Visa fullständig version : Frågor om styrkelyftare
1) Varför kör man den eccentriska delen väldigt långsamt vid tunga lyft? Har det med utrustningen att göra?
2) Hur kommer det sig att de aldrig kör till fail? Har märkt det mycket med styrkelyftarna på mitt gym, men även från videos o.s.v. Vid tunga 3or och liknande så ser det ut som om de skulle kunna klämma in 1-2 till utan några större besvär. Har det med stånghastigheten att göra?
3) Har märkt ett par gånger att de som är starkast med utrustning inte alltid behöver vara starkast utan. Är det inte orättvist att vissa har kroppshyddor som gör dem ideala för utrustning? Måste kännas jävligt surt att veta att man böjer mer än någon annan men att han/hon vinner för att dräkten är bättre/passar bättre.
Tack i förhand! :)
3.
jag lyfter inte men jag tycker idén med dräkter suger ;) kör raw.
3.
jag lyfter inte men jag tycker idén med dräkter suger ;) kör raw.
Skulle vi frivilligt avstå känslan av att skallen nästans sprängs av trycket?:D
tycker utrustning är jeevla kyyk, hade varit mycket coolare om alla tävlingar var RAw!
1. Nu är det inte alla som är långsamma och inte i alla moment, men ja, ofta blir det ett motstånd även om man släpper på i utrustning då en del av dess funktion är att hålla emot så att man får skjuts i den positiva fasen av lyftet.
2. Det finns inte några direkta fördelar vad jag vet att köra till fail då man tränar för styrka. Det är slitsamt nog på CNS som det är.
3. Nej. Så är det ju i alla sporter: vissa har bättre förutsättningar än andra. Ofta handlar det dock om att vissa tränar mer och smartare i utrustningen än andra.
1) TUT, time under tension eller anspänningstid, är styrkebyggande. Längre TUT ger ökad styrka, upp till en gräns.
2) Viss forskning visar att träning utan failure ger högre styrkeutveckling. Hittar inte tråden nu, men det finns ett par stycken som avhandlar detta.
3) Jo. Det är orättvist, liksom mycket annat i livet.
Tack för alla svar!
Ingenting är orättvist, men det känns som att utrustning inte gör det mycket bättre.
3. Är det så orättvist? Jag har fått för mig att de som får mycket kg av utrustningen lägger upp sin träning för att bli bra med utrustning; mycket lyft med utrustning och utrustningsliknande lyft. Tränar man inte för att att bli så bra som möjligt i utrusningen får man väl skylla sig själv om man gynnas av den.
Sen är det klart att vissa kroppstyper gynnas av utrusningen, men det gäller ju även rawlyftning.
Givetvis, man måste träna med utrustning för att vänja sig vid det och för att lära sig hur man bäst uttnyttjar den.
Sen är det klart att vissa kroppstyper gynnas av utrusningen, men det gäller ju även rawlyftning.
Klart, har du långa armar så blir bänk svårare men mark lättare o.s.v.
Dock så känns det onödigt att de genetiska fördelarna förstärks av utrustning.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.