Logga in

Visa fullständig version : Maltodextrin, när och hur mycket?

Jacke89
2009-06-29, 23:20
Hej

Ja kan inte använda sökfunktionen är värdelös på de.. men har beställt nu från shop. Nu undrar jag hur jag ska dosera maltodextrin, hur mycket snabba kolhydrater behöver jag efter träning, tänkte ta den med prottedrycken. Väger 85 kg. Sen äter jag typ 20 min senare.

Jag tar 35 gram protein före och 35 gram direkt efter träningen, ska jag ta maltodextrin i båda gångerna och hur mycket varje gång? Tack!

King Grub
2009-06-30, 08:22
0 gram och uppåt. Det behövs inte för muskeluppbyggnad. Äter du ett kolhydratrikt mål mat 20 minuter efter träning behöver du inte maltodextrin alls, inte för återhämtning heller. Har du problem att få i dig den energi du behöver kan du dosera som vilken kolhydratkälla som helst, men försök hålla intaget av näringslösa, högglykemiska kolhydrater till träningstillfälllet.

Turbo Rico
2009-06-30, 09:56
Säger man inte 1-2 gram per kilokroppsvikt direkt efter träning? Själv kör jag på 2 gram per kg direkt efter träning eftersom jag äte rmiddag ca 90-120 minuter senare. Brukar ta 1 dl malto och 1 dl vitt socker, blandar det med ca 25-30 gram (whey-80) protein och nu även lite kreatin. Jag väger drygt 105 kg.

King Grub
2009-06-30, 09:58
Finns ingen anledning att ersätta 3-4 gånger så mycket kolhydratenergi som man har förbrukat om man inte vill bli tjock.

2 g per kilo, då har man nog sprungit ett marathonlopp, om man behöver dom mängderna i ett direkt intag efter passet.

kjell33
2009-06-30, 10:01
Det här har varit uppe många gånger tidigare och den allmänna meningen kan sammanfattas i grubs inlägg. Undantaget är rena uthållighetssporter där du tömmer muskeln på glykogen vid varje träningstillfälle, något som inte sker vid styrketräning.

Sverker
2009-06-30, 10:19
Undantaget är rena uthållighetssporter där du tömmer muskeln på glykogen vid varje träningstillfälle, något som inte sker vid styrketräning.

Var hamnar vi någonstans då ?
Tappar vi 5 %, 15 % eller 50 % av muskelglykogent vid ett träningspass ?

Finns det några exempel att härleda till. Saltin borde ha några studier med försökspersoner fastspända i bensparksmaskiner.

kjell33
2009-06-30, 10:21
Mitt inlägg var taget ur minnet från ett inlägg av eddie vedder. Hoppas han kan klargöra lite bättre.

Turbo Rico
2009-06-30, 10:24
Finns ingen anledning att ersätta 3-4 gånger så mycket kolhydratenergi som man har förbrukat om man inte vill bli tjock.

2 g per kilo, då har man nog sprungit ett marathonlopp, om man behöver dom mängderna i ett direkt intag efter passet.

Det kan förklara varför jag inte ser snoppen när jag kissar längre...*gah!*
Jag brukar ta så där mycket dom passen där det är tung knäböj eller tung mark, annars tar jag betydligt mindre, ca 1 gram per kg kroppsvikt.
Då kanske jag har överdoserat en aning då..?

Sverker
2009-06-30, 10:25
Jag kan säkert plocka fram undersökningar gjorda av Saltin. Men Kollo skulle kalla det stenåldern eftersom de är gjordA på 1980-talet, eller tidigare.

King Grub
2009-06-30, 10:25
Man förbrukar en stor del, men det är ju lokalt. I den tränande muskeln. Inte ens vid träning av ben med basövningar blir kaloriförbrukningen per timme speciellt hög, om man inte kör någon slags cirkelträning. Helkroppspass med högt tempo och mycket basövningar kan säkert nå en förhållandevis hög energiförbrukning.

Och hur bråttom är det? Skall man träna samma muskler igen inom 24 timmar? Det gör konditionsidrottare. Skall man, efter tömmande ansträngning, upprepa den ansträngningen igen nästa dag, arbeta med och tömma samma muskulatur igen, då är det bråttom.

För en styrketränande med splittat schema, där samma muskel inte skall tränas på 48, 72 eller ännu fler timmar - hur bråttom är det med hundratals gram socker timmen efter passet?

Mr.Sarkastisk
2009-06-30, 10:32

När du säger det där så förstår man direkt att du inte är speciellt stor. Ganska naturligt att man lägger på sig fett i samband med muskelbyggning. Det är smällar man får ta. Varför deffar man...

Martin Löwgren
2009-06-30, 10:55
Jag ska käka 550gram kolhydrat om dagen så jag ersätter 150gram av dessa med maltodextrin i samband med träning för att slippa äta så mycket :thumbup:

75gram under och 75gram efter.

Ostknäcket
2009-06-30, 11:05
När du säger det där så förstår man direkt att du inte är speciellt stor. Ganska naturligt att man lägger på sig fett i samband med muskelbyggning. Det är smällar man får ta. Varför deffar man...

Var skrev Ts att han bulkade, och var skrev king grub att han INTE åt en massa kolhydrater efter träning? Deffar man så kanske det är onödigt att lägga 200g näringslöst socker efter träning? Bulkar man så är det också onödigt enligt mig. Om man bulkar så hinner nog musklerna fyllas igen av den vanliga maten man äter utan att man behöver lägga hundratals gram socker efter styrketräning.

Edit: Hur vet du att KG inte är stor endast på rekommendationerna han ger, undrar jag?

Eddie Vedder
2009-06-30, 12:10

Jag har läst det här ett par gånger nu. Vad vill du ha sagt egentligen? Blir 2g/kg kroppsvikt plötsligt mer nödvändigt bara för att man redan är stor och skulle det vara mer befogat att lägga jättemängder av ens kaloriintag på maltodextrin bara för att man planerat att bli fetare?

Alfred Nobel
2009-06-30, 12:26
Jag ska käka 550gram kolhydrat om dagen så jag ersätter 150gram av dessa med maltodextrin i samband med träning för att slippa äta så mycket :thumbup:

75gram under och 75gram efter.

Det är mycket kolhydrat, är det pga att du når maximal prestationsorgie på gymmet eller har det någon annan förklaring?

Turbo Rico
2009-06-30, 12:31
Hur mycket är rimligt att ta efter ett tungt böjpass då? 1 gram per kg? 0.5 gram?
Sen måste jag säga att jag faktiskt tagit 2 gram efter träningarna ett bra tag utan att gå upp speciellt mycket i vikt, tror det är ca ett år nu även om det nu senaste tiden har börjat gå uppåt sakta men säkert men jag är rädd att det har att göra med mitt groteska intag av godis på kvällarna... ett bittert erkännande från min sida.

kjell33
2009-06-30, 12:35
Maltodextrin är enkla, näringsfria sockerarter som inte har något egentligt värde i styrketräning, däremot i uthållighetssporter.

Eddie Vedder
2009-06-30, 12:36
Hur mycket är rimligt att ta efter ett tungt böjpass då? 1 gram per kg? 0.5 gram?
Sen måste jag säga att jag faktiskt tagit 2 gram efter träningarna ett bra tag utan att gå upp speciellt mycket i vikt, tror det är ca ett år nu även om det nu senaste tiden har börjat gå uppåt sakta men säkert men jag är rädd att det har att göra med mitt groteska intag av godis på kvällarna... ett bittert erkännande från min sida.

Om du vill äta godis men hålla tillbaka kaloriintaget så skippa maltodextrinet och käka lite godis efter passet till proteindrinken då. Något sämre kolhydratkälla och sämre för tänderna men så stor skillnad är det inte.

Och bara för att passet varit tungt behöver det inte innebära ett jättehögt energibehov för det. Att mesjogga en timme förbrukar oftast mer energi än att pressa skiten ur sig under en timmes styrketräningspass.

Nordström
2009-06-30, 12:37
Maltodextrin är enkla, näringsfria sockerarter som inte har något egentligt värde i styrketräning, däremot i uthållighetssporter.

Utveckla gärna!

Eddie Vedder
2009-06-30, 12:41
Utveckla gärna!

Det räcker väl med att du läser King Grubs svar längre bak i tråden? Det är ju en utveckling av Kjell33's påstående. Ett påstående jag håller med om även om jag själv inte ens skulle använda mig av malto efter mina långa konditionspass heller.

kjell33
2009-06-30, 12:43
Maltodextrin används främst som fyllnadsmedelm i sötningsmedel.

Låter inte speciellt förtroendeingivande i mina öron.

Nordström
2009-06-30, 13:01
Det räcker väl med att du läser King Grubs svar längre bak i tråden? Det är ju en utveckling av Kjell33's påstående. Ett påstående jag håller med om även om jag själv inte ens skulle använda mig av malto efter mina långa konditionspass heller.

Om maltodextrin ingår i kosten och hjälper en att hamna på ett överskott så har dem väl ett värde? (om viktuppgång är målet vill säga)

kjell33
2009-06-30, 13:02
Dyrt överskott i så fall.

Nordström
2009-06-30, 13:03
Malto är ju nästan gratis.

kjell33
2009-06-30, 13:04
I princip näringsfritt socker men det har jag sagt tidigare.

Eddie Vedder
2009-06-30, 13:19
Om maltodextrin ingår i kosten och hjälper en att hamna på ett överskott så har dem väl ett värde? (om viktuppgång är målet vill säga)

Ja men i det sammanhanget har det inte ifrågasatts heller. Men då handlar det om en nödvändighet för att tillgodose ett totalt energibehov, inte en nödvändighet för att återhämta sig från ett enskilt träningspass.

För en person som orkar käka en extra macka för de där kalorierna som annars skulle komma från maltodextrin känns det mycket osannolikt att skillnaden blir märkbar på sikt.

Sverker
2009-06-30, 13:27

I mina ögon är det fyllnadsmedel för att det är lätt att göra "fluff" av det. En enkel, billig, teknisk lösning.

Sverker
2009-06-30, 13:31
Jag förkastar inte maltodextrinet.
För högkaloriförbrukare är det guld. Snabbt, billigt, enkelt,smaklöst, inte mättande osv, osv. Finns alldeles för många som tränar hårt och tankar för lite. Synd att skjuta sig i foten med dålig återhämtning pga svält.

Eddie Vedder
2009-06-30, 13:36
Synd att skjuta sig i foten med dålig återhämtning pga svält.

Ännu mer synd att man då inte försöker lära sig äta ordentligt och fyller på med enbart tomma kcal. Och det är som sagt inte frågan om kaloripåfyllning orimärt här utan nödvändigheten vid intag direkt efter passet om man ligger på en så låg träningsnivå som kanske 4 styrketräningspass per vecka och en kort joggingtur på .

Turbo Rico
2009-06-30, 14:22
Om du vill äta godis men hålla tillbaka kaloriintaget så skippa maltodextrinet och käka lite godis efter passet till proteindrinken då. Något sämre kolhydratkälla och sämre för tänderna men så stor skillnad är det inte.

Och bara för att passet varit tungt behöver det inte innebära ett jättehögt energibehov för det. Att mesjogga en timme förbrukar oftast mer energi än att pressa skiten ur sig under en timmes styrketräningspass.

Det här med mitt godisintag är tyvärr ett kapitel för sig så vi släpper det... slipper jag skämmas så mycket.
Mellan tummen och pekfingret, hur mycket kolhydrater bör jag trycka i mig efter träningarna? Ska man sata på vanligt socker istället för malto?

Eddie Vedder
2009-06-30, 14:25
hur mycket kolhydrater bör jag trycka i mig efter träningarna? Ska man sata på vanligt socker istället för malto?

Svaret gavs ju redan från början, 0 gram och uppåt. Malto ör marginellt bättre som sagt, godis godare (och där är skillnaden inte marginell utan radikal.;)).

Men en gainer som innehåller t.ex. 20g proteinpulver och lika mycket kolhydrat känns ju inte hutlöst oavsett om de är nödvändigt eller ej.

Turbo Rico
2009-06-30, 14:55
Svaret gavs ju redan från början, 0 gram och uppåt. Malto ör marginellt bättre som sagt, godis godare (och där är skillnaden inte marginell utan radikal.;)).

Men en gainer som innehåller t.ex. 20g proteinpulver och lika mycket kolhydrat känns ju inte hutlöst oavsett om de är nödvändigt eller ej.

Ok, då kanske jag kan ta och lugna mig lite med socker i proteindrinken efter träningarna.
Sen ska jag försöka skippa godiset också på kvällarna men... då krävs nog en kurs i disciplin först.

TSullivanM
2009-06-30, 15:09
Men säg en person som vill ligga på kalori+ och som har långt till gymet. 60min eller mer hem innan det går att äta någon form av riktig mat. Är inte malto i så fall bra för att snabbt fylla på energin efter ett gympass?

kjell33
2009-06-30, 15:44
Blanda en proteindrink och ta en banan är mitt råd.

TSullivanM
2009-06-30, 15:50
Blanda en proteindrink och ta en banan är mitt råd.

Den innhåller ca 22g kolhydrat och det skulle räcka då alltså?

Edit: Proteindrink tas redan.

kjell33
2009-06-30, 15:54
Vad jag och flera andra i den här tråden försökt säga är att maltodextrin inte är ngt undermedel och det finns massor av bättre alternativ i så fall. Men det har tydligen inte gått fram.

Nu har jag sagt mitt i detta ämne.

TSullivanM
2009-06-30, 15:59
Vad jag och flera andra i den här tråden försökt säga är att maltodextrin inte är ngt undermedel och det finns massor av bättre alternativ i så fall. Men det har tydligen inte gått fram.

Nu har jag sagt mitt i detta ämne.

Det är kolhydrat. Kolhydrat har aldrig varit något undermedel i den bemärkelsen så vitt jag vet.

Och att tex Vitargo är ett bättre alternativ vet jag också. Men annars kan jag nog inte se något som skulle vara bättre. Likvärdigt absolut men då kommer ju frågor som pris och tillgänglighet in i bilden och där vinner ofta malto anser jag.

Eddie Vedder
2009-06-30, 18:03
Men säg en person som vill ligga på kalori+ och som har långt till gymet. 60min eller mer hem innan det går att äta någon form av riktig mat. Är inte malto i så fall bra för att snabbt fylla på energin efter ett gympass?

Jo visst. Det verkar som person efter person medvetet misstolkar allt. Precis samma sak med tråden som berörde Saltins uttalande i DN om onödig sportdryck.

Det handlar alltså inte om svart eller vitt, att något är förkastligt eller optimalt. Den som vill ha kolhydratpulver i sitt protein ska förstås ta det. Men har man inga bekymmer med att äta ordentligt med mat och i rimlig tid efter passet kommer inte prestationsförmågan och återhämtning påverkas vid en så låg träningsnivå som majoriteten ligger på här på Kolozzeum.

Det finns ingen anledning att en vanlig motionär som jag skall hålla på och dricka kolhydratlösning i mina ögon.

C.E.J.
2009-06-30, 19:03
Ok, då kanske jag kan ta och lugna mig lite med socker i proteindrinken efter träningarna.
Sen ska jag försöka skippa godiset också på kvällarna men... då krävs nog en kurs i disciplin först.

Jag tycker det skulle vara mycket rimligare om du gjorde som Eddie föreslog i nåt inlägg tidigare i tråden, att du istället för malto/socker efter träningen äter godis, det är ju iaf tillfredställande.

Turbo Rico
2009-07-01, 08:51
Jag tycker det skulle vara mycket rimligare om du gjorde som Eddie föreslog i nåt inlägg tidigare i tråden, att du istället för malto/socker efter träningen äter godis, det är ju iaf tillfredställande.

Det finns mycket som skulle kunna göras bättre i min kost och vardag, godis är min stora last för jag röker inte, jag knarkar inte, jag snusar inte, jag dricker 2-3 gånger per år (men då jävlar är det all in som gäller!) och jag äter aldrig nåt onyttigt på jobbet.
För ca 2 år sen så gick träningen lite på halvfart och då tog jag ca 50 gr socker efter träningen och ökade då på intaget till 150-200 gr kolisar efter träningarna och då började det gå lite bättre igen, utan att jag gick upp i vikt. Kan ju lika väl varit andra faktorer som spelat in där men...
Jag skulle ju kunna testa mgi fram och ta mindre och mindre socker för varje pass och se om det gör nån skillnad, förmodligen kommer det inte spela nån roll eftersom jag äter middag varje kväll.

Robbelibob
2009-07-01, 11:30
Förut så lät det ju som snabba kolyhydrater var superviktigt efter träning, vad har ändrats?

C.E.J.
2009-07-01, 18:01
Förut så lät det ju som snabba kolyhydrater var superviktigt efter träning, vad har ändrats?

Att snabbt fylla på med kolhydrater är fortfarande viktigt för atleter på hög nivå som ska träna samma muskelgrupp igen inom 24 timmar, något annat har väl aldrig sagts?

Robbelibob
2009-07-01, 19:01
Nja, för många år sen så verkade det som varenda en som styrketränade, fyllde på med kolhydrater.

saab900
2009-07-01, 19:33

:)

2g/kg kroppsvikt är 2g/kg kroppsvikt, oavsett om du väger 60 eller 120 kg, eller hur?

Det finns bilder på King Grub, och han ser mycket vältränad ut, om det nu har någon betydelse för de råd han ger med vetenskapligt underlag. Han tränar också cardio + styrka i stort sett varje dag om jag inte missminner mig.

Commando1980
2009-07-01, 20:08
all heder till king grub och eddie vedder för deras tålamod. skrämmande många som helt saknar förmåga att tänka i helheter och applicera den guldgruva av information som finns på brädan.

vicarious
2009-07-01, 20:46

Ingenting har ändrats förutom att folk har börjat inse att en styrketränande individ som tränar 3-6 gånger i veckan inte ligger på samma nivå som en atlet eller elitidrottare. Hursomhelst finns det många som lever kvar i den tron att styrketräning är det hårdaste, grymmaste och jobbigaste som finns och att dom tränar så jävla hårt!

Robbelibob
2009-07-01, 22:34
Ok, jag förstår. Tycker då att man måste äta så jobbigt mycket, även på kalorieminus, så på sätt är det ju bra iaf. Men nåt måste ju ändrats, som tex:

"Det är ett välkänt faktum att man bör fylla på sina glykogenförråd i musklerna så snabbt som möjligt efter träningen. Lyckas du med det blir återhämtningen snabbare och muskeluppbyggnaden kommer igång tidigare."

Det stämmer inte alls då, eftersom King Grub sa tvärtemot?

Eddie Vedder
2009-07-02, 06:06
Det stämmer inte alls då, eftersom King Grub sa tvärtemot?

Hur kan du göra den tolkningen? Läser du tråden så ser du att det är fördelaktigt men tveksamt hur bråttom. Och det har gällt länge, d.v.s. mängden kolhydrat är orimär före dess snabbhet.

Men som jag redan skrivit flera gånger i tråden så är det förstås inte dumt att ta en gainer om man inte vill äte tillräckligt energirikt.

Lite andra tips för att orka äta mer:

http://traningslara.se/blogg/konkreta-tips-for-dig-som-vill-upp-i-vikt/

Turbo Rico
2009-07-02, 08:03
Hur kan du göra den tolkningen? Läser du tråden så ser du att det är fördelaktigt men tveksamt hur bråttom. Och det har gällt länge, d.v.s. mängden kolhydrat är orimär före dess snabbhet.

Men som jag redan skrivit flera gånger i tråden så är det förstås inte dumt att ta en gainer om man inte vill äte tillräckligt energirikt.

Lite andra tips för att orka äta mer:

http://traningslara.se/blogg/konkreta-tips-for-dig-som-vill-upp-i-vikt/

Bra texter!

Robbelibob
2009-07-02, 14:25
Ok, tack Eddie. Fick bara den känslan, genom hela tråden.

Morty
2009-07-02, 15:59
Mycket nyttig tråd och eloge till mods som orkar med alla som typ blir helt mindblown över att man inte behöver trycka i sig socker runt träning!

Själv har jag cirka 10-20 gram socker i mitt EAA av några anledningar.

Ökar proteinsyntesen ytterligare (bara lite men effekten finns där)
Smakar lite godare
Skyddar mot glukeogenes av de fria aminosyrorna (tror jag :O)
Förbättrar min återhämtning marginellt

Dock är det bara 10-20 gram socker jag har i. Mer tvekar jag verkligen på att det behövs. Det är inte som att sockret är som EAA, dvs totalt överlägset mat, för en styrketränande individ. Jag är övertygad om att denna mängd är alldeles lagom.