handdator

Visa fullständig version : Vaknar upp med ett tungt huvud och svullna ögon

b_andersson
2009-06-26, 08:57
Är det någon som har liknande känsla när ni vaknar? Tung i huvudet ögonlocken känns som de 20x större än vanligt. Har provat sova mer, mindre gå lägga mig tidigare och senare ingen fungerar.

Någon som har liknande eller vet vad detta kan vara?
Har hört att vissa kan vara allergiska mot kvalster i sängen. Men det är även så när jag har nya lakan.

Tack i förhand!
/Björn

Snafu
2009-06-26, 08:58
Snarkar du?

hoikka poika
2009-06-26, 09:07
Pollen?

mikaelj
2009-06-26, 09:08
TS, samma här.

Snafu, lite lite.

b_andersson
2009-06-26, 09:10
Snarkar du?

Nej, (undantag när jag förtärt alkohol)

Kappman
2009-06-26, 09:13
Kan bero på flera saker. Förutsatt att du ser till att sova min 8 tim så kanske det kan bero på att:

1. Dina binjurar är stressade och du hinner inte producera tillräckligt mycket kortisol under natten för att vakna upp pigg. Tränar du på kvällarna? Hur ofta tränar du? Är du stressad på jobbet eller privat?
2. Du lider av någon form av allergi som ligger och tär på kroppen. Kan vara en typ 1 allergi som redan nämnts, ex. pollen, eller det kan vara en födoämnesallergi typ 3.

b_andersson
2009-06-26, 09:14
Pollen?

Jag har funderat på det, men jag känner ingenting på dagarna, det brukar försvinna efter någon timma. Jag brukar dricka rött té varje kväll innan jag går och lägger mig, fast har använt det länge och symptomen uppkom i våras.

Sniggel
2009-06-26, 09:17
Är det någon som har liknande känsla när ni vaknar? Tung i huvudet ögonlocken känns som de 20x större än vanligt. Har provat sova mer, mindre gå lägga mig tidigare och senare ingen fungerar.

Har hört att vissa kan vara allergiska mot kvalster i sängen. Men det är även så när jag har nya lakan.

Tack i förhand!
/Björn

Ja, nästan så länge jag kan minnas :D
Före 10 års ålder brukade jag nog oftast vakna upputvilad, men sen dess så är det som du beskriver 19 av 20 gånger.

ARMSTARK
2009-06-26, 09:29
Du kan vara allergisk mot teet. ( Man kan bli allergisk helt plötsligt mot nåt man har tålt i många år ) Testa några dagar utan. Och byt kudde, någon nämnde kvalster och jag håller med.

b_andersson
2009-06-26, 09:38
Kan bero på flera saker. Förutsatt att du ser till att sova min 8 tim så kanske det kan bero på att:

1. Dina binjurar är stressade och du hinner inte producera tillräckligt mycket kortisol under natten för att vakna upp pigg. Tränar du på kvällarna? Hur ofta tränar du? Är du stressad på jobbet eller privat?
2. Du lider av någon form av allergi som ligger och tär på kroppen. Kan vara en typ 1 allergi som redan nämnts, ex. pollen, eller det kan vara en födoämnesallergi typ 3.

Tack så mycket för svaret det första kan nog stämma in, har inte haft motivation till att träna så det har jag inte gjort på 3 veckor pga. andra saker om oroar mig. Hur borde man gå tillväga? En sak är ju att ta itu med problemen men skall man uppsöka läkare? Är en person som gärna avstår ett läkarbesök.

Tack återigen!

b_andersson
2009-06-26, 09:40
Du kan vara allergisk mot teet. ( Man kan bli allergisk helt plötsligt mot nåt man har tålt i många år ) Testa några dagar utan. Och byt kudde, någon nämnde kvalster och jag håller med.

Tackar, skall prova det med, det finns två dunkuddar i sängen som inte jag använder för det är så extremt obekväma kan be tjejen byta ut dom. + de andra

KalleBalik
2009-06-26, 09:47

Tack i förhand!
/Björn

Nya lakan har ingen betydelse när det gäller kvalster, dom lever nämligen i själva madrassen och kuddarna, inte i lakanen.

mikaelj
2009-06-26, 09:48
Hur får man bäst bort dem från madrassen?

Piranha
2009-06-26, 09:49
Låter som allergier, testa byta tvätt, sköljmedel också ev.

KalleBalik
2009-06-26, 09:59
Hur får man bäst bort dem från madrassen?

Det får man typ inte, man kan dock köpa kvalsterskydd som man stoppar in madrassen i.

Clarkolofsson
2009-06-26, 10:30
Alltså du är tung i huvudet och lite svullen runt ögonen? Det är FULLT normalt efter en natts sömn. Tar ett tag för kroppen att starta upp. Sluta nojja.

b_andersson
2009-06-26, 10:58
Alltså du är tung i huvudet och lite svullen runt ögonen? Det är FULLT normalt efter en natts sömn. Tar ett tag för kroppen att starta upp. Sluta nojja.

Jag nojjar inte alls, men jag känner mig som ett vrak, huvudet känns som en tung bakisfylla och ögonlocken och runt om ögonen känns väldigt svullna. Jag är fullt medveten om hur det känns att vara nyvaken men detta är bortom den horisonten och om jag hade nojjat skule jag gå till doktorn istället.

xeym
2009-06-26, 11:19
Har haft exakt samma sak några gånger varje gång har det varit att jag haft någon speciell sorts blomma i rummet. Brukar lösa sig genom att slänga bort blomjävuln:p