ihåg var när gammelmorfars grupp hade tagit fångar och kaompanichefen (?) gav order till gammelmorfar att han skulle skjuta fången men an vägrade och tänkte bli skjuten själv, men det slutade med att en av hans kamrater skjöt fången.
En gång hade de en prickskytt som lyckades ta soldater men ingen visste var han var och ¨så hittade gammelmorfar ett träd där det saknades snö på endel kvistar.Prickskytten smällde av ett skott ochså och de såg mynningsflamman och så skjöt de 20cm överom platsen de såg prickkytten och han dog.
sundvall
2009-11-09, 15:14
Nah gillar inte Finland så mycket.
Är dock grymt imponerad av deras sniper Simo Häyhä som deltog i vinterkriget, vilken legend!
Nitrometan
2009-11-09, 15:25
Att Finland har två världsrekord i marklyft talar för sig själv ;)
75kg Ismo Lappi 1973 FIN 74.70 340.0 16.11.2001 Sotkamo FIN
82.5kg Veli Kumpuniemi 1934 FIN 82.40 357.5 17.05.1980 Zürich SUI
Jag vet. Finnarna är marklyft. Men nu gällde det både spjut och marklyft. ;)
Nah gillar inte Finland så mycket.
Är dock grymt imponerad av deras sniper Simo Häyhä som deltog i vinterkriget, vilken legend!
Läste precis om honom. Imponerande!
Super_Johan
2009-11-09, 17:09
Farfar var medic, hörde dock aldrig något om kriget utom att Ryssland var fega och att det var kallt, jävligt kallt..
Du är inte ensam om att inte höra krigshistorier. Det har ju varit tabu i folkmun att prata om kriget (i Finland), det är först nu på 90-2000 talet det börjar lätta... Och folk börjar öppna sig.
Skrämmande ändå, ibland tänker man att det var en evigheter sedan det var krig. Men min farfar som lever i dag, var med i kriget. Han börjar vara till åren, men ändå...
on topic gillar jag både Finland och Sverige. Båda har sina för- och nackdelar :)
Bland det roligaste man kan titta på är landskamper mellan Sverige och Finland, det blir för det mesta spännande och nästan alltid ett jäkla drag och det måste man väl ändå tillskriva den nästan syskonlika rivaliteten mellan länderna? :D
Bland det roligaste man kan titta på är landskamper mellan Sverige och Finland, det blir för det mesta spännande och nästan alltid ett jäkla drag och det måste man väl ändå tillskriva den nästan syskonlika rivaliteten mellan länderna? :D
oändlig penismätartävling
Trapper Buzz
2009-11-09, 18:46
Finland är Östra rikshalvan. Så ser jag på det.
Finnar och norrlänningar är ungefär lika hårda.
Finland har roliga drickor, tex dom där blåa gubbarna med en vit mössa (glömt vad dom kallas)
Trapper Buzz
2009-11-09, 23:24
Lördagskorv. Gott kaffe. Prennvin.. har jag hört.
Motorbreath
2009-11-10, 00:47
Finland har roliga drickor, tex dom där blåa gubbarna med en vit mössa (glömt vad dom kallas)
Smurfar?
Finnar dansar bättre än svenskar.
ZJj6d5QSYaE
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.