handdator

Visa fullständig version : Uppskatta kalorimängden i måltiden!

tankz
2009-06-27, 20:50
Tjenare!

Hoppas alla har en bra sommar, och att ni som deffar får behålla era surt förärvade muskler:cool:

Jag deffar just nu, snart är det slut men innan dess så har jag nog gått ner lite för fort i vikt, väger inte min mat och har ingen möjlighet att göra, lagar den inte själv och har ingen våg och den som lagar vill inte väga det, och så kommer det nog tyvärr förbli.
Däremot uppskattar jag så gott det går, och det hjälper mig att ha ett humm.

Här är en bild på dagens middag en träningsfri dag;
http://img261.imageshack.us/i/mltid1.png/

Innehåll: Sallad, vanlig pasta vet inte märket, ryggbiff och tzatsiki.
I glaset är det proteinpulver men det behöver ni inte räkna med.

Personligen har jag redan uppskattat värde, så ska jag se om det passar med vad ni tror. Jämte är det ett vanligt lock till en shaker för att man ska få ett perspektiv.

Jag ska ligga runt 1950 kcal per dag, för övrigt.

Tack!

time3
2009-06-27, 21:53
svårt att se hur mkt mjölk d e i glaset ..men på en höft nånstans nära 500kcal skulle ja nog gissa på.:smash:

tankz
2009-06-27, 22:00
svårt att se hur mkt mjölk d e i glaset ..men på en höft nånstans nära 500kcal skulle ja nog gissa på.:smash:

behöver inte ta med mjölken som jag skrev;) Ok 500 kcal inte mer?

Action Fighter
2009-06-27, 22:28
Skulle nog skippa pastan och slänga in lite extra ryggbiff om jag vore du, om du vill ha bättre resultat på deffen. Tzatsikin skulle jag också kasta rakt av tallriken. Mitt upplägg för deff är att alla sorts såser försvinner, nu vet jag inte vad du gör tzatzikin på men antar att det är creme freche(stavning?). Imo är det dåligt för deffen att köra både såpass mycket pasta och creme frechen. Min måltid idag var två kycklingfiléer, 200-300g keso(12g prot, 2g kol, 4g fett/100g)om du villa ha lite råd eftersom pasta inte är opti kolhydrater för deff. Vill du ha kolhydrater borde du testa quinoa(12g prot, 60g kol, 7g fett, 7.8g kostfiber). Creme freche är det annars verkligen inget fel på men ska du deffa borde du ha cuttat kolisarna för att käka det.

tankz
2009-06-27, 22:38
Skulle nog skippa pastan och slänga in lite extra ryggbiff om jag vore du, om du vill ha bättre resultat på deffen. Tzatsikin skulle jag också kasta rakt av tallriken. Mitt upplägg för deff är att alla sorts såser försvinner, nu vet jag inte vad du gör tzatzikin på men antar att det är creme freche(stavning?). Imo är det dåligt för deffen att köra både såpass mycket pasta och creme frechen. Min måltid idag var två kycklingfiléer, 200-300g keso(12g prot, 2g kol, 4g fett/100g)om du villa ha lite råd eftersom pasta inte är opti kolhydrater för deff. Vill du ha kolhydrater borde du testa quinoa(12g prot, 60g kol, 7g fett, 7.8g kostfiber). Creme freche är det annars verkligen inget fel på men ska du deffa borde du ha cuttat kolisarna för att käka det.

ok tack för ditt svar. Blir ingen tzatsiki i framtiden då, får bli lite sockerfri ketchup som är grymt kalorisnålt. Men ska jag bara äta köttet då? o typ en tredje del av pastan eller inget alls? Har planerat att jag kommer på ca 200 g protein, o de e ju bara 800 kcal o jag ska få i mig 2000 kcal så vad ska jag då göra med resten av kalorierna??

time3
2009-06-27, 22:55
behöver inte ta med mjölken som jag skrev;) Ok 500 kcal inte mer?
missade visst det :p

J tänkte att om det är
ca50g pasta - ca 170kcal..
ca 150g-200g kött - ca 250kcal
o det där vita kanske blir 80kcal
o lite stekfett osv... men ja tror att runt 500 är nog en hyffsad gissning ändå.. :)

maRRtin
2009-06-28, 08:06
Skulle nog skippa pastan och slänga in lite extra ryggbiff om jag vore du, om du vill ha bättre resultat på deffen. Tzatsikin skulle jag också kasta rakt av tallriken. Mitt upplägg för deff är att alla sorts såser försvinner, nu vet jag inte vad du gör tzatzikin på men antar att det är creme freche(stavning?).
Man gör väl inte tzatsiki på creme fraiche?
Matlagningsyoghurt tycker jag är bäst, men det går även att ta en lätt yoghurt och filtrera i kaffefilter innan man blandar med gurkan.

Pontus H
2009-06-28, 08:10
aldrig 500 det där ser ju typ ut som 600-700 kanske :P

cyclist_90
2009-06-28, 11:29
alltså spelar det någon roll?? går han ner i vikt för fort är väl kolhydrater iform av pasta ett utmärkt val att lägga till lite extra för att få en mer kontrollerad viktnedgång, mer pasta på tallriken för faaan=)

Cohen
2009-06-29, 13:18

Mycket struntprat där. Varför skulle pasta vara sämre än quinoa? Varför skulle pasta och creme fraiche (?) vara en speciellt dålig kombination?

DudX
2009-06-30, 10:03
Ett tips på tzatzikin.

Testa att göra den på fettfri kvarg ;)
Fast vad vet jag, kanske inte går.

Cohen
2009-06-30, 19:08
Ett tips på tzatzikin.

Går gör det väl, men det blir godare med yoghurt. Använd vanlig 3%ig eller någon lättvariant om du vill spara på kalorier.

Eddie Vedder
2009-06-30, 19:18

Bättre att vassla yoghurt. Konsistensen blir åt kvarghållet men krämigare och med godare smak.

Även om den feta yoghurten är godast så blir det gott även med lättyoghurt.

Cohen
2009-07-01, 18:33
Bättre att vassla yoghurt. Konsistensen blir åt kvarghållet men krämigare och med godare smak.

Även om den feta yoghurten är godast så blir det gott även med lättyoghurt.

Visst. Hur mycket vatten rinner ur yoghurt när man vasslar? Tänker på hur näringsvärdena för avrunnen yoghurt blir om man jämför med den turkiska med 10%.

Eddie Vedder
2009-07-01, 19:05
Visst. Hur mycket vatten rinner ur yoghurt när man vasslar? Tänker på hur näringsvärdena för avrunnen yoghurt blir om man jämför med den turkiska med 10%.

Mängden vet jag inte men tänk dig yoghurts konsistens till lite fastare än creme fraiche typ.