handdator

Visa fullständig version : Äter för lite?

jimmyboy
2009-06-25, 18:48
Hej, jag har räknat lite på vad jag äter och kommit fram till att jag verkar ligga på ett väldigt, väldigt stort kaloriunderskott, dock känner jag mig inte särskilt hungrig.

En typisk dag kan vara som den här (det blev dagens måltider):

Frukost: 545 kcal

Gröt 1 portion - 130 kcal
Mjölk 2dl - 72 kcal
Banan 150g - 202 kcal
Ägg 2st - 141 kcal

Lunch: 276 kcal

Proteindrink - 132 kcal
Mjölk 4dl - 144 kcal

Middag: 363,3 kcal

Fläskkotlett 200g - 200 kcal
Paprika 100g - 23,4 kcal
Kinakål 100g - 17,4 kcal
Vitkål 100g - 22,8 kcal

Jag vet att lunchen var lite snål, men jag varken hann eller orkade särskilt mycket mera mat idag. Andra dagar när jag är hungrig brukar jag kunna ta en macka till, eller nötter/frukt. Men lunchen brukar väl ligga runt 400-500kcal. Idag blev det då totalt 1084,6kcal och av mina beräkningar så ska jag få i mig ca 2 300kcal per dag för att hålla min vikt. Jag ligger alltså back drygt 1 000kcal, ändå är jag inte hungrig. Ibland kan jag behöva äta mellisar på för- och eftermiddagen, men oftast är jag väldigt mätt.

Är det bara att mosa i sig de sista kalorierna och hoppas på att man inte spyr eller kan jag bara låta det vara? Jag vill gärna undvika att kroppen bryter ned mina muskler. Mitt mål för tillfället är att förbränna bort en massa fett och ska sedan gå över till att börja bygga mera muskler.

Jag motionerar bra, styrketränar 3-4ggr veckan och joggar/promenerar resterande dagar. Annars är jag kanske inte allt för aktiv i min vardag, ganska mycket stillasittande.

Tack på förhand.
//Jim

lanzal
2009-06-25, 19:14
Om du vill undvika att bryta ner dina muskler så gör du helt fel nu, försök att ligga ca -500 för att behålla så mycket som möjligt.
Du säger att du ska bränna bort fett sen bygga muskler, men du kommer aldrig bygga muskler om du inte äter ordentligt, ligger du inte på kaloriöverskott så bygger du inte heller några muskler så det är väl bara att tvinga i sig kalorier är jag rädd :/ .

Jag själv har inte heller sån bra aptit nu på sommaren så jag förstår dig, men ändå, 1k kalorier på en dag? Du borde ju vara mer hungrig än så tycker jag.

vicarious
2009-06-25, 19:44
Ät mer energirik mat.

Du har ju inte ens en kolhydratkälla till middagen?

Släng in lite nötter, ta lite olja till salladen osv.

jimmyboy
2009-06-25, 20:59
@lanzal: Jag vet hur många kalorier upp eller ned jag ska ligga, det är därför jag blir så förvånad när jag inte kan äta ens ett normalt kaloriunderskott på 500kcal då jag är ständigt mätt. Och att jag måste ha ett kaloriöverskott för att bygga muskler vet jag, därför jag blir ännu mera förtvivlad när jag inte ens kan äta tillräckligt mycket för att gå ned i vikt säkert.

@vicarious: Jo, får försöka hitta energirikare mat. Nötter brukar jag ha som mellis eller vid lunchen, ibland till frukosten. Får äta mera sådant.

Wikner89
2009-06-25, 21:35
frukosten ser schysst ut men lunchen är väldigt dålig. Vet själv hur svårt det är att hinna med att käka lunch men du kan ju lägga till ett par bananer så har du precis ökat lite mer. Skulle råda dig att köra proteindrycken som ett mellanmål och fixa en riktig lunch. Nått enkelt kan ju vara en pocherad lax och avocadosalad i en wrap. Tar 5 minuter att göra och det bästa är att man kan käka den med händerna. Till middagen så är det bara att koka ett par potatisar så att du får i dig lite mer kalorier.

jimmyboy
2009-06-25, 21:42
Tack för idén Wikner! Ska testa det, låter jättegott.

Lawgivah
2009-06-25, 23:52
Byt proteinet emot gainer? :D