handdator

Visa fullständig version : Laktos

sipowitz
2003-08-18, 10:26
Tjo!

Under min barndom hade jag laktosintolerans...d.vs. fick magont av mjölk... förstod aldrig dock varför jag inte reagerade på samma sätt när det gällde ost t.e.x, och aldrig fick man någon förklaring av läkarna på hur det låg till.

Och som jag kommer ihåg det förstod inte resten av ens kompisar och lärare inklusive hemkunskapsfröken heller detta. Därav fick man alltid känslan av att folk trodde man bara gjorde sig till när man inte drack mjölk men samtidigt kunde ta stora bitar ost på mackan...

Satt och läste lite i en bok precis och hittade följande:

"ibland kan den som är laktosintlolerant ändå äta ost och fil. I dessa produkter tillsätts vid tillverkningen bakterier som lever på mjölksockret och bildar mjölksyra. Det blir bara små mängder laktos kvar".

Vet inte om det är jag som var okunnig, men detta är första gången jag fått denna förklaringen. Tänk va mycke obehag de hade kunnat förhindra om såna här saker hade förklarats!

Jaja, så nu vet ni som inte visste det innan =)

Tomten
2003-08-18, 11:07
När jag först märkte att jag var laktosintolerant så kom jag underfund med det där ganska så snabbt :D

Jag har problem med mjölk och grädde, men kan äta fil och ost utan problem. Yoghurt går också bra.

Fartman
2003-08-18, 12:00
har exakt samma.. mjölkhelvetet sätter sprätt på magen men Yoghur, ost, fil mm. går jättebra... även låglaktosmjölk funkar, den smakar dock röv som den är men det blir mycket goda prottedrinkar med den iaf!

Herkulez
2003-08-18, 12:18
Fil sätter fart på min mage

z_bumbi
2003-08-18, 12:27
Ju längre osten lagras ju mindre laktos är det i den. Ost som lagras i ett år har bara väldigt små mängder laktos kvar.

LunaSpice
2003-08-18, 12:56
Originally posted by z_bumbi
Ju längre osten lagras ju mindre laktos är det i den. Ost som lagras i ett år har bara väldigt små mängder laktos kvar.

Jag tror tom att all lagrad och hård ost inte har nån laktos kvar alls. Den försvinner under ostens mognad.

subliminal
2003-08-18, 14:20
Vilka grader av laktosintolerans finns det och vilka typer av besvär drabbas folk av? Har för mig att jag läste någonstans att det finns en massa människor som är laktosintoleranta men inte vet om det. De dricker mjölk men tror att deras "måttliga" magproblem beror på något annat. Går det att ha så måttlig intolerans att man knappt märker av det eller definieras laktosintolerans som att man automatisk får större problem vid mjölkdrickande?

Sverker
2003-08-18, 14:52
Laktosintolerans finns i hela skalan. Från att kunna dricka 2 dl två ggr per dag till att inte kunna äta ost ens. Det som avgör är hur mycket laktasenzym som tarmarna producerar.
Vid olika infektioner i tarmarna kan laktasproduktionen tillfälligt minska.

Biverkningarna är dels diare ( lös mage ). Diaren kommer av att laktosen inte absorberas alls utan binder till sig vatten hela vägen genom tarmarna.
Gaser ! Beror på att tarmbakterierna nere i tjocktarmen helt plötsligt får enkla kolhydrater att äta och växer fort och producerar mycket gas. Samtidigt konkurrerar de ut de bättre tarmbakterierna.

LindaLo
2003-08-18, 15:03
Originally posted by subliminal
Vilka grader av laktosintolerans finns det och vilka typer av besvär drabbas folk av? Har för mig att jag läste någonstans att det finns en massa människor som är laktosintoleranta men inte vet om det. De dricker mjölk men tror att deras "måttliga" magproblem beror på något annat. Går det att ha så måttlig intolerans att man knappt märker av det eller definieras laktosintolerans som att man automatisk får större problem vid mjölkdrickande?

Jag tror jag kan tillhöra gruppen ev. laktosintolerant. Ibland går det jätte bra o dricka mjölk o andra gånger går det inte alls. Kanske beroende på vad man ätit tidigare eller medans?!

Men det är så mycket med magen. Min är extremt känslig. Har haft en släng av magkatarr oxå för ett tag sen så det är svårt att säga vad det är som gör att man får ont i magen.. o den blir svälld..

Vilka är dina symtom o har du sämre o bättre tillfällen för mjölk?

sipowitz
2003-08-18, 15:37
Själv blivit av med större delen av min "mjölkallergi". När jag mindre kunde jag inte dricka ett glas mjölk ens..

Dock så upptäckte jag min smärtgräns för några månader sen... fattade tycke för att blanda dooleys med mjölk (himmelskt gott), köpte 2 stycken 2l mjölk och en dooleys inför en fest

Sen dog min mage ;-)

subliminal
2003-08-18, 16:20
Originally posted by Sverker
Laktosintolerans finns i hela skalan. Från att kunna dricka 2 dl två ggr per dag till att inte kunna äta ost ens. Det som avgör är hur mycket laktasenzym som tarmarna producerar.
Vid olika infektioner i tarmarna kan laktasproduktionen tillfälligt minska.

Biverkningarna är dels diare ( lös mage ). Diaren kommer av att laktosen inte absorberas alls utan binder till sig vatten hela vägen genom tarmarna.
Gaser ! Beror på att tarmbakterierna nere i tjocktarmen helt plötsligt får enkla kolhydrater att äta och växer fort och producerar mycket gas. Samtidigt konkurrerar de ut de bättre tarmbakterierna.

Tack för att du redde ut det. :thumbup: Misstänker att jag kan ha väldigt måttlig intolerans själv.

Originally posted by LindaLo

Jag tror jag kan tillhöra gruppen ev. laktosintolerant. Ibland går det jätte bra o dricka mjölk o andra gånger går det inte alls. Kanske beroende på vad man ätit tidigare eller medans?!

Men det är så mycket med magen. Min är extremt känslig. Har haft en släng av magkatarr oxå för ett tag sen så det är svårt att säga vad det är som gör att man får ont i magen.. o den blir svälld..

Vilka är dina symtom o har du sämre o bättre tillfällen för mjölk?

Innan jag började träna (för ett år sedan) hade jag i princip inga problem alls. Drack då ca 0,5-1 liter mjölk om dagen i samband med måltider. När jag började träna ville jag ju givetvis få upp proteinintaget och drack (och dricker fortfarande) mer mjölk. Till följd av detta märkte jag då av ökad gasbildning. Direkt magont har jag inte haft, har alltid haft en stabil mage i det avseendet.

Det jag har börjat undra över är om gasbildningen endast hänger ihop med ökat proteinintag eller om den utöver det även kan ha samband med att jag får i mig mer laktos. Har inte orkat ta tag i att undersöka det ordentligt, just för att jag liksom du inte alltid får problem.

Funderar på att testa följande upplägg:

Vecka 1: Högt proteinintag, dock ingen mjölk och vassle endast efter träning.

Vecka 2: Högt proteinintag, ingen mjölk, men vassle och kasein under dagen.

Vecka 3: Högt proteinintag och 2 liter mjölk eller mer om dagen, vassle och kasein under dagen.

Vecka 4: Högt proteinintag, mjölk endast till gröten på morgonen (jobbigt att hitta en annan bra frukost), vassle och kasein under dagen.

Ankarby
2003-08-18, 18:02
Första åren med träning hävde jag mjölk som en kalv trots laktosintolerans, trodde den stora svullnaden och vätseksamlingen i fejset berodde på annat så hävde på. när jag väl fick beslut och slutade dricka mjölk gick jag ner 8kg på en vecka så aningen känslig var man väl ändå :MrT:

ivandrago
2003-08-18, 21:38
Hur enkelt är det att kolla intolerans hos en läkare? Kan man göra någon stor kontroll där de testar en massa olika ämnen för att se om man är intolerant? Det är nämligen nånting i min kost som magen inte gillar. Har precis som subliminal inga problem då jag tar uppehåll från träningen och äter "normalt".

King Grub
2003-08-19, 05:37
Originally posted by ivandrago
Hur enkelt är det att kolla intolerans hos en läkare? Kan man göra någon stor kontroll där de testar en massa olika ämnen för att se om man är intolerant? Det är nämligen nånting i min kost som magen inte gillar. Har precis som subliminal inga problem då jag tar uppehåll från träningen och äter "normalt".

Från Netdoktor:

Man undviker att äta föda med mjölk ett par dagar för att därefter dricka 2-3 glas mjölk. Om man får magknip och/eller diarré direkt där efter (några minuter upp till en halvtimme) har man laktosintolerans.

"Laktosbelastning". Man mäter blodsockret före och efter det att man druckit ett glas med laktos upplöst i vatten.

Analys av utandad luft. Undersökning av utandningsluften efter förtäring av mjölksocker.

Man kan ta ett slemhinneprov från tunntarmen i samband med kikarundersökning i magen.

GhostFace
2003-08-19, 06:01
Kan det vara så att mjölksockret/laktos varierar i mängd från olika mjölksorter & fabrikat?

Tidigare drack jag endast Arla´s produkter och kände aldrig av några problem med magen efter ha druckit mjölk, men numera kan jag inte dricka större mängder av ex. Milko´s 1,5% utan att känna obehag vilket innebar att jag fick byta ner mig till Milko´s 0,5%, hur kommer detta sig? Finns det verkligen skillnader mellan de olika sorterna? Samt fabrikat?

Spud
2003-08-19, 07:38
jag fick bara besvär förut om jag drack mjölk till frukosten, då blev de minsann fart på magen och tarmarna och det var vissa dagar jag var nära att missa bussen på grund utav det.

nu har det i stort sett gått över, har ingen aning om varför.

Sverker
2003-08-19, 10:38
Originally posted by GhostFace
Kan det vara så att mjölksockret/laktos varierar i mängd från olika mjölksorter & fabrikat?

Tidigare drack jag endast Arla´s produkter och kände aldrig av några problem med magen efter ha druckit mjölk, men numera kan jag inte dricka större mängder av ex. Milko´s 1,5% utan att känna obehag vilket innebar att jag fick byta ner mig till Milko´s 0,5%, hur kommer detta sig? Finns det verkligen skillnader mellan de olika sorterna? Samt fabrikat?

Mjölken samlas in från en mängd olika gårdar och blandas på mejeriet. Alltså är det lite variation på mjölken eftersom den hela tiden är en blandning från många olika kor.

Mjölkfettet separeras av från mjölken och man får skummjölk och grädde som pastöriseras var för sig.

Skummjölken packas som den är som Minimjölk. Därefter blandar man åter in grädden i mjölken till först Lättmjölk 0.5 %, Mellanmjölk 1.5 % och sist Standardmjölk 3%.

Laktoshalten påverkas inte nämnvärt av mängden grädde och för en laktosintolerant skall det inte vara någon skillnad.
Det som skilljer lite är att fetare mjölk passerar KANSKE långsammare genom tarmarna pga fettet.

Tomten
2003-08-19, 11:22
Originally posted by subliminal

Tack för att du redde ut det. :thumbup: Misstänker att jag kan ha väldigt måttlig intolerans själv.

Innan jag började träna (för ett år sedan) hade jag i princip inga problem alls. Drack då ca 0,5-1 liter mjölk om dagen i samband med måltider. När jag började träna ville jag ju givetvis få upp proteinintaget och drack (och dricker fortfarande) mer mjölk. Till följd av detta märkte jag då av ökad gasbildning. Direkt magont har jag inte haft, har alltid haft en stabil mage i det avseendet.

Det jag har börjat undra över är om gasbildningen endast hänger ihop med ökat proteinintag eller om den utöver det även kan ha samband med att jag får i mig mer laktos. Har inte orkat ta tag i att undersöka det ordentligt, just för att jag liksom du inte alltid får problem.

Funderar på att testa följande upplägg:

Vecka 1: Högt proteinintag, dock ingen mjölk och vassle endast efter träning.

Vecka 2: Högt proteinintag, ingen mjölk, men vassle och kasein under dagen.

Vecka 3: Högt proteinintag och 2 liter mjölk eller mer om dagen, vassle och kasein under dagen.

Vecka 4: Högt proteinintag, mjölk endast till gröten på morgonen (jobbigt att hitta en annan bra frukost), vassle och kasein under dagen.

Det behöver ju inte vara laktosintolerans, kroppen kan ju reagera på proteinet med. Har själv samma sympton men blir också lös i magen och får även ont i magen. Nu har jag börjat med låglaktosmjölk, och symptomen har helt försvunnit.

Jag tror det är ganska sanslöst att du "testar" olika upplägg. Det är ju bättre om du försöker ta reda på hur mycket mjölk du kan dricka innan du får problem (om du får problem). Tänk också på att olika proteintillskott har olika halter av laktos. De tillskott som har hög andel % protein (81%+) har i regel inte ens 0.3% laktos per 100 gram vilket ger dig någon promile per servering :D

subliminal
2003-08-19, 16:01
Originally posted by Tomten

Det behöver ju inte vara laktosintolerans, kroppen kan ju reagera på proteinet med. Har själv samma sympton men blir också lös i magen och får även ont i magen. Nu har jag börjat med låglaktosmjölk, och symptomen har helt försvunnit.

Jag tror det är ganska sanslöst att du "testar" olika upplägg. Det är ju bättre om du försöker ta reda på hur mycket mjölk du kan dricka innan du får problem (om du får problem). Tänk också på att olika proteintillskott har olika halter av laktos. De tillskott som har hög andel % protein (81%+) har i regel inte ens 0.3% laktos per 100 gram vilket ger dig någon promile per servering :D

Tidigare trodde jag att det bara hängde ihop med proteinintaget men har på senare tid inbillat mig att det blir lite värre om jag dricker extra mycket mjölk. Så jag tänkte att det kan vara värt att kolla upp. Visste iofs inte att det var så lågt laktosinnehåll i tillskotten så jag tänkte att det kunde vara bra att kolla upp det också. Fler möjliga faktorer leder ju till att fler upplägg måste testas för att kunna isolera problemet.
Förresten käkar rätt mycket Exell som ju är ett koncentrat och inte lika rent, är laktosinnehållet fortfarande lågt?
Anledningen till att jag tänkte dela upp det veckovis är att besvären varierar, så att en vecka nog vore lagom för att kunna dra någorlunda säkra slutsatser om vilka upplägg som känns bra och vilka som känns mindre bra.

Men om man nu kan bortse från laktosinnehållet i tillskotten (som jag käkar rätt mycket av) så kan jag nöja mig med att bara veriera mjölkintaget under några perioder för att se om jag märker någon skillnad.
Mindre protein kommer jag inte att käka, är det proteinfjärtar så är det proteinfjärtar. Det får man leva med. :D

Tomten
2003-08-19, 21:39
Värt att notera är att dom billigare proteintillskotten i regel innehåller mer laktos.

Top of the Line whey 80 och Exell tror jag innehåller cirka 3% per 100 gram. Fast det blir ju fortfarande inte mer än 1-2 gram per servering, för dom flesta tar väl kring 30-60 gram pulver per servering.

Jämför du med vanlig standardmjölk så får du ju i dig 3 gram laktos per DL